Lägenheten
Nu var det dags att flytta hemifrån! Hämtade nycklarna i fredags, har börjat bära dit lite grejer, papps köpte en soffa som kom dit igår och idag ska den "grova" delen av flytten göras, dvs att få dit möbler, djurburar och så mycket annat som möjligt. Äntligen
Lite bilder måste visas upp förstås! 1 rum med kokvrå är det, på 42 kvm :)
Badrummet:

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Badrummet

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Rummet sett från hallen

Rummet. Är helt nerkärad i golvet! <3

Rummet, sett från fönstren/uteplatsen

Utsikt från fönstren/uteplatsen

Kanske ska nämna här att skåpen och garderoberna är vita, inte gula :P I övrigt går allting i blått, förutom i hallen där det går i gult.
Lite inredningstips skulle jag inte tacka nej till för övrigt :) Bestämde mig tidigare för att jag ska ha dit en sån där dansande prydnad från IKEA, ett av de där paren, som ska få stå i fönstret. Gardiner, duschdraperi odyl ska jag ha i Marimekko-stil typ, ska försöka spara pengar till riktiga Marimekko-tyger om jag inte kan hitta nån billig kopia. I övrigt står det still, jag har ingen aning och är i övrigt sjukt dålig på att inreda (vilket förmodligen märks om jag berättar vilka Marimekko-tyger jag är ute efter, hehe) :P
Nämnas bör att jag inte kommer tapetsera om eller så utan jag ska köpa nya möbler allt eftersom och allt annat är helt enkelt smågrejer jag behöver lite tips om. Exempelvis skulle tips på tavlor och prydnadsgrejer vara väldigt bra - utgå efter svartvitt och IKEAs Synops så får man en rätt bra bild av vad jag har för smak. Är tex väldigt svag för bilder som är svartvit men har någon detalj i färg, såna tavlor vore guld! Och Beatlestavlor vore guld de också, då helst helt i svartvitt :)
(Visste inte var jag skulle lägga tråden först för övrigt så jag chansade. När den väl var uppe kom jag på att jag kunde passa på att fråga om inredningstips men jag lyckas nu inte flytta tråden till rätt ställe…)
Ser jättemysigt ut men visst är det ett kök och inte en kokvrå? Visserligen ett litet kök. Du har t.om en spis med 4 plattor och fläkt. Kokvrå brukar vara just en "vrå" vid en vägg.
Så härligt med en uteplats…
Ska fundera på lite tips…
/Maria

Gud va mysigt :D
#10: Mjä, är en kokvrå enligt bostadsföretaget iaf :)
hehe, vilken nostalgitripp tänk hur det var att flytta hemifrån till sin egna lägenhet……det var tider det
lycka till!!!

Trevlig lägenhet du fått! Grattis! lägg in lite bilder när du fått dit möbler så är det nog lättare att tipsa om passande detaljer / tavlor. Katarina
#15: Jodå, bilder blir det :) Nu sitter jag utan internet där i ungefär en vecka, så det gäller bara att komma ihåg att lägga in bilderna jag knäppt i kameran och ta med den hem till mamma när jag är här ^^
Kan iaf säga så mycket som att jag ställt sängen i hörnet under fönstret mot kokvrån, framför den står en blå hörnsoffa, brunt soffbord (som dock förhoppningsvis ska bytas ut), vitt skrivbord vid fönstret, och så en ful byrå som förhoppningsvis ska bytas ut mot en ordentlig tv-bänk. Troligen blir det en körsbärsfärgad tv-bänk och ett körsbärsfärgat soffbord med sånt där kakelaktigt på, beroende på om de i en annons pappa hittade finns kvar.
Ska även in med en vit bokhylla, en mörkblå (eller grön, enligt andra…) voljär, ful parakitbur…
Asch, svårt att förklara, får fixa lite bilder sen ^^
Ofta blir det lite "lugnare" för ögat om alla trämöbler är i samma träslag eller om man väljer att måla om dem i samma färg. Då ser det lite genomtänkt ut. Samtidigt är ju smaken olika. Svårt att säga utan att se en bild.
Men i min första lägenhet var det ett hopplock från både mamma och annan släkt och bara lite detaljer och textilier som var nyinköpt. Men man kan göra underverk med lite målarfärg. Man kan ju måla möbler och en fondvägg i samma färg oxå om man vill.
Jag fick tag i ett gammalt slagbord och udda stolar till. Inte en stol var den andra lik…men det var rätt fint.
Försök att ha en röd tråd i det hela. Och kanske kolla lite på olika inredningsprogram på TVn. Det gör jag när jag är i omgörartagen(och gå till biblioteket…där kan du sitta och läsa dyra inredningstidningar gratis…)
Lycka till…och ha kul!
Tackar! En röd tråd finns i stort sett, nämnligen blått. Fast inte helt och hållet då :)
Får se om man kanske ska måla lite vitt sen… Bokhyllan och skrivbordet är vitt nämnligen. Dock ska skrivbordet bytas ut så jag kör på det först :)
Nu har jag fått internet så nu finns bilder! http://gulzebra.bilddagboken.se - 1 februari och framåt, nyaste bilderna är från igår men det är bara på själva rummet och inte på hallen, badrummet och kokvrån :)
oaah, läskig bild på råttan där. Retar du den eller är den bara superglad över egenlya..
En sak jag tänker spontant är att allt liksom är uppradat utmed ena väggen. Du skulle kunna testa att flytta över soffan till andra sidan…om den inte blir för lång och "sticker ut" för långt vill säga. Man blir ju lite begränsad av en hörnsoffa samtidigt som det är bra eftersom många får plats.
Eller så sätter du den längst ner i hörnet där tvn står och flyttar tvn till motsatt sida.
Sen kan du sätta panelgardiner i taket i sånna där skenor så att du kan föra dem fram och tillbaka om du vill skärma av sov avdelningen och matcha med likadana till fönstret så har du nåt som går igen….
Ja…bara en ide hoppas du kommer trivas i nya lägenheten!
Vilken råtta menar du? :P
Tack för tipsen :)
Funderar lite på det här med tavlor… Tänkte framkalla lite egna bilder att ha på väggen, kanske. Kan det tänkas blir snyggt om jag framkallar svartvita bilder med någon blå detalj på, eller blir det för mycket blått kanske? Kan det kanske bli snyggare med olika färger, eller kanske helt utan färger och bara ha svartvita bilder?
Den som visar huggtänderna och klorna… *s* De andra såg ju lite söta ut..
Tavlor är fint med många i samma stuk i grupp. Tänk på att du kan spänna upp även tyg på ram….enkelt och billigt. Kanske samma tyg som på gardiner?