Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettstädning-tvätt-rengöring
Läst 267 ggr
Calcifer
2023-07-24 18:29
0

Fläckborttagning, blod

Har tvättstuga till helgen och igår började jag blöda näsblod när jag sov, så mina ljusgrå lakan har blodfläckar på sig. Finns det några tips kring att få bort dem eller är det bara att tacka lakanen för deras tid och slänga?

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Mitchika
2023-07-24 19:07
3

Det bästa rådet jag har fått för att få bort blodfläckar har varit kallt vatten och bakpulver. Blöt fläckarna i kallt vatten (absolut inte varmt eller ljummet utan kallvatten) i badkaret eller duschen. Lägg sen bakpulver över fläckarna och låt ligga en timme. Skölj därefter bort med kallvatten igen och se hur det blev.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Sindri
2023-07-24 19:08
2

Kallt vatten omedelbart är det som hjälper. Kanske lite sent nu, men om du har möjlighet så lägg lakanet i blöt och strö på bikarbonat.

• Redigerat 2023-07-24 19:08 av Sindri
[skyggis_tryggis]
2023-07-24 19:13
0

Jag har fått bort blod utan att förbehandla på något sätt.

60 graders tvätt med Änglamarks vittvättmedel har fått bort allt.

Calcifer
2023-07-24 20:12
0

Tackar för tipsen! Finns det något medel som kan vara smart att köpa (alltså, inte typ bakpulver men nåt "officiellt") så man har det hemma ifall det händer igen? Plus att jag är ju kvinna så skadar inte att veta inför de veckorna heller, höhö.

Sindri
2023-07-24 20:50
0

Bikarbonat. Det finns att beställa i storpack som är avsett för städning. Blir lite billigare så. Jag använder mycket sånt. Ihop med citronsyra och ner i toan så blir det skinande rent.
Bikarbonat kan man städa bort mycket med.

Calcifer
2023-07-24 22:40
0

#5: Jo men jag tänkte något slags medel, som komplement till typ tvättmedel eller liknande. :)

[Moon AppleGrey]
2023-07-25 07:20
0

#6: kan ju testa med vanish.
Mamma brukar få bort svåra fläckar med det medlet.

Sindri
2023-07-25 07:27
1

#6: om man vill undvika onödiga kemikalier i naturen så är det bikarbonat. Det går att använda i tvättmaskinen också.
Änglamark och Ocean som båda är miljövänliga har något som heter bleksalt.
Jag har fyra barn och har alltså genom åren haft en del fläckar att brottas med, men har aldrig behövt ta till några giftiga kemikalier.

hemul
2023-07-28 18:40
0

Vanish brukar lösa upp allt organiskt. Sprayen är bäst. Obs! Om du på något sätt förbehandlar, t.ex. försöker tvätta bort det först, brukar Vanish inte funka. Direkt på fläcken alltså innan du försöker något annat.

Sindri
2023-07-28 22:35
0

Men Vanish! Urk! Alldeles för mycket kemikalier i.
Men här finns ännu ett tips.
http://www.saraseviga.se/2014/10/miljovanligare-flackborttagning.html

Calcifer
2023-07-28 23:36
0

#10: Köpte fläckborttagning idag, blev inte vanish minns inte märket. Jag använder produkten typ 1-2 gånger om året så det får fungera så.

[Moon AppleGrey]
2023-07-29 01:32
1

#10: Tycker du, ja.
Man får använda det medel man själv önskar (onödigt att racka ner på andras sätt att tvätta)!

#11: Hoppas att du får bort fläckarna. :)

hemul
2023-07-29 01:45
0

Men Calcifer frågade faktiskt efter nåt "riktigt" fläckborttagningsmedel. Ivf uppfattade jag det så. Förresten har sprayen nån eko-märkning och det finns svanenmärkta varianter också. 😀

https://www.svanen.se/sok-svanenmarkta-varor-tjanster/?qry=Vanish

• Redigerat 2023-07-29 01:47 av hemul
Sindri
2023-07-29 08:02
0

#12: Urk är min högst personliga åsikt om Vanish och liknande produkter, och den har jag också rätt att ha.
Och ja, alla har rätt att använda det de vill - tyvärr. För allt som alla använder hamnar till slut i haven, och när haven är förstörda är själva grunden för vår existens borta.
Här är innehållsförteckningen på en av Vanish Svanenmärkta produkter;
"Sodium Carbonate Peroxide, Sodium Carbonate, Sodium Sulfate, TAED, , C12-14 Sec-Pareth-5, Sodium Xylenesulfonate, Subtilisin, Lipase, Amylase, Mannanase, PVP. Innehåller natriumperkarbonat. Irriterar huden."

