Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 248 ggr
hemul
0

Personvåg

Tips om bra och inte katastofalt dyr personvåg? Vill INTE ha med en massa extrafunktion (kroppssammansättning o.s.v.) som ändå inte funkar.

Det som är intressant är om den visar rätt vikt och samma vikt varje gång! Har haft problem med flera vågar nu att det kan skilja rätt myckt om man väger sig flera gånger på rad. Nu har min nuvarande blivit helt knäpp och det kan skilja uppåt 1 kg! Funkar inte jättebra när man försöker gå ner i vikt. Blir att jag väger mig jättemånga gånger och tar den vikt det blir flest gånger. 😟

Apotea ha rea på vågar just nu och jag tittar på flera Beurer modeller. Sugen på Beurer PS240 därför att den använder AAA- batterier så man kan köra uppladdningsbara och slipper köpa dyra knappceller.

Erfarenhet av Beurer? Hade en Beurer köksvåg som var bra så länge den funkade, men det slutade den tyvärr göra. Men kan ju ha haft otur.

Beurer PS 240 personvåg - Personvåg med gummiyta som är bekväm att stå på och halkfri
  • Redigerat 2025-02-25 15:15 av hemul
hemul
0

Ska lägga till att jag inte gillar den gummerade ytan. Säkert behaglig att stå på, men kan tänka mig att den är rena dammagneten och svår att hålla ren.

hemul
0

IKEAs skitbilliga får faktiskt bra omdömen.
https://www.ikea.com/se/sv/p/borsan-vag-digital-rostfritt-stal-80327438/

Nu behöver det inte vara så här billigt. 6-700 kan jag tänka mig bara vågen är exakt och konsekvent.

BORSÅN våg, digital rostfritt stål, 30x30 cm Den här stilrena vågen med rostfri yta pryder sin plats, oavsett vilken stil du har i ditt badrum. Enkel att använda och kan mäta din vikt i kilo, pounds och stones. Omställbar mellan kg, pound och stones.
  • Redigerat 2025-02-25 15:46 av hemul
Maria
0

Kalibrerar du vågen regelbundet?

/Maria

hemul
0

OK, här går det undan. Jag köpte den på IKEA för att den var så billigt och jag har haft presentkort där sen före covid som jag aldrig utnyttjat och behövde ändå batterier.

Men jag räknar inte med att det ska bli helt lyckat, så intresset för bra vågar kvarstår!

• Redigerat 2025-02-25 16:09 av hemul
hemul
0

#3: Nej. Hur gör man det? Det finns inga som helst knappar eller nåt på vågen och jag såg inget om det i det korta bruxet - som jag faktiskt läste igenom.

• Redigerat 2025-02-25 16:08 av hemul
Maria
0

#5 Det brukar väl isåfall stå i bruksanvisningen.

/Maria

Crucio
0

Om IKEAs skulle vara dålig så har jag Beurer BF 220 (av glas) som är bra. Kostade ca 400. Den har extrafunktioner som kroppsfettsprocent, men de är ju bara att ignorera.

Sajtvärd på Skrivlust

Vixxen
0

#4: Har haft IKEA:s vågar under många år och de har fungerat perfekt.
Enkel och funktionell.

hemul
0

Nu har jag läst lite kundomdömen. Både IKEAs och Beurers vågar får enstaka klagomål på just det som är mitt problem, men de flesta tycker de är bra. Men de flesta väger sig säkert inte flera gånger på raken heller. 😋

Vi får se om ett par dar. IKEA-vågen var så billig och jag behövde ändå köpa batterier. Om jag inte gillar den blir den en bra present till en fattig och våglös vän. Tack för input!

Sjukt förresten. Kändes fel att beställa när IKEA finns i stan. Men sen insåg jag att det var billigare att betala frakten än att ta bussen dit. Nåt är skevt i konungariket Sverige.

Crucio
0

Jag har vägt mig några gånger i rad på min, den visar samma siffror så den är pålitlig på det sättet. Däremot är den nog mindre exakt än dyrare vågar. Kroppsfettsprocenten litar jag inte mycket på dock.

Tips om du inte har någon kompis som vill ha den; man får lämna tillbaka saker till Ikea inom 365 dagar så länge produkten inte är synbart använd och man behöver inte ha med förpackningen.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2025-02-25 23:35 av Crucio
hemul
0

Ja det har du rätt i! Tack, det hade jag faktiskt glömt.

Jag blev lite desperat bara. Ha äntligen lyckats ta tag i vikten igen och kan jag inte väga mig och se resultat så pallar jag inte. Min nuvarande våg var bra i början, men nu har den nog gjort sitt.

P.S. Jag väger mig normalt inte flera gånger på raken. Men när man får konstiga resultat provar man ju igen och då insåg jag att de kan bli lite vad som helst.

Fridaaaa
0

#2 IKEAS visar olika, vi har haft den.

Det är svårt att hitta, vi har testat säkert minst 5 olika genom åren och ingen har visat samma :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hemul
0

Den har kommit nu. Första gången visade den 1 kg mer än på min gamla våg (gulp!). De fem nästkommande gångerna visade den 1 kg mindre, men alltså samma varje gång. Det diffade alltså runt 2kg mellan första och nästkommande vägningar.

Kanske den blir lite snurrig första gången man använder den. Hade ju kånkat runt på den, vänt den upp och ner o.s.v.

Får se i morgon. Det kanske är så att det finns dåliga och bra ex av alla vågar om man inte köper en svindyr. Det här problemet verkar det finnas klagomål på vilken våg man än kollar, medans andra säger att den är så exakt och visar samma varje gång. Håller tummarna!

Fast att den visade ett kg mindre än gamla gillar ju inte. Blir ju ett hack i kurvan ju! 😛 Nä, seriöst. När jag just köpt min gamla vägde jag mig på den påklädd innan jag skulle till vårdcentralen och bad att få väga mig på deras våg som ju är en sån där stor och säkert superkalibrerad sak. Visade precis samma. Så jag var säker på att min visade rätt. Ivf när den var ny. Kan ju ha ändrats efter mer än 10 års "tung" användning… 🤨

• Redigerat 2025-02-27 23:15 av hemul
hemul
0

Vågen funkar. Vägde mig 4 gånger. Exakt samma varje gång. Och att vara ett kilo lättare kan jag väl stå ut med. 😄

Det är väl så då att det är lite av ett lotteri. Fridaaaa hade otur och jag hade tur. Snygg är IKEA-vågen inte, men vem bryr sig när den kostar 149?

Maleficum
0

Gäller också att vågen står plant och stadigt för att funka optimalt. Jag kan tex inte använda min i badrummet och på vissa andra golvytor då golvet går lite i vågor/lutar på dem platserna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu