Tvätta kolfilter
Vi tvingades sätta in kolfilterfläktar i huset. Eller, jag kunde bara köpa en kolfilterinsats till min gamla köksfläkt. Men det börjar nog bli "fullt" nu.
Tillverkaren säger att man ska tvätta det i diskmaskin. Men jag har ingen diskmaskin. Kan man tvätta det på nåt annat sätt eller måste jag våldgästa nån kompis och gegga ner deras diskmaskin?
Och, om jag ska tvätta det i diskmaskin, ska man göra några förberedelser, typ skölja det i hett vatten först?
Här är lite olika varianter. Det verkar bero på vilken modell på filtret som man har.
https://www.elgiganten.se/magazine/vitvaror/koksflaktar-spiskapor/guide-sa-rengor-du-din-koksflakt
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2023-10-05 22:03 av Carmarino
Jo, jag har sett en del av de där. I någon av dem står att man kan även spola rent det under rinnande hett vatten. I en står att man inte ska ha "tvål" i diskmaskinen. I de andra står ingenting om det, så då utgår jag från att man ska ha maskindiskmedel.
Det skiljer också på om och hur man ska ha dem i ugnen sen. En del säger en viss tid i låg värme, en del rätt hög värme. En del kallar det för att torka filtret, andra menar att kolet måste reaktiveras genom värmebehandlingen. En säger att filtret ska stå vertikalt i ugnen. Man kan undra hur små fläktar de utgår från…
Tänkte om nån med erfarenhet kan vägleda mig… Som det är nu fattar jag inte ens om jag ska ha diskmedel eller inte.
Det är förresten en Franke-fläkt jag har. Borde jag ha sagt, kanske.
- Redigerat 2023-10-05 22:52 av hemul