Flytta hemifrån - vad behövs?
Har äntligen hittat lägenhet och flyttar hemifrån i februari :D
Men ja, vad ska man ha? Har de flesta möbler jag behöver - säng, skrivbord, soffbord osv. Bara soffan som fattas, köksbord skippar jag iom att jag ändå bara hamnar framför tvn med maten ändå :P
Köksgrejer har jag en del av, behövs mer antar jag. Ffa micro, annars svälter jag väl ihjäl *host*. Vad är det man kan tänkas glömma bland köksgrejerna?
Och bland övriga grejer - vad behövs? Dammsugare, skithuspapper, brandvarnare… Annat? Lika bra att köpa på sig så mycket som möjligt direkt så man slipper stå där sen med en tjuga att spendera på soffa och mat i en månad antar jag… :P
Hur funkar det med internet, hur lång tid innan måste man fixa det? Vore guld om man slipper vänta i en hel evighet på att kunna sätta sig och datora.
El, drar det igång av sig självt typ eller ska man greja med abonnemang och sånt tjafs där med? O.o
Är inte säker på att det blev rätt kategori nu, hoppas på det bästa typ.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Kastruller 1L, 2l 3l ev en 5l om du har behov av sådan stor. Stekpanna, själv har jag 3 st i olika storlekar, i min lilla pytte gör jag pannkakor i, lurar ögat i o m det blir fler pannkisar om jag gräddar i den fast smeten är på 1 liter.
Durkslag, sil här har jag en stor + en liten.. Visp har stor + liten. Ugnsfasta formar, skärbräda trä eller plast eller glas.. decilitermått.. Tillbringare *går bra ha saft i dem* är du kaffe/the drickare så behöver du ju kaffe bryggare o the kokare *vattenkokare*, kökshanddukar, diskborste, diskmaskin om du ej vill diska för hand är man ensam så duger en bänkdiskmaskin. Slev *sopp/sås slev*, smörknivar, vassa knivar, bestick.. Gardiner men vänta tills du vet vad fönstrena har för mått.
Listan kan göras lång.. Sätt dig i WORD och skriv upp detta kan jag behöva och pricka sedan av det du har, har köpt hem.
Du behöver ej köpa allt nytt second hand butiker kan ha bra saker. Köpte min bäddsoffa för 300:- på second hand men fattig sjukpensionär har ej råd med sprillans ny soffa sedan har jag djur.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Tackar!
Jag soffa ska köpas begagnad. Något nytt skulle jag ha råd med den dagen jag vinner på lotto typ, men jag spelar inte på lotto så det dröjer nog många år innan dess! :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Om du inte aktivt väljer elbolag så får du det som "alla andra har" eller hur man ska uttrycka sig. Du får det också till det dyraste priset de kan uppbringa så en bra sak är att titta igenom vad det finns för alternativ och jämföra olika bolag med varandra.
Internet tog det mig knappt en vecka att få men då bor jag i ett hyreshus med comhem så jag höll mig till dem istället för att krångla med andra leverantörer. Men jag ska nog leta efter något bättre nu *comhem=blodsugare*
Glöm ej heller att adressändra OCH ändra din folkbokföringsadress. Om jag nu inte minns helt tokigt så fick jag med en extra blankett från Adressändring att ändra min folkbokföring med.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Ett alternativ till internet via ADSL är att skaffa ett mobilt 3G-abonnemang. Då slipper du den fasta telefonens kostnad. Men det kräver att du har 3G-täckning.
En annan fördel är att du kan ta med dig ditt internet vart som helst.
Tom
Det där 3G, är det dyrare än diverse andra då möjligtvis?
Har ingen nytta av att kunna sätta mig på internet annat än hemma iom brist på annat än en stationär dator nämnligen. Hade egentligen tänkt skita i fast telefon just för kostnaden och bara ha mobil, men det skulle inte sitta fel att ha fast ändå…
#5,
3G finns på Tele2 för 99kr/mån för fri surf. Kan du hitta bredband billigare i Sverige så tycker jag att du ska slå till.
Tom
Jikes
Ja då kan det ju helt klart vara nåt för mig. Tackar!

