Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 124 ggr
Anonymos
0

Buffert vid bostadsköp?

Jag vill köpa bostad men om jag ska buda på det jag är intresserad av behöver jag nyttja alla mina sparpengar. Hur mycket bör man ha kvar? Tänker att det är klokt att ha en buffert kvar.

/Anonymos

[Devya]
1

Vi hade ungefär 20k euro och det behövdes också. Vi hamnade att fixa mycket som kom helt oförväntat, bl.a. new boiler och fixa taket. Det e ju olika för alla men det e nog bra att ha en del på ens konto för oförutsedda kostnader. Speciellt nu då elektriciteten har blivit bra mycket dyrare så måste man tänka sig för.

oh-la
1

Jag skulle säga att det beror lite på bostadstyp. Är ett ett hus kräver det större buffert än lägenhet.

Sindri
0

Och om det gäller lägenhet så räkna med att alla bostadsrättsföreningar kommer att behöva höja sina avgifter. Och ta framförallt reda på hur mycket av föreningens lån som belastar den lägenhet du vill köpa.

johan
0

Tänk på att räntorna sannolikt kommer öka ytterligare innan det vänder nedåt igen.

Så jag tycker du ska budgeter för att dina lån kommer bli mer än 50% dyrare än dom är idag. Helst borde du förmodligen klara dubbelt så dyra lån.

Mina lån har senaste året blivit mer än tre gånger så dyra pga av att jag hade bundna lån när det var billigt att låna.

Jag är oändligt tacksam över att ha bott på samma ställe i 15 år och därmed inte behövt drabbas av dom löjliga prisökningarna senaste åren. Men räntorna blir ändå kännbara.

När jag köpte min första lägenhet var räntorna över 7%. Att räntorna legat på under 2% har aldrig känts normalt för mig. Det är jag glad för.

Mvh // Johan

hemul
0

Det beror ju helt på vad det är för slags bostad du köper.

Om det är en lägenhet behöver du mindre än om det är ett hus, så klart. Det värsta (dyraste) du kan råka ut för är typ rörmokarjobb, ett krossat fönster eller att nån vitvara pajar och du behöver köpa ny.

Är det hus måste du räkna med mycket större kostnader om nåt går riktigt åt helvete. Bra att veta om du har möjlighet att utöka lånet om det värsta skulle hända. Taket börjar läcka, värmen funkar inte…

Sen kan du ju ockå räkna på hur mycket du kommer att kunna spara per månad i framtiden. Lev snålt och sätt in det du får över på ett speciellt konto tills du har en summa som gör att du känner dig trygg.