Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettövrigt
Läst 513 ggr
beem
1

Vilken disktrasa?

Vad använder ni för disktrasa i köket ?
Jag har använt Wettex länge men upplever att de blivit sämre. Jag byter ofta men den känns inte fräsch.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Sindri
0

Jag tror det är skillnad på Wettex och Wettex. Det skall vara en sort som det står på att den är komposterbar.
Jag har trasor med eget tryck på, så jag vet inte tillverkaren, men tycker de håller sig fräscha flera dagar. Jag är noga med att krama ur dem ordentlig och hänga dem luftigt.

beem
0

#1: Jag ser nu när jag googlar att det finns olika. Det har jag aldrig tänkt på.
Livet är inte enkelt när man t.o.m måste välja disktrasa 😙😃

• Redigerat 2025-07-06 13:20 av beem
Sindri
0

Om du handlar från stora butiker borde det bli rätt. Jag köpte just ett gäng på Biltema som jag skall ha på andra ställen än i köket. Har inte så stora förhoppningar på dem, men de duger utomhus och i källare.

[solljust]
1

Använder Wettex mestadels och visste inte heller det finns flera sorter så jag tycks ha fått med den sort som är bäst för inga problem med dom men jag tvättar dom varje dag i tvättmaskinen så det som händer är att dom efter några tvättar tvättas sönder men dom är faktiskt tåliga i maskintvätt.

Använder disktrasan enbart att torka med inte torka upp exempelvis spilld mjölk kaffe eller mat där är det hushållspapper som gäller.

• Redigerat 2025-07-06 14:04 av [solljust]
DesK
1

Det var många år sedan jag slutade med Wettex och annat skräp. Jag har disktrasor i linblandning, som kan tvättas och kokas.

/Désirée

Maria
2

Jag har en rulle med disktrasor av bambu tror jag det var.
De kan tvättas två till tre ånger sedan är de slut.

Jag varvar med Wettex. Tror det är en gammal vana.

/Maria

Maria
3

Jag kör Wettextrasorna i diskmaskinen.

/Maria

Sindri
2

#5: Jag skulle väldigt gärna ha lintrasor. Ett tag stickade och virkade jag massor i fina färger och mönster. Problemet med dem var att de luddade av sig på allt annat jag tvättade. All bomull såg hemsk ut.
Men kokar du alla dina? Det skulle ju kunna vara en lösning för att kunna använda dem. Jag har t o m en lös kokplatta i tvättstugan.

Crucio
2

Det är slöseri att slänga trasor, tvätta dem i 60 så är de fräscha igen.

Sajtvärd på Skrivlust

DesK
2

#8 Mina disktrasor luddar inte av sig. Jag tvättar dom i 60 grader, tillsammans med lakan och handdukar. Disktrasorna som jag har är från Ikea. Då och då kokar jag disktrasorna.
#9 Instämmer!

/Désirée

beem
1

#9: Jag tvättar i 60° men upplever att de håller sig iinte fräscha lika länge som de gjorde förr.

Sindri
1

#9: Ingen här har väl skrivit om att slänga disktrasor.

Tarotstollan
1

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cleanosans praktiska chiffong trasor hjälper dig att hålla husent rent. Kommer i förpackning om 40 stycken.
DesK
1

#11 Jag tvättar disktrasorna på 60 grader, men då och då kokar jag dom, vilket håller dom fräscha.

/Désirée

Sindri
2

#14: Är det dessa du har?
https://www.ikea.com/se/sv/p/mariatheres-disktrasa-gra-beige-10479595/
Obegripligt att de skall sluta med dem om de är bra.

Felet min mina var kanske just att de var av garn som inte är så slätt. Fast jag hade t o m vävgarn som inte var ett dugg "tussigt" till flera stycken.

MARIATHERES disktrasa, grå/beige, 30x30 cm Blandning av bomull och lin med hög uppsugningsförmåga. Lin/bomull blandning; kombinerar linets lyster och stadga med bomullens mjukhet.
  • Redigerat 2025-07-06 20:59 av Sindri
DesK
1

Ja, det är dom som jag har

/Désirée

[solljust]
4

#9: Förr eller senare måste dom slängas oavsett det är slöseri eller ej och jag blir obstinat när jag läser andras ord slöseri med ditt och datt så jag slösar med det mesta bara för att gå tvärtemot alla andra retstickan far helt enkelt i mig för ingen annan ska tala om för mig vad jag ska göra och inte göra 🤣

Crucio
5

#17: Ingen är förvånad.🤡🤡

Sajtvärd på Skrivlust

DesK
4

#17 Så trist att du inte bryr dig om miljön m m!

/Désirée

Sindri
4

#17: Vi ärver inte jorden av våra föräldrar - vi lånar den av våra barn.
Det är efterkommande generationer som får betala, oavsett om någon säger till dig eller inte. Det är väl inte för sin egen skull man ber någon att inte slösa - det är för allas vår skull.
Jag vill kunna se barn och barnbarn i ögonen och säga att jag gjorde så gott jag kunde.

