Bygga timmerhus?
Ja inte för att jag tänker börja bygga timmerhus ännu, men jag har länge drömt om att bygga ett. Vet inte om det är exakt rätt benämning, men det är det enda jag kan tänka mig att det kallas :) Jag tycker att de husen känns med ombonade på ngt sätt, lite mer personligt och mysigt än ett "vanligt" hus. Vill ha den lite "äldre" varianten, mörkt trä och stort och rymligt..
vet ni ngn som bygger sånna hus?

kolla in på www.byggahus.se och fråga i deras forum. Där vet säkert massor. Kan även prova att söka på deras forum (dvs inte på hemsidan utan under fliken "forum". :-)
Att bygga hus är superkul, både med gammal och ny touch. :-D Och planera tar tid så att börja innan skadar absolut inte!

#2> Gulligt! :)
menar mer ngt sånt härnt. eller så här. kanske är fel ord jag använder mig av ;) lodge heter det på engelska iaf.
Kolla utländska firmor. Jag vet att det finns några i Polen som gör sånt till hyffsade priser.
Tom

Eller flytta till Alperna? Fina hus!
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Annars kan man klä vanliga hus med isolertimmer, det blir super snyggt
http://www.larssonhus.se/

#8> Vad "töntigt", hehe… men förstår att folk nappar på det. :)
#8 Det är säkert ett jätte bra alternativ om man redan har ett hus som man vill göra om. Fast jag vill ju ha insidan i den stilen också ;) såg dock planlösningen "leksand" åååh säger jag bara.. det såg riktigt fint ut. fast då vill man ju gärna ha bebolig rymlig vind och källare som man kan ha tvättstuga i också.. usch det här lär bli dyrt. bäst att man hittar billig mark om man ska bygga detta ;)
kostar 1 133 400 om man kör efter orginalritningen :)

Där har både hunden och katten varsitt rum. Stort var det. Men man kanske inte kan bygga till sådant hus i efterhand, därav det generösa utbudet?
Det finns ju fler olika hus, men jag tror att den som jag lade in (orginalritningen på just det huset) passar oss bäst, ngn gång i framtiden vill vi skaffa barn och då kan det vara skönt om huset redan är stort nog så man slipper flytta eller bygga ut (om det ens är möjligt). En vägg vill jag dock ha bort från ritningen mellan de två sovrummen på bottenvåningen, vill gärna ha ett litet engelsktbibliotek om man någongång får råd med det.

drömmarna finns ju där för att förverkligas. Jag gillar också bibla i engelsk stil. Börjar ni bygga nu då har ni huset färdigt innan barnen kommer :-)
Det finns många här i Sverige som bygger fullstora timmerhus. Vår granne har byggt flera st. Gillar du "vår" gamla timmerstil finns det ju hur mkt timmerstommar som helst till salu på Blocket t.ex för en billig penning.
Praktiskt om man inte har så mkt pengar/inte kan ta så stort lån o kan påta en hel del själv. Det går fort att få under tak o sedan kan man vara där i mån av tid. Det var vår plan om vi skulle skaffa stuga.

# 10 Fast nu för tiden bygger man väl inte med källare pga risken för fuktskador, utan på gjuten bottenplatta?
#15 jag trodde att det var upp till var och en? men sen beror det väl på hur omgivningen ser ut? har en släkting som har sin parkering sluttande ned mot källaren, inte det bästa beslutet de tagit kan jag tänka mig. Men annars kan jag inte se varför det skulle bli mer fuktskador i en korrekt byggd källare än i resten av huset?
#13 tyvärr kan vi ju inte börja bygga nu, har ingen riktig inkomst så vi kan inte ta ngra lån än. Vi pluggar ju fortfarande, men om kanske fem år eller så :)

Sluttningshus kostar antagligen flera hundra tusen mer än ett vanligt hus… Dessutom kostar antagligen en sluttningstomt mer att fixa/spränga/gjuta/bereda. Lägg på nån hundring där med…
Precis som #15 skriver så bygger man sällan källare i nya hus, inte mer än om tomten kräver det. Anlednineg är precis som man säger, att det är möggelproblem, + att de oftast upplevs otrevliga och kalla… Bättre då att bygga en till våning… Billigare åxå! :)
min kusin hade ett timmerhus som han byggt själv.
numera är det sålt, han tyckte att ett litet 1600tals hus i italien var roligare än ett timmerhus i finland.
här är ett par bilder.
bortse från allt skräp, haha! det var mitt i renovering/flytt.
Kan skriva in många länkar till timmerhustillverkare i USA…de har många bilder du kan titta på. Har själv ett drömhus därifrån men det är specialgjort för köparen o fanns bara i en tidning jag köpte.
Ska ha barnkalas idag så jag är lite stressad just nu men återkommer.