Irriterande attityd
En rätt vanlig grej jag hör från vänner senaste halvåret är att man själv eller någon i familjen gjort något som förbrukat mycket energi, men att man samtidigt säger att det inte gör så mycket för man har så bra fast el-avtal.
Det här stör mig otroligt mycket. Just att om man betalat vad det faktiskt kostat hade man ändrat beteende, men när man tycker det är billigt så spelar det ingen roll.
Det stör mig för att naturresursen inte blir mindre värd bara för att man själv slipper betala för den, men också för att det är kortsiktigt och egoistiskt tänkt. I praktiken blir det ju alla andra som får betala slöseriet då det är utbudet av energi i allmänhet och förnybar billig energi i synnerhet som styr elpriset.
Det är sorgligt att det enda språk många av oss människor verkar förstå är pengar. Vad pengarna står för och representerar verkar vi ha lite förståelse för.
Några konkreta exempel på jag sett senaste åren:
- Fritidshus har värme och varmvattenberedare igång säsonger man inte är där (inte bara frostvakt, utan 18+ grader)
- Varmare hemma än man hade haft vid högre kostnader
- Hur mycket varmvatten man förbrukar när inte behöver ta kostnaden själv
- Hur ofta man tog en plastpåse den var gratis, men nu plötsligt kan bära i påse man har, i sin väska eller medhavd påse
- Hur onödigt mycket mat man tar (och lämnar) på bufféer, eftersom det ju ingår.
Mvh // Johan
Håller med dig fullständigt.
Vi har ett bra avtal, och råd att betala, men tänker ändå på användning och effektuttag eftersom det påverkar alla.
Det är så konstigt för ibland upplever jag att människor är väldigt altruistiska och kan vara solidariska, men ibland undrar man om en del fått totalt hjärnsläpp.
Ibland vill jag ha tillbaka 70-talet när så mycket handlade om att tänka på andra och göra världen lite bättre.
- Redigerat 2023-01-21 16:21 av Sindri
Samma här, vi har bra avtal och har alltid tänkt på det där men har ändå lyckats spara in en hel del extra vilket känns bra!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag har ett långsiktigt mål att bli netto-positiv för energi, dvs. att på årsbasis förbruka mindre energi än vi producerar med solceller.
Önskar även det var enklare att automatiserat mäta sin vattenförbrukning, avfall och co2-förbrukning man orsakar.
Svårt att förbättra det man inte kan mäta.
Mvh // Johan
Hade ett bra avtal till och med december, men sparade ändå så mycket jag kunde.
Även om varmvatten och värme ingår i hyran så duschar jag så snabbt jag kan.
Kan dock inte sänka inomhustemperaturen för mycket, för då får jag ännu mer värk. Så jag brukar ha mellan 19-21 grader. (Vi lär ändå få betala det på hyran, så om alla sparar kanske det inte behöver bli fullt så stor höjning.)
Är jag på restaurang (vilket är sällan) och får så mycket mat att jag inte kan äta upp (äter aldrig på bufféer) så ber jag om en doggybag. Det gjorde jag även tidigare.
Kasse tar jag alltid med mig till affären och har gjort i flera år. Använder bl.a. en kylryggsäck till kylvarorna så att de ska hålla bättre.
Ser ingen anledning till att slösa.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#4: Under 21 grader tycker jag ofta känns kallt. Vi pendlar oftast mellan 20-21 grader. Men kallare än så tycker jag gör att man drar sig för att motionera, duschar varmare och annat som inte förbättrar något.
Mvh // Johan
#5: Ja, brukar också ha 20-21 grader, men när det är kallt ute kan de gå ner till 18-19 om jag inte höjer termostaten på elementen. Har jag dem på det högsta brukar det bli ännu varmare och jag tycker det är onödigt. Virar in mig i filtar och plädar istället. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Instämmer också med dig #0 Egna kassar har jag alltid använt, lärde mig det, som barn av min far i Tyskland. Vi har 19-20 grader inne och tack vare bergvärmen en mycket jämn temperatur i huset. Vi har blivit bra på att äta upp rester, vilket också bidrar till bättre hushållsekonomi och mindre klimatpåverkan. Tyvärr har jag, just nu, inte råd att också installera solpaneler, annars hade jag gjort det, för att bli mer självförsörjande på el.
/Désirée
För min del så variera tempen, under dygnet, mellan strax under 20 (är väl mest nattetid) och upp till 20.6 och jag tycker inte är kallt. Visst jag har en tröja på mig och sen tofflor. Men tofflor är inte så mycket för tempens skull utan mer att jag inte gillar att gå "barfota" inne.
Tygkassar har jag använt sen plastpåseskatten kom. Före det så tog jag plastkasse i affären, men den återanvändes alltid till soppåse. Idag får jag ju köpa soppåsar.
