Hemmet iFokus

Hemmet

Etiketterövrigttips-och-information
Läst 186 ggr
Maria
4

Ett "äckligt"tips

Har man katter , hundar eller andra djur är det lätt att det hamnar spyor på mattorna.

Mitt tips är att försiktigt ta bort det värsta utan att gnugga. Bara lyfta bort.

Resten får vara kvar ett par dagar och torka ordentligt. Sedan kan man ta en grov borste och bara borsta bort resten och suga upp dammet med dammsugaren.

Äckligt kanske men fungerar bra.

/Maria

[skyggis_tryggis]
0

Jag har katt, och har numera bara mindre mattor som jag kan tvätta i 60 grader när något händer.

NatasjaHemby
1

Jag tycker också det är lättast att få bort om det får torka först. Man kan även hälla på rejält med bikarbonat, låta det suga upp vätskan och torka, sedan dammsuga upp.

SE*Simbelmynes

Magi-cat
1

#0 Bra tips! Jag brukar göra så också. 😻

#2 Det där med bikarbonat låter ju värt att prova!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2

#2 Ja det har jag inte testat.

/Maria

TccT
0

#0 Men vätska som gått in i mattan blir väl kvar då🤔

Maria
0

#5 Vätskan stelnar så att säga och blir hård och smulig. Det går arr borsta eller piska bort.

/Maria

hemul
0

Då kan jag tipsa om att Vanish-spray löser upp bajs.

Hade daghund förut, en gammal och sjuk dam. Ibland hände det olyckor. När hon hade diarré på min jättestora ljusa trasmatta (typ bred som 3 normal trasmattor) som dessutom var nytvättad orkade jag inte bara. Torkade bort det som gick och sprayade på Vanish för lukten och vek ihop mattan i ett hörn. När jag vek upp den efter några dagar var fläcken borta.

Förvånar mig iofs inte. Det tar bort intrampade blåbär på ljusa mattor så…

• Redigerat 2023-02-21 00:42 av hemul
[Devya]
2

Jag får bort allt om jag plockar bort det, tvättar och gnuggar direkt. Gör jag som du skriver så blir det ju fula fläckar kvar, och måste då absolut använda min möbel-tvätt-maskin, eller vad jag ska kalla den. Min katt har nämligen spytt mitt i natten och då har jag inte alltid orkat tvätta och gnugga d grundligt och fått fixa d följande dag eller senare(ibland har jag glömt bort det om d skedde på natten).

Men jo, min möbel-tvätt-maskin e guld värd då man har en katt med reflux och två små barn hemma. Jag skulle inte orka utan den!