Böjligt plastark
Dum rubrik, men jag visste inte hur jag skulle formulera det. Och det är egentligen en fotofråga, men jag tänker att materialkunskapen är större här.
Jag behöver nån typ av plast i arkform, som är tunn och lätt men ändå stadig. Måste gå att böja och att stansa hål i utan att det blir sprickor.
Ska försöka förklara. Jag ska försöka göra en kombinerad reflektor/diffuser till kamerablixt. Detta är grejer som mjukar upp blixtljuset så det ser mer naturligt ut. Finns massor på marknaden. De som är riktigt bra för makro/närbildsfoto är en kombination. En reflekternde yta skickar ljuset genom en halvgenomskinlig väv. Men de är svindyra!
Väv och reflekterande material kan jag nog hitta, men jag behöver nåt att limma den reflekterande folien på.
Det här är en enkel typ av reflektor. Min kommer att se liknande ut men kommer att var bredare och vara böjd när den används och går ner på sidorna, lite som om ni tänker er en halv tratt.
https://www.kamda.se/reflektor-vit/silver-for-speedlight
Här är en av de dyra jag vill försöka kopiera. Min kommer inte att se ut riktigt så, men principen är densamma. På denna sitter alla delarna ihop. Så avancerat tänker jag mig inte, utan varje del kan vara lös och spännas fast runt blixt och objektiv (därför jag måste kunna stansa hål i plasten som fäste för resårband). Det svarta är alltså den halva struten som är reflekterande på insidan och det vita framför är den halvgenomskinliga väven.
https://www.cygnustechdiffuser.com/
Den där kostar $180 (+ frakt och svensk moms…) vilket kanske förklarar min lust att knåpa… 😋
Allt det där behöver ni inte veta, men jag måste visa hur jag behöver forma plasten för att ni ska förstå vad jag letar efter, tänkte jag.
Det går liksom inte att googla. Om nån vet nåt, antingen nåt som finns att köpa i ark eller nån färdig (billig) produkt som går att slakta. Har tänkt på lampskärmar, men plasten som stagar upp skärmen brukar vara ganska spröd och går lätt sönder om skärmen får en liten smäll (been there), så jag tror inte den skulle gilla att böjas hit och dit och att klippas och stansas i. Måste vara mjukare och följsammare.
- Redigerat 2025-01-30 20:50 av hemul
Nä, jag fattar inte riktigt…Skall plasten du söker vara halvgenomskinlig eller kan den vara mönstrad/färgad?
I så fall är tallriksunderlägg i plast väldigt användbara. Köpes väldigt billigt på second hand så man har råd att experimentera
Om inte annat kan du ju testa på en sådan och sedan investera i något dyrare.
https://www.slojd-detaljer.se/produkter/skapa-dekorera/worbla/worbla-s-transpa-art-1519?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA4-y8BhC3ARIsAHmjC_HgPhUa1gcEfR27CnzJA8kLGUBhGXDXTGCz1TH04Mv6rEhfsj7browaAgz6EALw_wcB
Den där första du länkar till var en häftig grej! Men vete fasiken om jag skulle klara att forma den på det sättet. Skulle nog bara bli en klump. Den sista är nog för mjuk. Har sett såna.
Vad plasten har för färg spelar ingen roll. Den ska bara vara stomme för att kunna klistra nåt reflekterande material på.
Man kan få tag på såna i min första länk jättebilligt, så först tänkta jag utgå från en sån. Men eftersom jag vill ha den som mojängen i min andra länk, lite framåtböjd och ska gå ner på sidorna, blir den för liten.
Fick faktiskt en idé när jag var på väg att somna. Såna där hinkar som potatissallad och sånt som de säljer i delikatessen levereras i. En del är i rätt spröd plast, ungefär om yohurthinkar, men har för mig att jag sett att den del verkar var gjorde av mjukare plast. Ska ändå handla idag, då ska jag fråga om jag jag kan få några. Är ju gratis, så går det inte är det ju ingen större förlust.
- Redigerat 2025-01-31 03:59 av hemul
Ja, bra att prova med nåt som är gratis eller billigt. Annars kostar en vit plasthink inte så mycket heller.
Inte sett såna hinkar i tunn plast till salu. En vanlig hink , typ skurhink är för tjock och tung.
Och jag glömde givetvis att tigga hinkar i delikatessen. Men det blir fler tillfällen.
Löste problemet genom att hitta en billigare kopia på AliExpress. Men är ändå sugen på att försöka göra en egen modell. Får väl samla på mig eventuellt lämpligt skärp så kanske jag till slut har tillräckligt med material.