Vad allt är vet jag inte, men Natriumperkarbonat är bikarbonat och det räcker oftast.
T ex Sodium Carbonate Peroxide är klassat som farligt medel;
https://rib.msb.se/fa/Substance/Index?id=8753

Sodium Lauryl Sulfate är inte helt ofarligt det heller. På denna sida:
https://www.land.se/halsa/faktakoll-sa-farliga-ar-kemikalier-i-hudvardsprodukter/
Kan man bl a läsa följande;
"Sodium Lauryl Sulfate
(SLS) eller Sodium laureth sulfate(SLES)

Användinng: Löser upp fett och gör att det löddrar.
Vanligt påstående: Kopplas till hudproblem, leverskador och cancer.
Läkemedelsverkets kommentar: Alla rengörande tensider och tvålar verkar uttorkande på hud och hår och bör användas med måtta. Inga risker utöver detta."

Det jag ev. "rackar ner på" är att sådana produkter överhuvudtaget finns att köpa, och hur man kan få en sådan produkt Svanengodkänd fattar jag inte. Det gör ju att man ifrågasätter det systemet.

[skyggis_tryggis]
2023-07-29 08:45
0

Har någon nämnt galltvål? Det är miljövänligt och effektivt. Oftast går fläckar bort med mitt tvättmedel men annars funkar galltvål som förbehandling.

[Moon AppleGrey]
2023-07-29 11:36
2

#14: och vem har bett dig om innehållsförteckningen?
Vill jag veta vad den innehåller så kan jag söka själv.

Verkar som att du inte alls förstår poängen. 😑

T.ex använder inte jag flytande tvättmedel ,eller sköljmedel, för att jag tycker att det är bättre att låta bli ur ett miljöperspektiv, men jag säger inte "urk" för att andra nämner att de använder sådant.
Likaväl som att jag inte säger "urk" för att folk delar vad de ska äta (animaliska rätter) trots att det går emot min uppfattning.

Sindri
2023-07-29 15:32
0

#15: i länken i #10 finns tips om galltvål, det gillar jag också.

Maria
2023-07-29 15:34
4

Kallt vatten är det bästa mot färskt blod tycker jag.

/Maria

[Devya]
2023-07-31 06:46
0

Jag har använt vanish men aldrig igen för det sliter så mycket på kläder och lakan att det blir hål på dem. Efter att många av barnens klädesplagg och lakan fick en massa hål efter att jag hade använt vanish så slutade jag. Jag trodde först att det var min tvättmaskin som hade sönder dem men efter att jag slutade med vanish så slutade kläder och lakan gå sönder. Vad jag nu använder är Yes. Det fungerar ännu bättre än vanish dessutom. Det får bort fettfläckar direkt men har inte testat om d får bort blodfläckar för brukar oftast ta itu med dessa fläckar direkt med kallt vatten l.

hemul
2023-07-31 17:22
0

Jag har inte fått hål. Men jag använder inte pulvret i maskinen, förbehandlar fläckar bara och har inte barn, så det är inte så ofta.

Däremot började huden lösa upp sig på ett par fingrar en gång. Den blev liksom mer och mer vit och uppvälld, så där som när man varit i vatten länge. Jag såg det hända när jag satt vid datorn, hur det ökade, och första tanken var nu har jag fått en sån där köttätande bakterie. 😛

Men sen fattade jag. Hade testat att speja på en tomatfläck jag fått på vaxduken jag har i köket. Hade väl glömt att sprejen var där och tagit stöd med handen just där när jag lutade mig över bordet. Det var ingen fara. Tvål och vatten och det började gå tillbaka omdelbart.

Det är väl enzymer i som bryter ner organiskt material. Som fingrar. 😄

P.S. Det funkar inte på vaxduk.

• Redigerat 2023-07-31 17:23 av hemul
Condor
2023-07-31 18:12
0

Det bästa fläckborttagningsmedlet är terpentintvål, fast jag inte vet om den finns att köpa längre. Jag hittade 2 tvålar som min mor lämnade efter sig. Den sorten (Hirsch) tillverkas inte längre, men kanske det finns andra märken att köpa?

Efter att jag hittade tvålarna googlade jag vad de ska vara bra för och det verkar att vara ett riktigt mirakelmedel. Den kan man t.ex. använda som rengörningsmedelmedel, för nästan allt, även tvätt, mot hudsjukdomar och den ska till och med hjälpa mot vadkrampar om man lägger en tvål i sängen.

Vi prövade hur den fungerar som rengörningsmedel och det var det bästa som vi någonsin har använt. Tallrikar som hade gulnat blev vita igen. Dörramar och fönsterramar blev som nya.

Tyvärr tillverkas den inte längre, men man kan hitta tvålar med liknande ingredienser.

Här är ingredienserna för Hirsch terpentintvål:

https://www.hautschutzengel.de/hirsch-terpentinseife-inhaltsstoffe/produkt/23817.html

och här finns en kärntvål som finns att köpa i Sverige med liknande ingredienser:

https://www.ecco-verde.se/klar/kaerntvaal

HIRSCH Terpentinseife Inhaltsstoffe / HIRSCH Terpentinseife Ingredients: SODIUM TALLOWATE, AQUA, SODIUM, SODIUM PALM KERNELATE, GLYCERIN, COCONUT ACID, PARFUM, CITRONELLOL, TURPENTINE, SODIUM CHLORIDE, TETRASODIUM EDTA, CI 77891, CI 11680, SODIUM CHLORIDE, TETRASODIUM EDTA