Hemmet iFokus

Hemmet

Etiketterhushållsarbetevitvaror-och-husgeråd
Läst 543 ggr
Lona
0

När är diskmaskin ekonomiskt?

De flesta säger ju att en diskmaskin är mer miljövänlig än att diska för hand, men det förutsätter förstås att man fyller den.
Jag förstår naturligtvis att det inte finns en exakt formel men om man nu inte fyller den mellan varje disk, var går då gränsen mellan handdisk och "icke full diskmaskin"?
Jag är mest nyfiken, satt och funderade över detta sist jag satte på maskinen. 🙂

Det är ganska ofta som min diskmaskin inte är full när disken börjar bli lite "ofräsch" så hur löser man det på bästa sätt utan att mer eller mindre behöva fördiska den?
(Jag har förstås en fyrbent diskmaskin också 😉😀🐾)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
1

Vi har en smalare diskmaskin 40 eller 45 cm bred. Perfekt för 2 personer. Fyller den alltid.

/Maria

Sindri
3

Ja, jag ifrågasätter också ibland den där "uträkningen" för det beror ju såklart på hur man diskar för hand. Man kan handdiska väldigt ekonomiskt, t ex diska i lite vatten, diska allt först och sedan skölja snabbt i lite vatten.
En smal diskmaskin är jättebra om man bara är två. Vi har haft det en gång i fritidsboendet, men jag är ju en sån som "jämt håller på" i köket så det blir mycket disk ändå. Och ibland är vi åtta på middag.

Fridaaaa
0

Låter som att du har förstor diskmaskin för ditt hushåll då.
Vi har bänkdiskmaskin :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Carmarino
1

Beräkningen för vilket som är energisnålast är tydligen gjord på 13 kuvert, och det har åtminstone jag aldrig jag kommit upp i. Använder inte så mycket porslin att jag skulle kunna fylla ens en liten diskmaskin. (Har inte plats till någon heller.)

https://www.energimyndigheten.se/energieffektivisering/tester/tester-a-o/diskmaskiner/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Diskmaskiner, test, test diskmaskin, diskmaskinstest
Sindri
2

Ja, storleken på disken är en sak, men det betyder också något vilken metod man kör när man diskar. Hur mycket man snålar med vatten och hur man gör. Ofta tycker jag det står om att diska under rinnande vatten, men det gör väl ingen idag?

johan
3

Ni behöver också lägga till att när man diskar för hand gör man ofta det efter varje måltid, så det blir sannolikt minst tre gånger per dygn. Varmvatten måste värmas varje gång.

Diskmaskinen kör vi en gång per dygn för alla våra måltider, inkl kastruller som inte är gjutjärn. Vi är två vuxna och två tonåringar.

Diskmaskin använder både mindre mängd vatten och mindre mängd energi för att värma vatten. I synnerhet när du kör på eko-program eller program som är runt 40 grader.

Självklart blir effekten mindre om man kör en nästan tom maskin. Men jag förstår i ärlighetens namn inte riktigt hur man gör det även som ensamstående om man äter 2-3 mål mat om dagen hemma och även kör kastruller, bunkar, skärbrädor, etc som fungerar bra i diskmaskin.

https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2017/spara-energi-pa-att-diska-i-diskmaskin/

Mvh // Johan

Energimyndighetens senaste test av diskmaskiner visar att programmet som använts för energimärkningen är energieffektivast och använder mindre vatten än autoprogrammet. Testet visar dessutom att det går åt upp till fyra gånger mer energi att diska för...
  • Redigerat 2023-01-10 21:17 av johan
johan
2

Att diska i maskin med eko-program så använder den mellan 8-14 L vatten per disk, beroende vilken maskin du väljer. Siffrorna baseras på test från Energimyndigheten där som testat fyra olika maskiner med olika energiklass.

Att disk motsvarande mängd disk för hand beräknar dom använder 90 L vatten, även om du fylla diskho när du diskar och sköljer disken i en balja.

Det är stor skillnad på hur mycket vatten man behöver värma och att värma vatten använder mycket energi.

Mvh // Johan

• Redigerat 2023-01-10 21:12 av johan
Lona
3

Att skaffa mindre diskmaskin är inte aktuellt, den tillhör lägenheten.
Skulle jag däremot behöva en ny nån gång kan jag prata med hyresvärden. Det gagnar ju även honom om jag inte har en "för stor" diskmaskin. 🙂

Jag lagar inte mycket mat så det blir inte så värst mycket skrymmande disk som kastruller och stora byttor.
Ska jag diska för hand så gör jag i ärlighetens namn inte det varje dag så jag är förmodligen rätt ekonomisk energimässigt vad gäller disk och städning även om det inte beror på miljötänk. 😏

Sindri
4

90 liter vatten för att diska för hand låter ju väldigt mycket. Har de inte räknat med att man hela tiden har sköljvatten rinnande då?
Jag sköljer alltid disken i kallt vatten, svalare än ljummet men inte iskallt.

