Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 2383 ggr
willemo6
1

Rum i gillestugan

Hej!

Vi funderar på att dela av gillestugan och fixa ett rum till vår 11-årige son. Har ni någon erfarenhet av detta? Vad behöver vi tänka på? Just nu är det trägolv som är reglat i betong plattan, men vi känner ingen mögellukt eller att det verkar fuktigt. Dessutom är det ju betongväggar (lecablock + murbruk) invändigt. Vad behövs göras för att det skall bli så bra som möjligt? Kom gärna med synpunkter och förslag!!!

Kyss

Tom
0

Är det reglat ovanpå betong så är det troligen en luftspalt mellan trä och betong. Var noga med att inte bygga bort luftningen. Annars vet jag inte riktigt vad du vill veta?

Tom

willemo6
0

Saken är den att träreglarna är nergjutna i betongplattan (vad jag förstått gjorde de ofta så förr…) och vill helt enkelt vara säker på att det inte är någon risk för att det kan bli ohälsosamt för vår son att ha sitt rum där.

Tom
0

Så länge det inte finns mögel och den relativa luftfuktigheten inte är för hög och ventilationen är OK så är det inte några problem.

Tom

pluppan
0

ställ in en avfuktare som slår på sig själv när det behövs. det låter nästan ingenting och klimatet blir mycket bättre i en källare. allt det råa försvinner. sen är det bara att inreda som vanligt

Tom
0

#4, Jag skulle inte i första hand bygga om en gillestuga till boyta om jag visste att jag var beroende av en luftavfuktare resten av livet. En avfuktare låter i alla fall mer än vad man kan stå ut med när man ska sova tycker jag.

Bättre att se till att det är tillräckligt låg luftfuktighet innan man börjar. Då slipper man eventuella problem senare.

pluppan
0

vår källare är nygjort dränering efter konstens alla regler (platonmattor osv) men den lite råa känslan försvann med avfuktaren. den går inte mycket och låter inte mycket men vi har det inte som sovrum iochförsig.