Is i kylskåp
Min självavfrostande kyl frostar inte av längre. Blir masssor med is. Funkar annars, kallt och bra. Är det bara att slänga och köpa nytt?
Antar att ta hem nån och kolla på det kosatar mer än det smakar. :-(
Kan det vara tätningslisten som är kass? Hur gammal är kylen?
/Désirée
Tätningslisten kan var en orsak, då får kylen jobba så in i norden för att hålla kallt och hinner inte frosta av i samma takt. Vi har köpt ny tätningslist gång till en kyl, det var inga problem.
Kolla också på bakstycket långt ner i kylen efter det lilla hålet där det skall rinna ut vätska. I min gamla kyl hade det hålet blivit igensatt av något som runnit ut och täppt till.
Jag tog tops och gjorde rent med, sedan funkade den.
Det är nog över 10 år, så borde väl bytas. Men det är så mycket utgifter nu och hatar som sagt att slänga.
Tror listen är OK. Hålet brukar bli tilltäppt, men då brukar det börja rinna vatten, har aldrig blivit isigt förut
Alltså, det är massor med is. Har inte orkat frosta av det och det är säkert en halv dm därinne nu. Jo, jag vet. Sparar inte direkt el… 😳
Jag tycker inte 10 år är så mycket. Vi har haft våra första i mer än 15 år.
Jag tror nog på tätningslist. Om det inte fastnat något någonstans på tätningslisten. Känn efter runtom.
Men först måste du faktiskt frosta av det, det kommer bara att bli värre och värre. Än så länge är det väl hyfsat kallt så du kan ha maten ute en dag.
Eftersom skåpet hela tiden försöker frosta av sig så kör det slut på sig.
Tror inte det gör det. Det låter inte mer/oftare än förut. Vet inte hur avfrostningen går till, men tänker att om någ jobbar bör det låta. Tror själva "avfrostningsmekanismen" har lagt av.
Jag tycker att du ska stänga av och frosta av själv. Köp avfrostningsdukar (tror jag det heter) så slipper du vatten på golvet. Dom suger upp vatten som droppar. Ställ in kastruller med hett vatten, så går det fortare. Maten kan stå ute under tiden.
Ja, såna avfrostningsdukar är toppen. Finns 2-pack på Ica.
#5: Min frys är självavfrostande och när den frostar av är den knäpptyst. Förmodligen är det samma med ditt kylskåp.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Ha! Ni har inte sett mina golvspringor. Inget ska ut på golvet, duk eller inte. Det som hamnar där droppar ner från taket hos grannen under. En ständig skräck. Det som gjort att jag dragit mig. Måste stå där och torka vartefter så inget smiter ut.
#9: Det låter ju förskräckligt, med sådant golv (tak) Desto viktigare då med sådana dukar, den ena duken på botten av kylen och den andra precis utanför.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men nu förstår jag inte hur du tänker…..
Problemet lär ju bara växa ikapp med isen. Snart kommer du inte att kunna stänga kylskåpsdörren.
Den dagen (eller natten) då kylskåpet helt lägger av så får både du och grannen vattenproblem. Är det inte bättre att förebygga?
Och det är inte dukar. Det är platta påsar i samma storlek som kylskåpet. Fyllda antagligen med det man numera har i blöjor, ett material som suger upp vätska.
Finns på Clas Ohlson också såg jag. Ha dubbel uppsättning hemma för säkerhets skull. Lägg ut plast på hela köksgolvet. När isen börjar tina kan du plocka ut hela block med is så kommer inte allt på påsarna.
Säger som flera här: Försök frosta av den och börja om från början. Om den isar igen snabbt då kan du fundera över andra åtgärder. Jag ser egentligen ingen anledning till att en självavfrostande frys ska sluta frosta av om det inte är just luftläckage eller av någon anledning har börjat bildas is. Is betyder ju att den kyler ordentligt. Går något sönder brukar inte det fungera heller.
#10: Så är det i gamla hus. Plankgolv o i trossbotten är det grus, inget som suger. Rinner rakt igenom. Har varit med om det.
- Redigerat 2023-02-14 20:56 av hemul
#11: Jaha! Lägger man det inne i kylen! Jag trodde att man skulle lägga på golvet framför.
Nja, dörren gå att stänga. Jag ska ta itu med det, men jag drar mig.
#12: Men det måste väl vara nån mekanism som gör att kylen frostar av? Kan inte den paja då?
Problemet är att jag är i nån slags limbo, annars skulle jag köpa ny kyl. Den är nog närmare 15 år när jag tänker efter. Skulle ju flytta och nu vet jag inte hur det blir. Ska jag bo kvar vill jag ha rätt bra grejer. Flyttar jag är det ingen idé att kosta på. Behöver ändå renoveras här så nya ägarna lär nog vilja riva ut hela köket och göra sina egna val.
