mycke prylar
jag har så mycket prylar och möbler, men jag kan inte göra mig av med något, fast jag så gärna vill , hjälp va ska jag göra ,jag blir galen snart

Hihi,du måste börja med att bestämma om du vill göra dig av med nånting!Det kan också vara bra att bestämma att fr o m nu köper jag inget nytt,bara ersätter det som gått sönder.Eller en sak in,en ut det fungerar också.
Om du vill ha allt kvar får du lov att ordna och sortera,om du vill göra dig av med saker kan du bestämma om du ska sälja,skänka eller kasta.

jag har försökt på loppmarkand ,men dom ville knappt betala för grejjerna , och mycket är ganska fina saker. och blocket , så nu börjar jag ge upp…

Jag brukar bära in en stor pappkartong i huset och plocka ner alla prylar utom böcker o lampor o möbler. Sen bor jag sådär några dagar och ser vad jag saknar. Då kommer fram några enstaka prylar, väl genomtänkt som känns bra att ha framme. Sen Om jag inte har saknat prylarna på ett år, då kommer de flesta till Erikshjälpen eller liknande stödorganisation, några enstaka finare prylar på tradera eller blocket. Det känns bra ge bort dem gratis då de var inpackade så länge, jag öppnar inte ens kartongen, för då börjar jag tvivla.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bestämd dig bara och ring till myrorna eller läkare utan gränser. De hämtar och när det säljer så går det till något bra. Och du får ett mycket, mycket trevligare hem.
Själv älskar jag att rensa och gillar inte att ha mycket saker hemma-det gör dessutom städningen så mycket enklare!

(trassel med bokstàverna i detta inlàgg, kan inte gòra nèt èt det tyvàrr)
oj-oj..det hàr àr verkligen ett gissel i mitt liv. Kàrleken till tingen blir nàstan som en fòr - se!
Jag fòrstaar dig, siberlina! Jag har ocksè saalt en hel del paa tradera och det kànns mer tillfredstàllande àn att bara skànka det som man tycker vàldigt mycket om. Det àr ungefàr som med en kattunge: du vill se att den kommer i nègons hànder som verkligen tycker om den..visst àr jag knàpp..jag vet
!
Men du och jag kanske faar bòrja med nègon strategi som leder aat ett holl: Om man skulle bestàmma sig fòr att packa ner 1 pryl om dagen i en kasse som ska skànkas (och fler om man kòper nèt) sè MAASTE det ju sjunka sè smèningom!
Jag ska fòrsòka att ta det som ett beting fr.o.m nàsta aar!
Hàng paa om du har lust! Vi kan stòtta varandra!
kram frèn madeqs
Jag brukar säga att jag ska göra karriär i mitt nästa liv…som baglady! :) Visst är det ett aber men jag är prylarnas drottning!
I mitt fall tror jag det är att mina gamla möbler o prydnadssaker representerar min släkt…har bara en syster m barn o en åldrig far kvar i livet. Mkt är minnen från äldre släktingar o min barndom.
Har dessutom ingen egen inkomst, vi lever 5 pers i ett stort hus på en lön. Känner att det jag har måste jag vara rädd om. Jag kan inte köpa möbler, lampor o prydnassaker bara för att jag hittar ngt jättefint som jag tycker om…det kan ta år innan jag anser mig ha råd till just det. Så det jag har är jag jätterädd om.

ma ma , jag håller med dig.jagr en sån som inte bara slänger saker, men jag måste , men kan inte ,suck….

Mamamade, verkar som ett fint hem med minnen och tradition! Så länge det finns plats för allt så är det ju aldrig nån fara. För mig och min man så har vi sparat så mycket som ligger i lådor. Kläder från barnen och teckningar, leksaker, t.o.m papper från min skoltid, ja hela mitt liv.
Jag vet vad feng-shui-arna tycker: Släng sk - en! 
Men jag försöker prioritera även där, spar inte allt. Har kommit på ett par trick som inte är så tokiga men de tar tid det är nackdelen:
Saker som jag har svårt att skilja mig från: Jag fotograferar dem och sen kan jag säga adjö till dem.
Sånt som är på papper: teckningar, skolpapper, andra minnen: Jag skannar in dem i datorn och sorterar detta i mappar för framtiden.
Vi ska klara av det, Siberlina!
Jag sparar det finaste från mina barn o sedan sorterar jag varje ggn jag lägger till en ny hög. Ser till att ngt från varje år o barn finns kvar. Gör likadant m mina egna pappersminnen.
Ifråga om barnens kläder har jag sparat de som de hade på sig vid överlämnandet (de är adopterade). Sedan 1 plagg som jag förknippar mest m deras första år hos oss o så de finaste av kläderna som jag köpte i Kina när vi hämtade flickorna. Resten har jag gett bort.
Jag är tygsamlare så allt i tunn bomull el annat passande lapptäckstyg samt kuliga saker att göra bonader (ngn ggn när ungarna blir lite äldre o jag förhoppningsvis får mer tid) av sparas. Där har vi ett antal flyttkartonger! 
Svärmor hade mkt pynt o dessutom en oklanderlig smak så där är det svårt att göra sig av m grejor. Hon var dessutom en baddare på att handarbeta; har ett helt skåp fullt m broderade tavlor till olika årstider. 4-5 gardinuppsatser, handbroderade + ett *antal* dukar. Kan bara inte göra mig av m dem men var 17 ska allt förvaras!?

Mmm, Made, känner igen mig i tygsamlande
..
När det gäller min flicka så har jag sparat rätt mycket. Jag snodde ihop små personliga tingestar av vuxna kläder till henne och de kan jag inte slita mig ifrån.

tck för alla goda råd , det är skönt ha veta hur ni gör med alla er prylar…