TV, plasma eller lcd
Någon som är bra på teknik/tv?
Står i begrepp att inom 1-2 månader (väntar nog till julerbjudanden/julrean) köpa en större tv och då blir det "såklart" en plattare variant.
Storleken jag tänker mig är väl ca 35-44"… möjligen upp mot 48-50 om priserna är de rätta.
Vad skall man välja, plasma eller lcd? Jag är en teknikidiot, dvs kan i princip ingenting. :o)
Tackar på förhand,
mvh /Martin
mvh Martin

Vi köpte ny för inte alls länge sen. Vi valde då en LCD. Jag är ingen tekniker nånstans men jag vet att plasman kan bränna fast märken på skärmen. Som tv4-märket uppe i högra hörnet. Såna stillbilder som ligger en längre tid kan brännas fast. Därför valde vi lcd.
Är det inte lite "smaken är som baken" när det gäller lcd vs. plasma?
#1 Ja, jag har hört samma som dig. Att LCD är bättre för att bilden kan "bränna fast" i Plasman…
Det är ju även så att lcd inte blir så varm, att ha en plasma är som att ha ett element på väggen.
Här finns lite information om valet mellan plasma och LCD:
Om du söker på Prylar iFokus finns det flera diskussioner om ämnet.
Vänliga hälsningar
Niklas
vi har en lcd, och den är jag mer än nöjd med :D

Jag har en Bakprojektions Tv 50". Kunde inte vara mer nöjd. Klockren bild och hur kul som helst att se på film. Aldrig mer bio + att den är HD ready. Den har sjunkit rejält i pris sen ja köpte den. http://www.webhallen.com/prod.php?id=71598&ref=dittpris
Vad man ska veta dock är att lcd drar dubbelt så mycket ström som en tjocktv och en plasma 4 ggr så mycket… Lite att fundera på i elsparartider.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#7, Det är inte helt sant. En plasma drar bara ström när en pixel är tänd. Så om du tittar på en film med mycket mörka partier kan den dra mindra än en LCD-TV. LCD-TV:n drar alltid lika mycket oavsett vad som visas eftersom den har en 'lampa' som alltid är tänd bakom LCD-plattan.
En LCD drar desstom bara en sjättedel när den är i standby jämfört med en CRT-TV (tjock-TV).
Så låt andra kriterier vara avgörande när du väljer som tex bildkvalitet, ingångar, inbyggd digitalbox, hårddisk, pris med mera.