Det där du johan säger (i #0) om människor som har fast avtal, det har jag också hört. Samtidigt så kommer det slå tillbaka på dom själva. För för de flesta lär avtalen hinna gå ut innan elpriserna börjar normaliseras igen. Så då måste dom göra det som andra redan gör. Ja om det inte är såna som har gott om pengar då kanske de struntar i det i alla fall.
.
Precis det alla här skriver om, stämmer in på mej:
19-21 gr inne
Tar med påsar till affären
Duschar snabbt
Fyller disk- och tvättmaskin och kör helst dessa på helgen, eller då elkostnaden är som lägst.
Använder inte golvvärmen , handdukstorken eller torktumlaren. Har dörren
till badrummet öppen för att få in värme. (har ingen annan värmekälla i badrummet)
Sitter med filt omkring mej när jag ser på TV.
Allt detta fungerar bra och man känner sej så nöjd med sej själv när man vet att man gjort allt för att minska på det tidigare slöseriet.
Jag motiveras mycket av mätbarhet. Minskade utgifter är en grej som fungerar. Färre förbrukade kilowattimmar också. Med höga elpriser har motivationen stigit rejält. Tidigare tyckte jag det var svårt att mäta effekten av olika åtgärder. Nu är det mycket tydligare.
Sen har de höga elpriserna fått mig att köpa en hel del prylar som hjälper mig att mäta och styra förbrukningen. Såna investeringar gick inte att räkna hem förut, men nu gör de det.
#7: Kan du inte ta lån för att finansiera solpaneler? De kommer ju med tiden att betala både för lånet och räntorna. Får du plötsligt ett stort arv kan du betala tillbaka lånet direkt.
Jag har faktiskt inte en blekaste aning om hur mycket vi förbrukar om jag är fullständigt ärligt och jag bryr mig inte heller. Jag betalar endast räkningarna då de kommer hem till oss, men har märkt att vi får tillbaka en del och inte behöver betala extra för el.
Det enda jag ser till att göra nuförtiden är att inte ha på för hög värme hemma. Tidigare kunde vi gott ha 22-23 grader inomhus för det var något som vi alla trivdes med och vi kunde då lätt gå barfota på stengolv. Numera har vi endast 20-21 grader på då vi är hemma och då vi lämnar huset så sänker vi det till 18 grader. Vi använder sällan torktumlaren och nu då det är ganska begränsat med vilka maskiner vi får använda samtidigt här hemma (kan inte ha på tvättmasking och diskmaskin samtidigt, och inte heller får ugnen och diskmaskinen vara på samtidigt för då går strömmen) så tänker vi oss för när och hur vi använder våra maskiner. Jag har liksom medvetet börjat tänka på hur och när vi använder elektricitet och vi använder ganska ofta vår öppna spis för att värma huset om kvällarna, då det är extra kallt.
Vi har liksom inte dåligt med pengar så att vi skulle ens behöva ändra på våra vanor, men man vill liksom ändå vara försiktig och inte överdriva. Jag har det senaste året blivit väldigt medveten om t.ex. hur otroligt hög värme vi brukade ha på i vårt förra hem, vilket känns så himla onödigt nu då man tänker på saken. Man kan ju lika bra sätta på yllestrumpor för att gå på det kalla stengolvet som finns överallt i belgiska hem. Om jag arbetar hemifrån och sitter 9h framför datorn, så har jag yllestrumpor, handskar och fleece filt redo. Jag tycker faktiskt om att vara lite mera sparsam nuförtiden.
Angående plastpåsar, sådant använder vi aldrig här i Belgien. Vi återanvänder antingen Ikea påsar eller så har vi lådor som vi använder, som man kan återanvända, såsom de som du ser på den här bilden som jag nu försökte bifoga här. Det roliga med de lådorna är ju att man kan använda dem för allt möjligt. Sen kan man bara fälla ihop dem så de inte tar så mycket plats då man inte använder dem. Dessa lådor fungerar väl dock bara om man nu har en bil. Annars blir det ikea påsar eller tygpåsar som jag använder om jag går till fots. Här i Belgien så köper man i princip aldrig plastpåsar då man går och handlar. De finns att köpa men är inte alltid så lätt att hitta.

Jag tycker väl inte att det är så konstigt att incitamentet att spara ökar om den egna ekonomin annars blir kraftigt negativt påverkad. Jag ser det heller inte som konstigt att motsatsen minskar viljan att ändra invanda mönster. Människan är i mycket ett vanedjur. Självklart är du mindre benägen att göra ditt liv mindre bekvämt om du inte måste. I alla fall tror jag att det är så många funkar. Jag funkar så! Vi sänker inte inomhustemperaturen, utan den ligger runt 22. Jag duschar länge och varmt. Det är mitt sätt att hitta ett ögonblicks egentid i en vardag där det ofta känns som jag tar ett djupt andetag på morgonen och andas nästa gång när barnen somnat på kvällen. Jag vägrar sitta och arbeta hemma och frysa. Min arbetsmiljl måste vara dräglig och jag måste funka när jag arbetar.
