App foodsaver
Är det någon som testat appen Toppits Foodsaver ?
Jag har nyligen städat frysen och känner att en app kanske vore bra som har koll på vad jag har i frysen, utgångsdatum mm

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2025-10-31 00:07 av beem
Vi är några som testar den inne på Matlust 😊
Foodsaver
/Désirée
#1: Tack ska kolla där.
Sorgen är kärlekens pris
Jadå, ungefär 10 inlägg ner.
https://hemmet.ifokus.se/discussion/1622155/app-for-att-ha-koll-pa-frysen
Jag tycker den är toppen. Håller ju på att flytta över allt till en ny frys och är inte riktigt klar än (lång historia, en kompis ska få den gamla men är försvunnen i UK, så jag har båda igång och kan man skjuta upp nåt så…).
Jag har alltså lagt in allt som hamnat i nya frysen och tror jag varit ganska duktig med att ändra när jag använt något. Men lite fel blir det säkert, men det är ju bättre än att massor är bortglömt!
Läs det där jag skrev om att skapa alla kategorier man vill ha först iom att de inte kan sorteras sen. Det är lite enerverande att jag inte insåg det från början. Det är nog i tråden på Matlust.
P.S. Jag har även börjat lägga in annat jag bunkrar. Äter väldigt mycket ägg och brukar köpa på mig när det är extrapris. Är väldigt bra att kunna kolla hur många man har när man står där i butken inför ett nytt äggerbjudande.
#3: Bra tips det ska jag kolla närmare på
Sorgen är kärlekens pris
Eftersom det uppstått nytt intresse för appen, tänkte jag att jag kan lägga in de kategorier jag har. Funkar bra för mig, andra kan ju ha andra frysvanor.
Prefixen (A1 o.s.v.) är bara för att få grejerna i den ordning jag vill ha dem i skrollisten upptill. Den sorteras i bokstavsordning och det kan inte ändras. Tycker inte det stör. En del grupper behövde inget prefix, de hamnade rätt ändå.
A1 Nötkött
A2 Fläskkött
A2 Färs
A3 Lamm & vilt
A4 Inälvsmat
A5 Chark
B Fisk och skaldjur
C Fågel
Frukt och bär
G Grönsaker
G Örter
Mejeri
Ägg
Och nej, jag har inte ägg i frysen (jo, äggvitor ibland). Jag la in det bara för att det också är en bunkringsvara för mig och bra att ha koll på hur mycket man har hemma när man är i butiken.
- Redigerat 2025-11-01 13:32 av hemul
#6: Så detaljerad lista du har. Så bra.
Jag funderar på att ha färre kategorier men inget bestämt än.
Sorgen är kärlekens pris
Jag har en redigt stor box och jag är snål som fan! 😁 D.v.s jag bunkrar mycket när det är extrapris. Jag började med färre kategorier, typ en för allt kött. Men sen insåg jag att då blev det så mycket och så rörigt på varje "sida". Blev klarare och lättare att hitta när det var mer uppdelat.
Förresten, jag frågade här förut om nån hade tips på inredning för frysbox, så man får avdelningar där nere också. Har äntligen löst det och på enklast tänkbara sätt. Vanliga pappkartonger. Det brukar de ha i frysrum, så då ska det väl funka i en hemmafrys, tänkte jag. Kartonger med "yta", d.v.s. inte bara porös burn kartong kan man hämta på Systembolaget, åtminstone här. De har en stor hög utanför kassorna. Tänker att de står emot fukt bättre. Det är rätt lagom storlek (för mig) också. Sen kan man lägga kassar ovanpå kartongerna, så får man liksom tre lager.