Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 192 ggr
Sindri
1

Tiptap - hur få kontakt?

Någon som använder? Kanske helt fel forum att fråga, men jag fattar mig inte på den. Fick reklam om en vara som jag blev intresserad av, installerade appen, men nu är det lögn att hitta just den annonsen. Klickade på den i reklamen, men kan inte komma vidare på något sätt med att anmäla intresse eller kontakta annonsören. Är det fejk allting?

johan
1

#0: Tiptap är en utmärkt tjänst. Har använt den flera gånger för att få skräp hämtat.

Du lägger upp en annons på vad du vill få bortkört och vad du är beredd att betala. Sedan väljer du bland dom som svarar vem du vill ge jobbet.

Annonsen är nog mest en generisk annons för att visa hur det fungerar och inte en annons för något speciellt i appen.

Mvh // Johan

Sindri
0

Typiskt! Det var något jag verkligen ville ha och nära mig. Jag har sökt på den produkten. AI?

Pyttelite
0

Fast vad är problemet!

Om du har appen är det väl vara att skapa en annons!

https://tiptapp.com/sv/home?market=se

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Tiptapp är som en taxi för prylar. Oavsett om du behöver hjälp med att flytta, leverera, handla eller återvinna kopplar vår app omedelbart ihop dig med tusentals helpers.
johan
0

#2: AI? Pratar vi om samma tjänst?

Mvh // Johan

hemul
0

Det här var nytt för mig. Kollade lite på sajten, men jag hittade inget om hur man gör med skatt och sånt. Det kan väl inte vara skattebefriat bara för att det är mellan privatpersoner? Ja, köpa/sälja grejer, men det verkar ju mest gå ut på att utföra arbete, som att fixa transport.

Det är den här va?
https://tiptapp.com/sv/home?market=se

Tiptapp är som en taxi för prylar. Oavsett om du behöver hjälp med att flytta, leverera, handla eller återvinna kopplar vår app omedelbart ihop dig med tusentals helpers.
  • Redigerat 2024-08-13 19:32 av hemul
johan
0

#5: Tiptapp drar skatt åt den som gör hämtningen.

Mvh // Johan

Sindri
0

Det här är väl den nya gig-ekonomin. Som med allt annat lockar det till sig människor med dåliga avsikter. I mitt grannskap har det åkt omkring folk i bilar som gått in på tomter och snokat och sagt att de kommer från Tiptapp och frågar om man vill ha något kört till återvinningen. På vår återvinning berättar de att det är problem med Tiptapp för de slänger saker i naturen, vi såg själva på väg till återvinningsstationen en hel hög med bråte.

Som tur är har vi en bra community och vi fotar bilar och folk som beter sig märkligt och lägger ut i gruppen. Jag har kommunicerat med Tiptapp och de jobbar inte alls på det sättet, de kräver mycket koll på de som hämtar/lämnar. Och de skall bar åka på beställda jobb, inte åka runt och ragga. De skall fota prylar på adressen, i bilen och på återvinningen. Funkar det så, så är allt ok.

Men den annonsen som jag fick avisering om var nog AI-genererad. Jag som laddade ner appen - men nu raderar jag den.

• Redigerat 2024-08-13 19:58 av Sindri
hemul
0

Ja, men skatten då? 😀

På deras sajt står att "Hjälpare" (var det så de kallades?) ska ladda upp ett foto som visar att verkligen åkt till en återvinningsstation, när de gör sitt första jobb. En (1) gång alltså.

Pyttelite
0

Hur Tiptapp säkerställer korrekt och transparent återvinning av avfall.
johan
1

#8: Nej, det är inte bara första gången.

Som "kund" betalar man till Tiptapp och dom släpper inte vidare pengarna till den som hämtat förrän dom fått ok från mig som kund att jobbet är slutfört OCH att dom har GPS+foto-bevis på att det är ämnat på ÅVC.

Mvh // Johan

johan
1

Men det kan tilläggas att både bevisbördan och hantering av skatt är något som kom efter ett tag. Första månaderna så krävdes inte detta och jag tror mediabilden av Tiptapp lever kvar i första problemen.

Media älskar ju att berätta den mest negativa vinklingen och inte så mycket om vad som faktiskt är sant.

Mvh // Johan

hemul
0

#9: Jodå. Men inte på samma sida som du läste.

Om det är första gången du utför en hämtning av avfall, kommer vi att granska att allt har hämtats och återvunnits korrekt innan dina framtida utbetalningar aktiveras
https://help.tiptapp.com/sv/articles/2112155-utbetalning

Då är det kanske så att det bara är första gången som pengarna hålls inne tills de granskat bilden man laddat upp.

Hur fungerar utbetalningen när jag har slutfört en annons
  • Redigerat 2024-08-14 18:09 av hemul
hemul
0

#6: Tack. Och sociala avgifter behöver inte inte betalas för sånt här?

Frågar med tanke på den mycket obehagliga situation som kan uppstå om t.ex. en hantverkare inte betalar in det han ska och beställaren åker på att göra det.

Pyttelite
0

#12: Användare som har hämtat avfall visar att de återvinner genom att använda appen för att ta bilder både vid på hämtningsplatsen samt på återvinningsstationen. Bilderna sparas och laddas upp tillsammans med geokoordinater och tidsstämpel. Tillsammans visar det att allt som hämtats upp har tagits med till en godkänd återvinningscentral, under öppettiderna. All återvinning kontrolleras både automatiskt och manuellt av vårt supportteam. Om något av dessa steg inte följs eller inte stämmer överens blockeras den användare som gör avlämningen och kontaktas för att tillhandahålla den information som saknas. Inga betalningar görs förrän kontrollen är klar och godkänd.

johan
1

#13: Jo, jag skrev ju att Tiptapp tar hand om det. Det är som om du var anställd och fick lön. Jämför med bolagen som låter dig fakturera utan att ha bolag. Du får utbetalt vad som blir kvar efter skatter och avgifter som om du haft bolag och tagit ut egen lön.

Mvh // Johan

hemul
0

De tar hand om skatten, sa du väl ändå? Men då så, då verkar det ju grönt, i det hänseendet ivf.

johan
0

#16: Inkluderar sociala avgifter i skatt så det är enkelt för alla inblandade att göra rätt.

Mvh // Johan