Eldriven golvvärme
Jag ska under våren bygga om ett förråd till kontor och funderar över bäst sättet att värma upp det.
Hantverkaren kommer rekommendera eldriven golvvärme. Och även om jag gillar golvvärme, känner jag mig tveksam till direktverkande el. Men jag erkänner villigt att jag inte vet något om hur den är just för golvvärme.
Är eldriven golvvärme lika dyrt och ineffektivt som element?
Jag funderar själv på en väl placerad värmepump som också kan ge kyla på sommaren. Förrådet kommer även byggas ihop med huvudbyggnaden, så den skulle kunna hjälpa till med kyla även i vardagsrum förmodligen.
Mvh // Johan
Jag hade nog valt luftvärmepump, just med tanke på att den kan ge kyla på sommaren. Har hört en del om golvvärme och att många pratar varmt om det, men också en del kritik, bl a blir det väldigt krångligt om det blir något fel på den.
/Désirée
Kan inte direkt svara på din fråga, men en viktig sak överhuvudtaget för golvvärme är förrådets bottenplatta.
Vi byggde om ett garage i huset till rum och vi tänkte koppla på vattenburen golvvärme, men byggaren avrådde oss eftersom det inte var en bottenplatta avsedd för bostad, den mesta värmen skulle gå rakt ner i jorden. Jättestort garage så att hacka upp grunden och isolera var inget alternativ.
Så, först av allt, kolla vad det är för bottenplatta och även anslutningen mellan ytterväggar och mark. Vi lånade nyss en värmekamera och upptäckte flera påbyggnader på huset som läckte väldigt mycket värme i anslutning till huskroppen.
Om du inte kan låna en värmekamera kan det löna sig att hyra en. Du tar bilder som hamnar på ett minneskort som du för över till datorn sen.
Det kan vara bra att fota hela huset, även runt fönster och se vad du mer kan göra för att effektivisera uppvärmningen.
Är förrådet ordentligt isolerat kan du satsa på golvvärme. Kroppen vill ha varmare på fötterna än kring huvudet så med golvvärme kan man ligga lite lägre i grader. Det bästa är också om du kan ha stengolv.
Jag är inte så förtjust i värmepump, vi har det i Spanien, men det är väldigt mycket blås och drag fast vi sätter på lägsta fläkten. Det är i princip det enda jag blir sjuk av, vare sig det är till uppvärmning eller avkylning. Det gör luften alldeles för torr och i Sverige är det nog jobbigt med torr luft inomhus på vintern.
Den perfekta pumpen skulle vara en apparat som blåser ut varm luft i golvnivå, och sval luft i taknivå. Och bara horisontellt, inte uppåt eller ner mot oss. Varm luft stiger ju uppåt och kall neråt, så det borde ju funka ändå.
Om bottenplattan inte är gjord för golvvärme kan det gå att isolera nedåt, men det bör någon kunnig undersöka. Det finns mycket tunn isolering att använda.
#0: En fördel med elgolvvärme, jämfört med elradiatorer, är att golvvärme känns varmare så att man kanske inte behöver hålla lika hög inomhustemperatur inne. Rummet värms ju upp från golv till tak. Elradiatorer värmer rummet uppifrån och ner så det blir sällan särskilt varmt om fötterna.
#0: För övrigt skulle jag också satsa på värmepump av något slag på grund av kostnaden om alternativet är direktverkande elgolvvärme.
Jag skulle utan tvekan satsa på en luft/luft värmepump hellre än elektrisk golvvärme om man tänker på effektiviteten.
Att bila bort betonggolvet och isolera kan löna sig om det inte finns någon isolering nu. Det är inget jättejobb men kommer att ge mycket behagligare klimat där inne.