Elkrisen över?
I UNT idag.
Elpriset blev i februari det lägsta på länge. Och mycket tyder på att det värsta är över för den här gången. –Om man tittar i närtid så kommer det ligga den här prisnivån, kanske något lägre, säger Johan Sigvardsson, elprisanalytiker på Bixia.
https://unt.se/ekonomi/artikel/priset-faller-darfor-kan-elchocken-vara-over/r5oky5gl
#0: Det tror jag när jag ser det.
(Artikeln är betalspärrad för övrigt.)
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag vet. Det var därför jag citerade.
Dom sa redan förra månaden att det är värsta är över för den här vintern. Och rent krasst nu ska det inte bli så kallt. I alla fall inte under nån längre tid eftersom vi går mot vår.
Men att kylan är över betyder inte att de höga priserna är över. För tittar man på förra året så hade augusti och september höga priser. Augusti hade till och med högre snittpriset än december.
Snittpriset nu i februari ligger på i stort sett samma nivå som januari gjorde.
Det som är positivt framöver att kärnkraftverket som varit avstängt ska väl snart sättas igång igen. Så då blir det väl lite jämnare igen med tillgång.
.
Det där sista är så svårt att förstå. Får inte ihop bristande tillgång med att vi är Europas största elexportör.
Ja, jag vet att det handlar om svårighet att "transportera" elen dit där den behövs, men om vi inte kan får den till Skåne, hur kan vi då få den till resten av Europa? Aldrig fått nån förklaring på det. Nån som vet hur det hänger ihop?
hemul #4 möjligt att jag missförstår dig. Så vet inte om min förklaring ger hela bilden.
Men det ligger kablar på havsbotten som transporterar elen från södra sverige ner till europa och det är då också (samma?) kablar som södra sveriger använder när det importeras.
Det som används inom sverige är ju de stora kraftledningarna man kan se när man är ute och åker och det är väl såna det behövs fler av för att det ska fungera inom sverige. Och fler kraftstationer/ställverk som sen kan fördela elen vidare såna ser man inte så mycket efter vägar för de brukar ligga mer undanskymda.
.
Men hur kommer exportelen ner till Skåne då utan att belasta ledningarna som elen som förbrukas inom landet använder? Det måste ju vara samma jäkla ledningar väl?
hemul #6 det kommer ju ner en hel del annars skulle det vara långt större problem i södra sverige än det är, plus att det produceras ju även el i södra sverige.
Du har både kärnkraft plus att det finns vindkraft även där.
.
Det motsäger ju snarast förklaring att problemet skulle vara distribution.
hemul om man tittar enbart på hur mycket el som produceras i sverige så räcker det för sverige och det blir över.
Så om allt fungerade som det är tänkt så skulle vi inte behöva importera vid såna tillfällen som nu när ytterligare ett kärnkraftverk stängs av.
Men problemet är att en stor del av den el som produceras i norra sverige inte når ner till södra sverige.
El är ju en vara som ska förbrukas samtidigt som den produceras så har du överskott i norra sverige så måste den ner till södra sverige samtidigt som den produceras och det är ju där problemet är. Systemet är inte tillräckligt utbyggt för att kunna distribuera elen direkt hela tiden utan det uppstår flaskhalsar (som det kallas). Så elen kommer inte fram.
Då nåt står still i södra sverige så räcker inte elen som kommer från norra till. Så som det verkar just nu så kommer vi få importera från europa medan oskarshamn står still. Hade ringhals 4 varit igång så hade vi sannolikt inte behövt importera. Men nu är det alltså två kärnkraftverk som står still och då räcker inte elen från norr till fast vi har rejäl överproduktion i norr.
Det jag sett att 2040 nånstans räknar dom med att systemet kommer vara utbyggt så att flaskhalsarna försvinner och då kommer elen kunna flöda över hela landet utan problem.
Och dom räknar med att när systemet är utbyggt så kommer elpriserna över hela landet vara på ungefär samma nivå istället för som det är idag att det skiljer rejält mellan norra och södra.
.
Jo, det har jag fattat. Men frågan är hur man kan få elen till restan av Europa om man inte kan får den till södra Sverige? 😃
hemul #10 som jag skrev i #5 så ligger det kablar på havsbotten. Så när elen gått ner i kablarna så finns det inte ett enda stopp utan det går raka vägen ner. Sen är det inte längre sveriges problem.
I sverige så ska elen fördelas utefter vägen och det är då, vad jag vet, flaskhalsarna uppstår.
.
Men du skrev att kablarna går från södra Sverige. Då måste ju alltså elen dit på annat sätt.
Men du menar alltså att huvudkablarna från nord till syd inte har för låg kapacitet heller, utan det är förgreningarna som är problemet?
hemul #12 jag skrev i #7 att en del kommer ner från norr, men att det produceras ju också el i södra sverige. Du har kärnkraft plus vindkraft i södra.
Så ja de problem som finns inom sverige beror till stor del på det du kallar förgreningar.
.
- Redigerat 2023-03-09 19:57 av annia1