Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 156 ggr
guldhjarta
2024-12-06 11:17
1

fuktskada?

Hej
Min hyresvärd har mätt fukten i min lägenhet och mätaren stod på 50.. vet inte vad det mäts i..
Men kan det vara allvarliga fuktskador då med till exempel mögel?
Hyresvärden vill att jag flyttar till en annan lägenhet eftersom att det blir enklare för dom. Men det är inte tal om att jag ska få en hyresnedsättning eller ersättningslägenhet. Jag har haft dom här problemen i lägenheten i ca 1 år.
Det känns som att dom tar en enkel utväg när dom tycker att jag ska flytta och att problemen är väldigt stora i lägenheten.

Maria
2024-12-06 11:28
3

Jag tycker du ska kontakta Hyresgästföreningen.

/Maria

guldhjarta
2024-12-06 11:42
0

#1 Men jag är inte medlem hos dom…

Maria
2024-12-06 11:44
2

#2 Kanske dags då😉
Du kan ju alltid ringa och fråga och höra vad de säger.

/Maria

Sindri
2024-12-06 12:05
1

50 betyder att det är 50% fuktighet i luften. Något jag tycker är väldig behagligt, men om din bostad är dåligt ventilerad eller fuskbyggd/renoverad kan det medföra fuktskador och i förlängningen mögel.
Vad har du haft för problem?

guldhjarta
2024-12-06 12:12
0

#4 ok det var just vid fuktskadan annars stod den inte på 50..
Ja ventilationen fungerar inte.
Jag känner en obehaglig lukt från det området i lägenheten. Sen är jag väldigt täppt och nyser väldigt ofta.

Sindri
2024-12-06 12:29
1

En fuktskada är absolut något som måste åtgärdas.
Läs mer här om dina rättigheter
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/hyresgast/

Det här är dina rättigheter när du hyr en hyresrätt. Läs till exempel om skälig hyra, slitage i bostaden, uppsägningstid och tvist med hyresvärden.
Vixxen
2024-12-06 13:28
3

Bli medlem i Hyresgästföreningen.
Det lönar sig för då får du bra hjälp!

https://www.hyresgastforeningen.se/medlem/om-medlemskapet/hyrestrygghet/

Hyresgästföreningen ger dig som bor i hyrerätt maximal trygghet i ditt boende. Vi kallar det för hyrestrygghet och innebär en rad fördelar för dig. Välkommen in och läs mer!
CasaRamon
2024-12-08 13:24
1

50% luftfuktighet är vad jag strävar efter. Har luftfuktare, och får nästäppa vid för torr luft. Har väldigt bra luftcirkulation i lägenheten. Men känner man en konstig lukt, så måste det åtgärdas, innan det blir mögel.
Om hyresvärden vill att du flyttar för att dom ska renovera, så borde du få en evakuerings-lägenhet.

hemul
2024-12-09 22:44
0

Menar värden att du ska flytta för gott, inte bara under renoveringen? Till en likvärdig lägenhet som de tillhandahåller eller är det meningen att du ska ordna det själv?

Värden är skyldig att ordna boende under renoveringen, men om de kan "omplacera" dig för gott vet jag faktiskt inte.