Carmarino
2

Håller med Sindri om att 90 liter låter mycket. Jag har inte så mycket disk att jag skulle kunna köra en maskin om dagen.

På morgonen är det en tekopp, en skål till yoghurten, en sked att äta yoghurten med, kattens matskål samt skölja ur tekannan.

På kvällen är det ungefär samma fast istället för skål och sked är det smörkniv och osthyvel.

Till lunch brukar det vara en tallrik, ett glas och en gaffel eller sked, samt antingen en kastrull eller en burk (om jag äter matlåda från frysen).

Har inte tillräckligt många koppar, bestick och osthyvlar gör att kunna ta nya varje dag (två gånger om dagen i vissa fall) tills jag fått ihop till en full maskin disk.

Det är ju skillnad om man är ett hushåll med flera personer, men i ett singelhushåll blir det oftast inte så mycket disk. Lagar inte mat så ofta och när jag väl gör det blir det oftast sådant där det bara behövs en panna eller en gryta, och jag lagar så mycket att det räcker till minst 4-5 portioner.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

johan
0

#9: Dom har räknat på samma mängd disk som en normal diskmaskin rymmer. Tror dom tog exemplet med 13 kuvert.

Det känns rimligt. Tre måltider för fyra personer plus lite mer.

Mvh // Johan

DesK
0

Vi är 4 vuxna i hushållet och vi kör diskmaskinen ca varannan dag, på ecoprogram. Vi diskar endast tallrikar, fat, ätbestick, glas, koppar och muggar i maskinen. Bunkar, kastruller, stekpannor (kolstål och gjutjärn) och knivar diskar vi alltid för hand.

/Désirée

MonicaLagerquist
2

Vi diskar på samma s
tt som #12-
Dessutom diskar vi vanligtvis på morgonen för att ta tillvara på värmen från diskmaskinen.
När jag handdiskar gör jag det med väldigt lite vatten och sköljer i lite kallt vatten i lilla diskhon.

Stolt ägare till tre La permer

Niklas
1

#1: Vi har också en 45-diskmaskin, fast vi är fem personer så den är rätt ordentligt underdimensionerad. 🤪

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

hemul
3

Har alltid undrat om de tar med allt i den där beräkningen. Tillverkning av diskmaskinen, transport i flera steg, skrotning… Räknar man bara på vattenförbrukning kan jag köpa det. Men totalt är jag tveksam.

Lona
3

#15: Exakt!👍
Jag tror att många blir "fartblinda" när det gäller att spara resurser/miljö/ekonomi etc. Om jag skaffar en ny mer energisnål maskin - vare sig det är en diskmaskin eller nåt annat - så är det ju ingen resurs/miljö/ekonomivinst omedelbums, ibland är det mer lönsamt både för plånboken och miljön att fortsätta använda de apparater man har, eller att diska för hand…

johan
2

#15: Det du säger är alltid en relevant frågeställning!

Beräkningen i sig är ju inte så komplicerad. En diskmaskin har ca 200 kg förkoppsligat kol från tillverkning. Transport beror givetvis på avstånd och transportmedel, så den är svårare att uppskatta och skiljer mer mellan tillverkare och ursprung.

Det som gör det krångligare är ju vad du ytterligare förbrukar snabbare genom att inte köpa diskmaskinen. T ex påverkas livslängden på varmvattenberedare? Hur är utsläppen från tillverkning av diskmedel, som ofta kommer i hårda plastförpackningar, jämfört med diskmedel till diskmaskin, som oftare kommer i papp-kartong / mjuk plast?

Det är en "long game".

Min gissning är så här:
Att gå från ingen diskmaskin till ny diskmaskin kommer bli en besparing under diskmaskinens livslängd.

Att gå från en 3 år gammal diskmaskin till en ny diskmaskin med bättre energimärkning, kommer inte att bli en miljövinst. Bättre att använda den gamla tills den är helt obrukbar.

Samma resonemang gäller för dom flesta maskiner i hemmet, inte minst dom med batterier.

En elbil laddad med vår energimix har "tjänat in" sin skuld från tillverkning inom 1500-2000 mil, beroende på tillverkare. Till och med att ersätta en 11 år gammal bensin-bil med en helt ny bensin-bil är en miljövinst under bilens livslängd.

Men som sagt, du ställer en väldigt relevant fråga. Just i detta fallet tror jag dock inte att din oro är befogad.

Mvh // Johan

• Redigerat 2023-01-26 20:10 av johan
johan
2

ps.. Det skulle ta drygt 1400 diskar med diskmaskin för att tjäna in tillverkningsskulden. I vårt hushåll skulle det motsvara ca 3,5 år. Diskmaskinen räknar jag med att den håller 8-10 år.

