Sneda lakan?
Om det är ren bomull så kan de ju dra sig i tvätten, men det brukar gå att dra dem rätt när de fortfarande är fuktiga. Som när man hjälpte mamma att dra lakan inför manglingen.
Om det inte går att rätta till så beror det på att man inte lagt tyget i "trådraken" innan man klippt till. Blir väl ofta så i stora textilfabriker. (Det är därför en del kläder kan få sneda sidsömmar efter tvätt)
Och när man syr på stora maskiner är det ju aldrig någon som sträcker tyget så alla sömmar drar ihop sig så de drar också ihop textilerna. Tråden är tyvärr oftast i polyester så den är svår att sträcka ut.
Men försök nästa gång ni tvättar att dra lakanen rakt innan de torkat. Går det inte så reklamera.
Tyvärr vanligt förekommande idag.
De är i bomull och vi drog ordentligt som vanligt.
Många lakan har jag haft genom åren men aldrig varit med om detta.
/Maria
Sådana har jag många av, även påslakan. Jobbiga när man skall mangla men bara göra så gott det går.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Titta på trådarna utmed fållen på den sneda sidan. Är de sydda sneda kommer trådarna inte att följa fållen utan antingen försvinna in i den eller flytta sig längre ut från den.
Lämna tillbaks dem om de är felsydda.
#5 Kan inte komma ihåg var jag köpte dem. 😉
Det var ett bra tag sedan och vi har inte använt dem förrän nu.
/Maria
- Redigerat 2023-06-05 12:39 av Maria
#6: Aj då. 🙂
#7 Ingen fara på taket. Det går ju att bädda med ändå.
Jag blev bara så förvånad.
/Maria
#8: Jo, men om jag hade köpt lakan som jag väntade mig vara av god kvalitet skulle jag helt klart bli irriterad om de visade sig vara slarvigt sydda. Samma sak gäller exempelvis T-tröjor som det också finns gott om av dålig kvalitet där exempelvis sömmarna vrider sig fram över mage och rygg efter tvätt. 🙂
#9 Jag håller med om att det är irriterande. Jag minns att de inte var så billiga men jag minns inte butik. Inte min man heller.
/Maria