Har någon testat luftfuktare för element?
Vill inte använda en elektrisk luftfuktare med kall ånga eftersom de måste rengöras dagligen för att inte bli fulla av bakterier. Har inte lyckats hitta någon som ger varm ånga (i vilka bakterier inte kan växa på samma sätt). Hittade istället dessa keramikluftfuktare för element.
Testade principen genom att ställa burkar med vatten mot elementet, med tanken att värmen ska få vattnet att dunsta effektivare och ge ökad luftfuktighet. Luftfuktigheten ökade dock inte ens med en procent över natten (har en mätare).
Jag undrar då om det är något med just keramikkärl som gör att vattnet dunstar mer effektivt, eller är det bullshit?
Sajtvärd på Skrivlust
Nej tyvärr hjälper det inte med lerkärl eller, som jag också provat, hänga massor med blöta handdukar på elementet. Det blir kanske en marginell skillnad, men normalt är luftfuktigheten hos oss nu nere i 33-34%. Kanske en stor ställning med tvätt på tork skulle funka bättre.
Jag har en stor luftfuktare Wilfa Fog som kan göra både kall och varm ånga, den var jättebra tills den fick spader (så klart när det gått två år) och blötte ner golvet totalt, den ville prompt stå på 80% luftfuktighet.
Innan dess hade jag en Philips HU4813 som oftast får väldigt bra omdömen, problemet med den är att man måste byta filter varje år, och det kostar flera hundra. Inte så billig som den verkar om man bara ser på inköpspriset.
Nu har jag en liten, billig från Clas Ohlson, en ultraljudsfuktare, är oftast på extrapriset 499:-. Den skall rengöras var tredje dag, men det ser jag inte som något stort problem. Den piper och talar om när det är dags. Den passar dock bara för mindre rum.