Men frosta av ska jag. Rapporterar hur det gick, om grannen blev våt i håret. 😁
- Redigerat 2023-02-14 21:01 av hemul
Hemul Som andra sagt frosta av först. Och sån där duk är bra och finns på tex ica att köpa.
När du frostat av så sätt in en termometer som mäter temperaturen. Mät i alla fall ett dygn på varje hyllplan så du ser att du har rätt temperatur för det finns ju en möjlighet att det är termostaten som det blivit fel på. Jag själv brukar lägga sensorn i ett glas så den inte ligger direkt på hyllplanet.
Tittar jag på min egen kyl (fullstor) så hyllplanet längst ner har jag +4 grader sen det längst upp tror jag det är +8 så det är ju olika.
Jag använder en vanlig termometer som mäter inne/ute temp. Sladden lägger jag in i sidan på skåpet (den sida där gångjärnen sitter). Dörren brukar sluta tätt. I och med att jag har en termometer som jag kan läsa av utifrån så får jag en jämnare temp inne i skåpet.
Förutom en vanlig inne/ute så finns det ju trådlösa som man kan använda om man vill.
Dessa två finns på clas olsson. Men finns ju på andra ställen.
.https://www.clasohlson.com/se/Termometer-ute-inne/p/36-6722
.https://www.clasohlson.com/se/Trådlös-termometer-ute-inne/p/36-6720
Hoppas länkarna funkar.
.
- Redigerat 2023-02-14 21:57 av annia1
#14: Jag föreslår att du lägger en duk på botten av kylskåpet och en duk på golvet framför, just pga av att det är ett känsligt trägolv. Normalt sett så räcker det med en duk inne i kylen.
Sen, när det är avfrostat, gör som Annia1 säger, med termometer. Då får du en uppfattning om ifall kylen fungerar som den ska. Och sen förstås att den avfrostar själv. Dumt att köpa ny kyl ifall du funderar på att flytta eller renovering kanske sker.
#15: Så här fungerar självavfrostningen:
”Självavfrostningssystemet fungerar vanligtvis genom att frysens termostat och kylfläktar stängs av under en kort tid. Detta leder till att frysens temperatur stiger något, vilket orsakar att isen på frysens väggar och hyllor smälter och rinner av. Den smälta isen samlas vanligtvis upp i en panna eller behållare på baksidan av frysens inre. Efter avfrostningen tänds termostaten och fläktarna igen, och frysens temperatur sjunker tillbaka till den inställda nivån.”
Självavfrostningen kan gå sönder och det kan bero på:
Defekt avfrostningselement: Självavfrostningen fungerar vanligtvis genom att en elektrisk ström passerar genom ett avfrostningselement som värmer upp frysens insida för att smälta bort isen. Om elementet blir defekt kan det hindra självavfrostningen från att fungera korrekt.
Blockerat avloppsrör: När isen smälter under självavfrostningscykeln rinner det smälta vattnet ner i ett avloppsrör som vanligtvis är placerat på baksidan av frysens insida. Om avloppsröret blir blockerat av matrester eller is kan det hindra det smälta vattnet från att rinna ut och orsaka isbildning i frysen.
Felaktig termostat: Om termostaten i frysens kylsystem inte fungerar korrekt kan det leda till att temperaturen i frysen inte höjs tillräckligt högt under avfrostningscykeln, vilket kan hindra isen från att smälta bort ordentligt.
Skadat styrsystem: Om självavfrostningssystemets styrsystem blir skadat kan det hindra det från att fungera korrekt. Detta kan bero på skador på frysens kontrollpanel eller elektroniska styrkretsar.
- Redigerat 2023-02-15 12:40 av Niklas
#18: Tack för bra info. Visste inte riktigt hur allt fungerade innan.
Perfekt liten köldknäpp att frosta av kylar och frysar i.
Jag tömde en av källarfrysarna mitt på eftermiddagen och den var rejält igenisad.
Nu är den tömd på is och nästan torr, och inte en droppe vatten på golvet tack vare avfrostningspåsen från Ica.
Så fort den är helt torr sätter jag på den så får den bli kall under natten. Vilken känsla! Ser ut som ny.
#18, Bra sammanställning. Mitt problem är alltså antagligen #1.
#21: Det kan det vara. Du kan höra med tillverkaren vad det kostar att byta så att du kan jämföra med andra alternativ.
Jo, att det är det som är problemet har jag ju trott från början. När jag tänker efter är det väl inget att göra. Kostar ju runt en tusing att de åker ut bara och sen delar och arbete på det.
Blir lite trött på propagandan som vill få oss att reparera istället för att köpa nytt. Visst, jag är helt med på noterna att det vore det bästa, men när det är så dyrt är det ju inte ekomiskt försvarbart.