Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettövrigt
Läst 188 ggr
beem
0

Avloppsrensare/medel

Mudin Express avloppsrengöring är tydligen inte tillåtet för privatpersoner längre. Har varit det bästa medlet vid stopp i tex köksavlopp
Kan någon tipsa om ett bra medel som ni testat och vet att det fungerar bra.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2025-05-04 20:54 av beem
iFokus AI
🤖

Det finns flera alternativ till Mudin Express för avloppsrensning som är tillåtna för privatpersoner. Här är några populära och effektiva produkter:

1. Bikarbonat och vinäger: En naturlig lösning som kan hjälpa till att lösa upp mindre stopp. Häll bikarbonat i avloppet, följt av vinäger, och låt det verka innan du sköljer med varmt vatten.

2. Mr Muscle Avloppsrensare: En kemisk avloppsrensare som är populär bland konsumenter för att lösa upp fett och matrester i köksavlopp.

3. Green Gobbler: Ett miljövänligt alternativ som är effektivt mot fett och organiska material.

4. Plumbo: En klassisk avloppsrensare som är känd för att vara effektiv mot hår och fett.

Det är viktigt att följa instruktionerna på förpackningen och använda skyddsutrustning vid hantering av kemiska produkter.

Källor:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Maria
1

Rensband🙂

/Maria

beem
1

#1: Ja det borde jag nog skaffa.
När jag läser om olika medel så är ju alla så bra. Vill därför har om något som verkligen är testat.

Sorgen är kärlekens pris

Sindri
0

Jag kan varmt rekommendera en sån här före kemiska preparat. Våra reningsverk har svårt att klara alla kemikalier.
https://www.bauhaus.se/rensvajer-o9mm-5m?gad_source=1&gbraid=0AAAAADxd_kwiIb_lsLZin0nfyxFm9p9EI&gclid=Cj0KCQjwoNzABhDbARIsALfY8VNfUIxwkqYJqaJb_TE7Lf_upovXhtTcq_udtwl9OuCOEz7JG73a3LoaArZ8EALw_wcB
Och som förebyggande en bra sil till avloppen. Jag tycker väldigt illa om de moderna avloppen och deras proppar. De släpper ner alldeles för mycket saker i rören.
Jag har skaffat små silar som jag sätter i handfaten, lätt att ta upp och tömma. Min köksvask har tyvärr en konstruktion som inte passar dem, men jag skall nog komma på en lösning.

Bli av med stoppet i avloppet Praktisk avloppsrensare som enkelt tar bort blockeringar i avloppet. Rensvajern är en miljövänlig avloppsrensare eftersom inga kemikalier behövs vid borttagning av stopp i avloppet.Teknisk informationDiameter: 9 mmSpiralläng
  • Redigerat 2025-05-04 21:17 av Sindri
beem
0

#3: I badrummet har jag sil i handfatet. Det är toppenbra. I köket är också en typ av sil men med ganska stora hål så den stoppar ju inte tex fett.
Rensband ska inhandlas.

Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2025-05-04 21:32 av beem
Sindri
0

#4: Fett skall man inte hälla ut i avloppet. Mumma för råttorna förutom att det sätter igen rören. Jag har turen att ha egen tomt så jag gräver gropar och häller ut oljan där om jag behöver.
Många kommuner tillhandahåller en tratt med sil som det är meningen att man skall hälla ev matolja genom i en tomflaska. Den kan man sedan lämna in på Återvinningen.
Om jag har fettrester kvar i burkar eller stekpannor torkar jag ur dem med papper först så jag får bort så mycket som möjligt.

beem
0

#5: Jag har tratt för fett. Det här är bara rester efter disk som blir till sist. Jag spolar aldrig ned fetter i vasken.

Sorgen är kärlekens pris

Sindri
0

Då är det knappast fett som satt igen avloppet, om du nu har akuta problem. Det kan vara hår, damm eller annat. (Jag behöver bara gå in i badrummet så är handfatet fullt med hårstrån 😲)

Tarotstollan
0

Jag har totalstopp i köket och har rensat de rör jag kan se och nå men det har inte hjälpt.
Har köpt ett rensband men det är väldigt stelt och jag vet inte hur jag skall göra med det, då jag måste ta bort alla plaströr uppe i skåpet för att komma åt det som går ner i golvet.
Måste jag ringa vaktmästaren för detta eller kan jag fixa det själv?

Kan man köpa pulver och tömma direkt i vattnet som står i vasken?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

beem
0

#8: Det jag nämnde var ett effektivt pulver men det säljs inte till privat längre.
Jag läser på nätet att Ms Muscle får bra betyg. Säljs bla på ICA Maxi.

Sorgen är kärlekens pris

Tarotstollan
0

#9. Jag skall kolla på Ica när jag handlar nästa gång.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

beem
0

Det underliga är jag har 2 hoar I köket som rimligen borde ha samma rör som avrinning men i den hin funkar det bra.
Jag måste nog ta hit en rörmokare om det inte mirakulöst har släppt till i morgon. Det sista jag testade var bikarbonat + Ättika och det fräste som sjutton

Sorgen är kärlekens pris

beem
0

#12: Jag hittade den till slut men läser också på sidan att den inte säljs. Det kanske har ändrats och den får säljas nu.
Vi får väl se vad de svarar.

Sorgen är kärlekens pris

Niklas
0

#13: Den var borta från hyllorna ett tag.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

beem
0

#14: Ok det är så. Det medlet är ju så bra

Sorgen är kärlekens pris

Niklas
0

Ja, oslagbart hittills.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Condor
1

Vi har haft problem med avloppet i badkaret sen flera år. De medel som får säljas till privatpersoner har vi alla prövat ut. Inget var effektivt. i bästa fall rann vattnet nån vecka bättre. Vi förbrukade ungefär 2 flaskor medel i månaden. Vi prövade ut medel som man låter verka över natt och sen ska man spola med hett vatten., Vi prövade även snabbmedel, som man låter verka i 15 minuter och sen spolar med hett vatten. Men inget var effektivt.

Sen, efter att min mor dog, hittade vi ett gammaldags medel i hennes skåp. Det innehåller natriumhydrooxid och aluminium. Man häller i det och 10 minuter senare spolar man med kallt vatten. Sen var problemet löst för ungefär ett helt år.

Jag tror att det är milöjvänligare att använda ett gammaldags medel en gång om året än att hälla i 2 flaskor i månaden av de medel som finns nu. Men EU byrokraterna i Bryssel tänker inte så långt.

beem
1

Det slutade med att jag kontaktade en rörmokare som kommer under veckan.

Sorgen är kärlekens pris

beem
0

#17: Om jag tänker på alla medel jag testat så håller har med dig.

Sorgen är kärlekens pris

Maria
1

#18 Hoppas det "löser sig" 😉

/Maria

beem
0

#20: Jaa ' "löser sig" 😄

Sorgen är kärlekens pris

beem
0

Nu har rörmokaren varit här. Den dåliga avrinningen beror på jord. Så går det när man grejar med jord över diskbänken.
I fortsättningen lägger jag en tidning i diskhon. Inga mer stopp pga jord 😀

Sorgen är kärlekens pris

Maria
0

#22 Aj då.

/Maria