Jag tänker att vi gjort mycket annat de senaste 3 åren Installerat bergvärme och en av de mest effektiva värmepumpar a på marlnaden istället för pellets, bytt husets alla fönster till moderna treglas eller moderna skjutdörrar. Huset är tilläggsisolera med dubbel bioisolering. Jag känner att vi har gjort vårt och jag vägrar gå och frysa hemma. Jag släcker fler lampor nu än innan, men det är nog egentligen det jag gör. Papperskassar får vi nya varje gång vi handlar eftersom vi handlar på nätet och hämtar mat. Vi har gjort så många energibesparande investeringar det senaste, jag känner att det räcker för nu.
#13: Vi skulle behöva en myndighet som ser till en större bild när det gäller vad vi väljer att förbruka. Den myndigheten skulle justera skatterna så att vi faktiskt fick betala vad det egentligen kostar att förbruka något. 🙂

#14, det håller jag nog inte med om, men olika åsikter får vi ha.
Jag tycker att det här skambeläggandet är så fult. Den som slösar med resurserna på ett sätt kan ju mycket väl spara in på ett annat sätt.
Vi vet sällan hela sanningen om andra människor och deras liv.
#16: Typ den som tjuvfiskar ål kanske köpte tio majblommor?
Mvh // Johan

#17, skillnaden mellan ålfiske och att duscha varmt är att det ena är straffbart med böter eller upp till två års fängelse…
Kan man ha överseende med att en person duschar varmt och länge om personen satt upp solceller? Kan man ha överseende med att en person inte sänker innertemperaturen om personen är nitisk självsorterare? Kan man ha överseende med att en person köper en kasse vid varje köptillfälle (som dessutom är extrabeskattad) om personen väljer att återbruk i sin vardag?
#17: Det var i mina ögon årets hittills mest korkade jämförelse… 🙄
#18: Om du inte är inkopplad till elnätet kan jag hålla med. Men i princip alla är inkopplade till elnätet och säljer överskott, så varje timme du producerar men inte använder kommer göra att en timme fossil el ersätts med fossilfri el.
Därför är det relevant att inte slösa bara för att man kan.
Att undvika utsläpp (tillverka påsen) kommer alltid varit bättre ur energi och miljösynpunkt än att återvinna.
Det är rätt uppenbart att matsvinn inte kompenseras av att kompostera. Men kompostera är fortfarande viktigt för svinnet man inte kan bli av med.
Mvh // Johan
#19: Korkade kanske, men ändå den roligaste.😀😉

#20, lika lite som det är relevant om man köper majblommor för att kompensera sitt ålfiske.
jag tror att frågan är mer komplex än man vill få den till. Jag tror exempelvis att man kan raljera ö ver en varmdusch eller en inomhustemperatur, men det är bara relevant i ett sammanhang. ett klimatavtryck mäts inte bara i antal timmar då har igång din lågenergilampa, eller hur kallt du klarar av att ha inomhus.
Tar man plastpåsen som exepmel finns det mycket som tyder på att just den har den minsta miljöpåverkan om den tas omhand som vi normalt gör i norden, alltså stoppas i soptunnan och används som soppåse innan den går in i sopåtervinningen. bland annat en artikel publicerad av den danska miljöstyrelsen korar den vanliga plastpåsen till den påse som skapar det minsta avtrycket. enligt denna studie hade just tygpåsen av bomull den största miljöpåverkan.
jag drar mig till att jämföra en sak till då. jag drar inte ner på värmen i huset, men jag har marknadens mest effektiva och energisnåla bergvärmepump och ett helt nyisolerat hus. är jag sämre än den som drar ner på temperaturen och duschandet i ett hus med knapp isolering, som läcker värme och där det värms upp med en energikrävande och dyr källa? kan man vara så snäv att man drar ett likamedtecken mellan vissa ting, som låg inomhustemperatur = bra, högre = dåligt. ska vi passa på att dra in hur många barn man har i hushåller?
För den som är sugen på det, länk till dansk, statlig rapport
https://www2.mst.dk/Udgiv/publications/2018/02/978-87-93614-73-4.pdf?
Ja du har helt rätt om påsarna. Men du missar ju helt min poäng.
Det är SLÖSERIET som är problemet. Att använda en tygpåse som använt hundratals gånger mer energi för tillverkning ÄR slöseriet.
Det finns knappt någon som använder sin tygpåse så många gånger att den tjänst in sin skuld jämfört med sockerrörsbaserad plastpåse. Dessutom har dessa säkert 10 tygpåsar.