http://www.boende.konsumentverket.se/
Konsumentverket har en omfattande broschyr om att flytta hemifrån på sin sida (fast om den innehåller någon inköpslista över dammsugare, soffor och toapapper vet jag inte)
hemförsäkring kan vara bra, om du inte tänkt på de. Elen fick jag stänga av först för att dem skulle kunna börja räkna om till mig antar jag. Så dem satte på den lagom till jag flytta dit och då fick jag slå på den själv igen.
Ändra posten om du inte tänkt på de med.. kostar 199:- typ att ändra sin adress och få eftersänding.
Internet hade jag bredbandet redan här jag bor.. så de var bara att ringa in till dem och be att få internet igång i just den här lägenheten. Men du fick ju ett bra tips från Tom om du inte redan har något förberätt i lägenheten.
Något man kan glömma är kapsylöppnare;P Kastruller och en stekpanna är rätt bra. Också en ugnsform och vispar, stekspade, smörknivar, knivar, silar/durkslag till makaronerna;) Lampor är bra också, jag har nästan inga..och de är extremt mörkt här ibland:P
Glas och tallrikar självfallet.. muggar.. bestick. Några växter för att få de hemtrevligt;D
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Adressändra kan man göra gratis, genom att anmäla sin nya adress till folkbokföringen / skattemyndigheten. Myndigheter, banker och dyl brukar ha automatisk uppdatering av folks nya adresser, så dem behöver man inte bekymra sig om. Tidningar kan man själv anmäla sin nya adress till och kompisar och släkringar kan man själv kontakta.
Ska du ha telefon så vill Telia veta vem som bodde där före dig så det måste du ta reda på.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Ang eftersändning, hur stor nytta kan man tänkas ha av det egentligen? Jag flyttar nämnligen bara en sisådär 150 meter så om någon post hamnar här så kan jag alltid gå och hämta den sen :P

Jag har inte adressändrat mer än till folkbokföringen, tycker det har räckt.
Gör en skiss över din lägenhet och skriv in vad du kan tänkas behöva i de olika rummen. Önska bra att ha saker i julklapp.
Vi sa upp vår fasta telefoni o skaffade IP-telefoni istället. Här kan du läsa mer om Skype som vi har:
http://www.skype.com/intl/sv/helloagain.html
Vågar mig inte på att ge några detaljer då jag inte ids sätta mig in i det själv. Jag fullkomligt *avskyr* att tala/svara i telefon så jag bryr mig inte…det finns ju för 17 gubbar e-post! ;)
Det är lite si o så m kontakten emellanåt men har man ändå en mobiltelefon så sittar man ju inte i sjön. Vi är rätt så nöjda o billigt blir det.
#12 Egentligen ingen större nytta tycker jag… Räkningar osv som inte kommer fram studsar tillbaka ett tag och sen brukar företaget som skickar dom ringa upp och fråga vad som pågår :) Var beredd på att tomtarna som sitter på adressändring kommer ringa och vara jätteförvånade över att du inte är intresserad av det dock.

Det finns jättebra startpaket på IKEA med köksprylar.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/rooms/kitchen/10515/

En verktygslåda måste du ha också.
#12. Jag beställde INTE eftersändning på min post. Och det blev ganska jobbigt! Jag fick kontakta ALLA företag och instanser och klubbar och allt man är med i och meddela att jag byter adress. Trots att jag gjorde detta och tydligt skrev från vilket datum det gällde så skickade dom till den gamla adressen ändå, för dom verkade ta för givet att folk som flyttar har eftersändning. Jag fick ringa till mitt fack och fråga var min räkning tagit vägen och var nära att få extra avgifter p g a detta. Jag fick ringa min arbetsgivare och fråga var min lönerapport tagit vägen osv osv. VÄLDIGT BÖKIGT! Och onödigt mycket jobb. Men jag kanske sparade lite pengar på det…? Men jag förlorade TID.