Unken lukt???
Jag glömde tvätten i tvättmaskin över natten (efter att den tvättat klart alltså) och när jag sedan hängde upp allt på morgonen så luktade en del kläder väldigt unket. Jag har tvättat dessa kläder igen, för att få bort det. Men lukten sitter ju kvar ändå. Det är så tröstlöst. Hur ska jag göra för att få bort den unkna lukten? Jag är ingen bra hushållerska, så jag kan inga knep alls.
Jag har varit med om samma sak ett par gånger, jag brukar ta och skölja tvätten i maskinen och ha i sköljmedel och låta tvätten vara kvar i maskinen med vatten under natten och på morgonen sköljer jag tvätten som vanligt, det brukar hjälpa. Lycka till.
Fot svamp ?

zari - Jag ska prova det! Tack för tipset!
peter_stridh - Va? Vad menar du med "fot svamp"?
Ditt vatten kanske ej är bra, det är den vanligaste orsaken.
#4, Vad har det med "fot svamp" att göra?
Det är knappast den vanligaste orsaken att vattnet skulle vara dåligt. Har du någonting som styrker ditt påstående?
Tom

Är det inte möjligen så att de kläderna innehåller ull eller linne? Det kan "dofta" väldigt speciellt, men det försvinner när tvätten blir torr. Du kan pröva med en kapsyl ättika och tvätta om dem, eller försök stryka och lukta när det är helt torrt. Luktar det fortfarande, då är det bara att ta saxen 
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

#5 Jag undrar lika mycket som du… väntar med spänning på ett svar.
#6 Kläderna är torra sen länge nu, och det är nog varken ull eller linne. Det är ett underställ bland annat och det är gjort i acryl. EN fleecetröja… tja, lite såna saker. Men ska jag lägga ättika i tvätt-trumman med kläderna? Eller ska det ligga där tvättmedel och sköljmedel pyttsas i?
Åh, vad jag hatar att tvätta kläder!!!
Använd flytande Oxiaction "rosa" det fungerar på såväl fläckar, gör vittvätt vitare samt tar bort dålig lukt.
Jag vet en kille som inte var så haj på tvätt. Han hällde tvättmedlet i förtvättfacket och inget i huvudtvättfacket, körde maskinen utan förtvätt och kunde inte förstå varför tvätten luktade huggorm*hahaha*
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Jag har oxå gjort de misstaget, fast i 3 dagar. åkte bort över en helg och glömde.. Vart en sån hemsk mögel lukt. Tvättade om flera gånger. Gick inte att få bort å lukten satte sej i allt. Så ja fick slänga allt! Dyra jeans och tröjor! Nu är ja väldigt noga med tvätten..
Jag läste någonstans (men jag har inte ett minne om VAR) att boven till unken/frän lukt i nytvättade kläder beror på tvättmedlet. Tydligen, om jag minns rätt här, så är det ungefär som med modern målarfärg - för att göra tvättmedlet mer miljövänligt har man ändrat "receptet" vilket medfört att alger/mögel/bakterier fäster i textilierna betydligt snabbare.
Har för mig att det också kunde vara mer eller mindre beroende på kombinationen vattenkvalitet/tvättmedel…
Sorgligt att minnet ska vara så bra men ack så kort! Jag ska se om jag hittar informationen igen. Jag vet att jag hittade den i samband med att jag själv satt och letade orsaker för samma sak har hänt mig.
Återkommer förhoppningsvis.
http://www.expressen.se/1.449340
Detta var inte den mest uttömmande informationen jag hittade, men det var en av dem under mitt eget letande…

Tack sajberlena, då slipper jag beskriva det där med ättika. jag klistrar in här det viktigaste, då slipper man gå till expressen och vi har faktan för gott på "vår sida".
Så undviker du stinkande kläder
Lämna luckan öppen när du inte tvättar.
Använd extra sköljfunktion.
Tvätta i höga temperaturer med vittvättmedel.
Snåla inte på tvättmedlet.
Så får du bort lukten från maskinen
Rengör maskinen, filter och tvättmedelsfack.
Tillsätt cirka 30 gram citronsyra till tvättmedlet och kör en tom maskin i 90 grader.
Kör därefter maskinen tom igen på samma temperatur med vittvättmedel som innehåller TAED (fungerar inte om maskinen har fått för stora mängder mikroorganismer).
Om kläderna luktar
Låt plaggen dra i 15-20 minuter i 2 dl ättika per 10 liter vatten.
Tvätta därefter som vanligt.
(OBS! Kan orsaka färgförändringar på tyget).

Nu är jag nyvaken och tom i bollen… men… hur ska jag få in vattnet o ättikan i maskinen utan att den åker ut? Vet bara hur man startar maskinen, men inte hur man gör för att bara fylla den med vatten så det får ligga i….
… Eller kan det va så att man faktiskt kan lägga kläderna i diskhon med vatten??? Oh… nu börjar de små kräken vakna till liv tror jag =)

Det finns blötläggningsfunktion i flesta maskiner idag.
Annars går det förmodligen att stänga av maskinen när den fyllt första gången, innan den börjar snurra, och låta den stå ett tag? Så gör alltid jag om jag måste blötlägga…
Min maskin har 2 sköljningsfunktioner. Antingen fyller, sköljer o tömmer den 3 ggr o lämnar vattnet kvar efter sista sköljningen. El så kan man välja en ggn, vattnet blir kvar den ggn också.