Men transport är inte inräknat i detta, så jag inte vet var maskinen är tillverkar och hur den fraktades till butik och vad transportmedlet har för utsläppsfaktor.

Mvh // Johan

Maleficum
3

#18: Då lär min diskmaskin tjänat in sin miljöpåverkan sen länge för den var inte purung när jag flytta in för 13 år sedan och den funkar fortfarande.
Kör den inte så ofta, mindre än två gånger/vecka. Brukar köra det mesta i den utom knivar och djurens vattenskålar som jag diskar för hand.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Scorpio97
4

Jag bor ensam och har svårt att se att jag skulle fylla en bänkdiskmaskin mer än 1-2 gånger per vecka. Så då låter det tveksamt om jag hinner köra 1400 om man räknar på en hållbarhet på ca 10 år.
Men jag hade nog fortsatt handdiska oavsett. Det tar så lite tid att jag hade känt att det var onödigt att lägga plats på en diskmaskin :)

Men väldigt intressant info/diskussion tycker jag!

//Jessie

johan
4

#20: Hur lite disk lyckas du producera? Avundsjuk. 😀

När jag bodde själv och hade bänkdiskmaskin fylldes den snabbt. Den rymmer ju inte mycket.

Jag skulle hellre offra TV, Xbox och Netflix före jag lever utan diskmaskin. 😂

Mvh // Johan

Maria
3

Den period i livet när vi alltid var många runt matbordet hade vi ingen diskmaskin.
Jag tycker att diskmaskin är bland det lyxigaste vi har hemma 😉

/Maria

Maleficum
2

#21: Har en "normalstor" diskmaskin och är själv. Lagar oftast mat en gång i veckan bara (gör storkok och matlådor så äter samma sak hela veckan sen) så då blir det oftast inte så mycket disk. Många gånger hinner bestick och sånt ta slut innan jag lyckats fylla maskinen så jag kan köra den (gillar inte att köra den om den inte är full).

#20 Där jag bodde tidigare hade vi bänkdiskmaskin (på två pers) och det var inga problem att fylla den (då den är så liten) speciellt inte om man kör kastruller och sånt i den som vi gjorde.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Niklas
1

#17: Diskmaskiner brukar värma sitt eget vatten så varmvattenberedaren bör inte påverkas.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
1

#24: Ja exakt. Men om man diskar för hand är den värmepannan som får göra jobbet.

Det var det jag menade med att man inte kan ställa tillverkning av diskmaskinen mot 0 effekter av mer handdisk.

Mvh // Johan

Scorpio97
2

#21 & #23 Jag äter bara en gång per dag :)
Stekpannor och matlagningsknivar skulle jag inte vilja köra i diskmaskin. Kastrull använder jag till 90% bara för att koka grönsaker, och då brukar jag inte diska utan bara skölja ur. Så de flesta dagar skulle det bli en tallrik och bestick, möjligtvis någon skål eller ugnsform. Glas diskar jag inte varje dag som det är nu.

Jag har bott hos min bror som har bänkdiskmaskin så jag har sett storleken, och när jag googlade lite snabbt verkade de flesta rymma 6 kuvert. Men visst, jag kanske räknade lite snabbt när jag tog med 1 gång per vecka (men inte omöjligt, ibland äter jag inte hemma så dom dagarna blir det noll disk).

Jag tycker det är extremt tråkigt att handdiska, men det tar för lite tid för att jag skulle byta bort Netflix för att slippa, haha. Tycker det är lika tråkigt att fylla och tömma diskmaskiner också

//Jessie

hemul
0

Spontant tycker jag det känns som att ha mindre prylar är bra. Men det kan ju vara fel.

Vad gäller apparater har ju deras hållbarhet - nu menar jag inte buzzwordet hållbarhet utan hur länge de faktiskt håller - minskat katastrofalt det senaste decenniet eller så. Så man kan inte bara räkna tillverknings- och transportkostnader för en diskmaskin en gång.

johan
2

#27: Ja, livscykelanalys är väldigt viktigt.

Och hur länge produkter håller och hur ”dyra” dom är att använda likaså.

Säger inte emot alls. Jag eftersöker bara att ta fram miniräknaren, kolla upp data och räkna och jämföra.

För diskmaskinen i ett snitthushåll tycker jag det verkar uppenbart att den är bättre än handdisk under dess livstid. Betyder inte att den är det i ALLA hushåll.

Mvh // Johan

hemul
1

Kanske. Hur många räknade du med i hushållet då? Det spelar ju också in. Men väldigt dåligt för plånboken om man är ensamstående. Särkilt om man måste bygga om köksinredningen för att få in apparaten. Helt uteslutet för mig. Egoist som jag är gör jag de saker som inte kostar mig något och helst dem jag sparar. 😃

johan
1

#29: Jag räknade med dom nivåer som används i tester för att lita mer på datan jag hittade.