Crucio
3

#19, #20: Man får hoppas att personen växer ur trotsåldern till slut. :')

Sajtvärd på Skrivlust

Maria
1

#20 Väldigt bra uttryck.

/Maria

Suddgummit
2

#0: Jag har några jag stickat själv, jag blev glatt överraskad när jag provade det då jag personligen tycker att de fungerar bättre än wettex och håller sig fina länge. Har sett att det säljs stickade disktrasor lite här och var också så det kan jag tipsa om ifall man inte kan eller har tid att sticka själv (men wettex är förstås ett gammalt hederligt alternativ också)! 😊

Sindri
1

#23: Vad har du använt för garn?

Suddgummit
2

#24: Jag har använt bland annat detta garn: https://www.garnstudio.com/yarn.php?show=drops-paris&cid=12 😊

DROPS Paris är spunnet av flera tunna trådar i 100 % bomull - en fiber som andas och absorberar bra, vilket gör att plagg stickade i detta garn är svala...
Sindri
2

#25: Tack. Och vad billigt det är!

hemul
0

Jag tycker trasor av Wettex-typ är jättebra! Förstår inte alls problemet. Men vill ju ha en trasa som suger upp mycket, och det gör de ju. Sköljer ur dem ordentligt och hänger upp dem i egentillverkad anordning (klädnypa på snöre från en krok ovanför diskbänken). Blir aldrig dålig lukt trots att jag torkar mjölk, köttsaft och vad som helst med dem och tål många tvättar, tycker jag. Jag köper nog oftas Willys egna.

[cherrycreek]
0

Jag håller med dig. Wettextrasor är det som gäller. Andra trasor suger inte upp ett dugg. Och lintrasor ska vi inte tala om. De är bara dyra.

hemul
0

Nämen precis. Skönt att du också känner så, slipper jag känna mig som en mupp.😄

Känner flera som föredrar de där tunna, glesvävda. Chifonet eller nåt liknande heter de. Suger absolut ingenting, bara rör runt i gegget. Inte tar de upp smulor heller. Får nästan panik när jag tvingas använda en sån hemma hos nån annan. Det blir liksom bara värre!

Mikrofibertrasor gillar jag också. Den där typen som ser ut som tunn frotté. Men de är mer till fintorkning. Tar inte en sån om jag ska torka upp blod och annat äckel. Målning, kaklet eller torka efter på spis och diskbänk.

• Redigerat 2025-08-12 18:46 av hemul
DesK
1

Lintrasor måste kokas en gång, innan dom suger bra. Jag häller kokande vatten på dom, innan jag börjar använda dom.
Dom där chiffonet är bra som sildukar och att odla groddar på, men som disktrasor är dom värdelösa.
Microfibertrasor är jättebra till allt möjligt, jag har en sort som jag putsar fönster med, inga ränder m m Eftersom vi har drygt 30 fönster här i huset är det toppen att det går så lätt att göra rent dom 😊

/Désirée

hemul
1

Att odla groddar på dem lät ju intressant! Det är inte nåt skit i dem då, nåt man inte vill ha i maten menar jag?

Jag har också en speciell för glas. Från Willys tror jag. Så enkelt att dra av badrumsspegeln med bara lite vatten. Då blir det ju av lite oftare också.

DesK
1

#31 Jag kokar dom några minuter, innan första användningen, för säkerhets skull.

/Désirée

hemul
1

Ska prova. Jag tröttnar ibland på att grodda för att det är lite bökigt. Du har alltså trasorna som underlag i groddlådor, istället för jord? Inte bara som silduk om du grodda i uppochnervänd burk?

hemul
1

Tror du det här är den typen av trasa?
https://www.apotea.se/vileda-hushallsduk-light-soft-40-st

Chifonet finns visst inte längre, verkar det som. Och jag har upptäckt att det stavas med ett f. Ska till Lidl i morrn. De har kanske nåt.

DesK
1

Senast jag köpte dessa trasor var inett kompakt litet rör. Dom var nog namnlösa, men Viledas är nog något liknande.
Du har rätt angående stavningen, jag snubblade på tangenten f 😎
Har inte set den här typen av trasor på Lidl, men det betyder inte att dom kan finnas där.

/Désirée

hemul
1

Ja, såna där rör minns jag att jag sett!

Jag trodde det var jag som började med dubbla F! Därför jag ville påpeka det. Inte meningen att anmärka på din felstavning. Jag fick googla för att ens hitta namnet. Mindes bara chif-nånting.

• Redigerat 2025-08-14 19:17 av hemul
beem
1

#34: Nu har jag testat den under 1,5 v. Jag är så nöjd.

DesK
0

#36 Det är lugnt 😊

/Désirée