Det går inte att kompensera bort miljökostnaden från tillverkning genom att återvinna tygkassen eller köpa kakor utan palmolja.
Mvh // Johan
Det är väldigt mycket som blir fel. Och det är ju bara det man själv har tillräcklig kunskap för att förstå att det är fel man upptäcker.
Min favorit är papperspåsarna för kompostsopor (som nu blivit obligatoriska där jag bor). Plastpåsarna vi använde förut sorterades ju ut och togs om hand, och det funkade. Det hade kunnat göras ännu bättre genom att införa krav på en viss typ av plastpåse, kanske komposterbar. De där tunna påsarna man tar/tog till frukt och grönt när man handlade var utmärkta för kompostsopor.
Papperspåsarna är svintunga. En liten bunt väger som en tegelsten. De är säkert rusurskrävande på många sätt. Kanske tillverkar samma fabrik påsar för hela landet och sen ska de tunga påsarna tranporteras kors och tvärs. För samma vikt som en liten bunt såna väger skulle man kunna tranportera tusentals tunna plastpåsar.
Helt med på att så mycket plast som möjligt måste bort, men man borde börja med det som är A: mest skadligt och B: mest onödigt.
Det man slänger i soptunnan hamnar inte i havet.
I gruppen mest onödigt tycker jag den lilla pipen och locket på tetror passar bra in. Dessutom gör man illa sig på pipen när man ska diska tetran. Alla diskar väl inte, men jag tar inte ut sånt varje dag och vill ju inte att det ska lukta. Dessutom packar jag så hårt som möjligt för att inte fylla tunnan med luft, vi får inte rum med större än vi har, så jag pressar ihop små tetror och fyller stora tetror med dem och annat papparsskräp.
Mitt totala avtryck är nog ganska litet. Boendet är väl den skämmiga delen. En ensam person behöver kanske inte bo i en trea. Huset är också nästan 100 år och alltså inte energieffektivt så det stör. Å andra sidan går eller cyklar jag överallt. Laddade just busskortet med standardsumman 300 kr. Det var 3½ år sen jag laddade det sist. Pendemin har väl bidragit lite till mindre bussåkande, men inte jättemycket. Har inte flugit på decennier och reser sällan på andra sätt heller. Köper sällan ny kläder och inte mycket annat heller. Datorn och cykeln ska funka och en del kameragrejer blir det, men annars handlar jag nästan bara mat.
Nu ska jag inte yvas övre min låga konsumtion. Jag har dålig pension, så det är ett nödtvång för att kunna ha lite guldkant på tillvaron. Jag snålar stenhårt för att kunna ha råd med mina intressen. Hade jag högre inkomst skulle jag göra av med mer så klart, men inte nödvändigtvis så himla mycket mer. Skulle vilja gå ut och äta och ta en öl och sånt oftare än det blir, men shopping har aldrig varit ett intresse. Skulle lägga mer på kläder, men snarare på kvalitet än mängd, så inte nödvändigtvis dåligt. Säkert skulle det bli fler längre resor också. Men jag har alltid föredragit tåg framför flyg. Gillar att känna att jag förflyttar mig lång.
- Redigerat 2023-01-28 16:34 av hemul
Håller helt med dig. När det pratas om material glöms alldeles för ofta vikt bort och hur det påverkar utsläpp från transporter.
Att ersätta PET-flaskor med glas är ett bra exempel på hur förödande dumt det skulle vara just därför. I synnerhet här där jag tror en mycket stor majoritet av den pantas och faktiskt blir nya förpackningar.
Utsläpp från lastbilar står för 1/5 av utsläppen från transporter, trots att dom är en väldigt liten av hela flottan fordon.
Tror det är mycket viktigt att få det vi fraktar så lätt som möjligt, men också att ha effektiva förpackningar så att inte 75% av det som lastas är luft och vi därför behöver många fler transporter.
Bifogar bild på vad jag menar. Räknade fram att det hade fått plats 48 st av produkten i förpackningen den kom i.

Mvh // Johan
Här kantas gatorna av PET. Jag vet, jag brukar plocka upp dem. Fick ihop nästan 1000 spänn över sommarn. Då letar jag inte, tar bara det som ligger ivägen för mig så att säga. 😁
Håller nog på glas. Tycker de där lättviktsflaskorna verkar rätt bra. Sen har vi ju hälsan också. Plastgifter är inte att leka med. Vill inte köpa sura saker som vinäger och ättika i plastflaska. Syran gör att mer löses ut.
Att sen folk återanvänder PET-flaskor som vattenflaskor tyder ju på hur dåligt informerad allmänheten är. "PET är ju giftfritt". Jo hejsan. De avger mer gifter ju fler gånger de används.