hjälp med sopsortering
i vår kommun ska man sortera allt.
under trappan har vi pantflaskor, glas och metall.
just nu har vi tvättkorgar i tyg (á la 10:- st) som vi slänger sakerna i. men glaset går sönder, river itu tvättkorgarna. det blir tungt så de går sönder ibland.
jag vill ha ngt som tar relativt lite golvyta, som inte tar stor plats men som ändå rymmer mkt.
har ni ngr bra tips?
En pantautomat till flaskorna kanske? Det plattar ihop dem. :-)
Kan du inte använda tvättkorgar i hårdplast?
Vänliga hälsningar
Niklas

jag har allvarligt talat funderat på att köpa en sån här till sambon. det dricks öl har nämligen och de tar enorm plats. =)
tvättkorgar i hårdplats brukar ju ändå vara större i botten än vad de korgarna vi har nu är. finns det inget smart man kan bygga ihop annars?
men bra idé. får ha den i åtanke när vi ska fixa ordning förrådet.

Men man får väl inte ut panten om man plattar till burken? Vilket iofs är ok om man bara dricker importerad öl… hehehe… :)
Vi har ett tvättkorg i hårdare mjukplast från ikea… har dock inte glas i dem men burkar. Brukar vara lite mer försiktig med glas så att de inte går sönder ändå, så jag har inte ditt problem. Gas har jag i en av retur-skräphinkarna under hon, den fylls dock lite för fort.

hehe ja det är just den där importerade ölen, vi bor ju i skåne. =)
ja jag låg och tänkte på problemet igår, kom på att vi har en tvättkorg från ikea som skulle kunna funka.

IKEA har några stora vita förvaringslådor i plast som är perfekta Sortera heter de,de är stapelbara och har ett lock som går att stänga.Själv har jag det enkelt (bor i lgh med nära till sortering) - en vanlig plasthink till glas,metall,glödlampor,hårdplast,restavfall.Jag bär med mig hinken när jag tar ut andra sopor,det tycker jag är lätt.Papper och kartong har jag i två papperskassar i ett köksskåp,bär ut dem när de är fulla och återanvänder så länge det går.

jo fast nu är vi lite lata, jag tittade på de där sortera med. men de är för små. vi måste ha lite större lådor.
Under diskbänken har jag tre plasthinkar. En till hårda plastförpackningar, en till metallburkar och en vanlig slaskhink. I köket står två papperskassar, en till tidningar och en till kartong. Det ser inte snyggt ut, men så är det.