Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 7356 ggr
elinn
0

Liten lägenhet-förvaringstips

Jag bor i en etta på 38kvm och behöver lite inspiration till hur man på bästa sätt för plats till förvaring.

Jag försöker tänka på att utnyttja höjden men det går inte så där väldans bra. Det jag redan har är en bäddsoffa med förvaringsutrymme, byggt upp sängen på skåp, en tv-möbel med skåp, lådor och ett vitrinskåp. Fyra inbyggda garderober med överskåp finns men dom är fyllda med kläder, skor, illersaker m.m.

Försöker även använda vinden så mycket jag kan, att ha saker jag inte anävnder så ofta där uppe. Hänger tex upp vår/sommarjackorna när det börjar bli vinter och tvärtom.

Men jag behöver få mer tips och inspiration till hur man påbästa sätt utnyttjar ytan när man inte bor så stort som man kanske borde göra med alla mina saker.

Skicka gärna med bilder om ni har möjlighet =)

Pernilla
0

Tycker det är svårt när man bor litet och har stort behov av förfaring - det är så lätt att det bara blir massor av skåp brevis varandra och till sist känns det som man bor i nåns förråd… :) Jag röstar på snygga stringhyllor, kanske mot en fondvägg med nån maffig färg eller bara en stringhylla som får löpa runt väggen i hela rummet. Visst, det är mer praktiskt med stängda skåp, men det känns öppnare och ljusare med hyllor…

StinaIda
0

Oj det låter som om du redan har tänkt på det mesta i förvaringsväg.

Om du har en bild på din lägenhet kanske vi kan hjälpa dig bättre

elinn
0

* Elin drar iväg för att hämta kameran och börjar fota sin lägenhet. Återkommer så fort hon hinner *

elinn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer några bilder på mitt allt-i-allorum…

Har inte riktigt fått det som jag vill ha det, inga tavlor är uppe än. Har fatiskt ingenting på väggarna än så länge…

Kom gärna med tips på förändringar/förbättringar…

Första fotot är taget från ingången till rummet..

elinn
1

2.

elinn
0

3.

mariatingsund
1

Det var lite mörka bilder, men det var en massa kul, en dubbelvikt Elvis tillhör ovanligheterna, liksom den avkortade parkbänken. Gardinen är jättesnygg! Det ser hemtrevligt ut. Du kanske hade kunnat bygga upp en podie där sängen är nu, och haft sängen utdragbar under, då fick du hela ytan ovanpå till skrivbord eller vad du  nu kan tänkas sakna.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

elinn
0

Trodde först du pratade om min iller Elvis (som ligger i sängen på bild 3) men sen förstod jag vad du menade =) Skärmväggen måste vara min käraste ägodel. Älskar Elvis!!! Finns ytterligare en del på höger sida som går att vika ut så man får en hel Elvis men eftersom golvet lutar så åker den bakåt =(

Idén mad sängen var inte dum men jag väntar på skåp så jag kan bygga upp sängen. Vill hellre ha sängen högre upp så jag får sova ifred, utan illrar, om nätterna =)

Sovgott
0

Känner igen det där. Jag och min sambo bor i en lägenhet på 40 kvm. Vi har oxå allt vi inte använder dagligen i vindsförrådet. Jag älskar att kasta grejer och kastar så mycket jag kan. När jag köpt en ny pryl har jag som regel att göra mig av med något gammalt. Jag passar mig för att skaffa mer förvaringsutrymme, för det leder bara till att man samlar på sig ännu mer! =)

parsley
0

Hur har du det i garderoberna? Många garderober är ju hänggarderober, eftersom det är billigare med en klädstång än hyllor. Du kanske kan inreda dina garderober smartare?

Likadant med vindsförrådet. Det blir lättare att hålla ordning om det finns ordentligt med hyllor, t ex IKEAS rejäla lagerhylla Gorm.

Du kanske kan byta ut soffbordet mot en koffert eller kista. En sådan möbel kan användas både som soffbord och förvaring. Går det in några låga lådor under soffan?

Jag har ingen aning om vad illrar tycker om kuddar. Några stora kuddfodral kan fyllas med t ex strumpor, underkläder eller myskläder, om det är illersäkert.

Tänk igenom vad du har för saker som tenderar att vara "hemlösa" och drälla omkring och försök hitta platser till dem. Sätt ev upp små skyltar som talar om vad olika saker ska ligga.

Om du kan tänka dig att byta bokhylla så kan du välja en som ger mer förvaringsutrymme.

SeaHawk
0

Tänk husvagn… är det någonstans dom lyckats fixa massor av plats på ingen yta så är det i en husvagn, möbler med hål i ovanför sängen skulle du kunna ha "överskåp" typ som  köksskåp.. osv osv..

elinn
0

Var ingen dum idé om jag inte redan haft planer för vad jag ska ha ovanför sängen =)

Kolla in http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50121274 Egentligen en huvudgavel för sängar men jag ska ha den på långsidan av sängen. Där kommer jag få små hyllor att ställa vattenglas m.m. på och dessutom kunna sätta upp bilder jag fotat och annat roligt. Vet att det inte är det mest praktiska för min min lilla lägenhet men känner samtidigt att jag måste få ha något som jag verkligen gillar utan att behöva tänka "utrymme och förvaring".

Pehpsii
0

En vägghylla en 20-30 cm innan taket som löper en hel vägg får man plats med massa böcker och lådor med småprylar etc i.  Eftersom det siter ganska högt så tänker man inte på det så mkt + det tar inte så mkt "luft" ur rummet (och illrar kan inte nå Flört)

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Smeagol
0

#3 var skjutton har du fått tag i den snygga skärmen med elvis?? Skull själv vilja ha en sådan, fast de behöver inte nödvändigtvis vara med elvis på!?

Niklas
0

Vad mer har du behov av att förvara? Det har rätt stor påverkan på vilken sorts förvaring du behöver.

Det ser bland annat ut som om du behöver en bur. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Maria
0

#13 Är också inne på hyllor högt upp.

Vi bodde flera år i en liten 2:a med tonåring hund och katt. (Jag och min man hade en bäddsoffa i vardagsrummet).

Tänk även på utrymmet ovanför alla dörrar i lägenheten t.ex i badrummet. Där kan man ha hyllor för ex. tvättmedel, handdukar m.m.

Även en hög hylla som löper längs taket kan gå "över" dörrarna. Där kan man ha diverse små korgar med vad man behöver.

Gamla lägenheter har ibland städskåp vilket jag tycker är överdimensionerat. Ett sådant skåp kan man "bygga om" för sina behov.

/Maria