I grova drag tror jag det är typ en normal familj. En maskin rymmer normalt en dags disk. Så därför skulle den ersätta tre manuella diskar per dygn.

Men som några i den här tråden beskriver om sina ensamhushåll som lagar mat en gång i veckan så tror inte jag heller att det är ekonomiskt eller miljömässigt bättre med diskmaskin.

Men för en familj som min med två vuxna och två barn är det enkelt att diskmaskinen både är bättre och tillför livskvalitet.

Men jag uppskattar att fler tänker på den inbäddade klimatskulden! Tycker det ofta glöms bort.

Mvh // Johan

hemul
1

Men man behöver inte diska tre gånger för hand heller. Man kan samla disken och diska en gång. Ska inte skryta med att jag alltid gör så, men man KAN.

Jag skulle säga att jag lagar mat drygt en gång per dag. Middag alltid - men ibland är det bara uppvärmning av nåt storkok från frysen. Frukost ibland. Men oftast äter jag kalla kokta ägg i nån form och de kokar jag många på en gång. På kvällen sällan. Oftast nåt kallt.

Denna kommentar har tagits bort.
hemul
0

De flesta hushåll är ensamhushåll om jag minns rätt. Så man kan inte utgår från en familj.

hemul
0

Vad sjutton hände nu då?

Tyckte att det var du, johan, som gjorde inlägget ovanför mitt. Men det kan det ju inte ha varit. Sådär ser det väl ut när nån blivit bannad?

• Redigerat 2023-01-28 22:32 av hemul
johan
1

#34: Jag tog bort inlägget, då jag insåg att jag gjorde en tankevurpa. Trodde inte du skulle vara så snabb att svara.. :)

Mvh // Johan

hemul
0

Jaha! Trodde faktiskt inlägget togs bort helt om man själv drog tillbaks det.

Lona
1

#27: Inte bara det senaste decenniet, jag tycker att det har pågått större delen av mitt liv (född på 70-talet). 🤔
När jag flyttade hemifrån i början på 90-talet var de flesta av vitvarorna fortfarande original, 20 år gamla. Funkade bra gjorde de dessutom (och då var man inte så energisnål).
De senaste 30 åren däremot så har vitvarorna definitivt inte hållit så länge, jag vet inte hur ofta mamma byter och då har hon ändå köpt bra märken.

Men det är klart, det lönar sig för företagen att ha sämre hållbarhet så att folk köper nytt. Vitvaror är annars förmodligen inte så viktigt att man har "senaste modellen" om man jämför med hemelektronik, mobiler och annat.

Lona
1

#21: Jag har ändå varken TV, X-box eller Netflix.😁
Om inte diskmaskinen ingick i lägenheten skulle jag förmodligen inte skaffa någon heller även om jag tycker att det är görtråkigt att diska.
Däremot skulle jag inte klara mig utan tvättmaskin hemma, att använda "allmän tvättstuga" som det ofta är i flerbostadshus går bara inte.😬

Carmarino
2

#37: Köpte min frys för drygt 20 år sedan, självavfrostande, och funkar fortfarande. 👍😊

Lona
0

#39: Wow! 👍

Sindri
1

#39: Skall man skryta så fyller min torktumlare 37 år i år. 😁 Funkar perfekt!

Lona
0

#41: Med andra ord, tillverkad på tiden saker var hållbara. 👍
Visste inte ens att det fanns torktumlare då! 😄

johan
3

Får man skryta åt någon annan? Mina föräldrar har samma varmvattenberedare som när huset byggdes ett år innan jag föddes. Jag fyller 47 i sommar.

Och vi var ändå fem personer i familjen, så den måste ha värmt upp väldigt mycket varmvatten. :)

Mvh // Johan

Sindri
1

Vår beredare är lika gammal som torktumlaren, 37 år. Pumpen har vi bytt en gång på de 37 år som vi bott här. Vi är sex i familjen.

Carmarino
1

#42: Ja, det gäller att försöka hitta saker med kvalitet. Min mor lärde mig att hellre betala lite extra för att hitta något som håller, än att köpa något billigt som går sönder dagen efter garantin gått ut. 😊

hemul
2

Hörde nåt ekonmiprogram på P1 för nåt år sedan där de pratade om det här med kortare livslängd, inbyggda fel o.s.v. De påstod att det att apparaterna är resurssnålare nu bidrar till kortare livslängd. Men de förklarade inte hur. Kan tänka mig med en tvättmaskin att den plaskar runt längre tid bidrar till förslitning, men det är ju svårt att tillämpa på en kyl.

Ytterligare en sak att tänka på när det gäller "hållbarhet" (hatar ordet!). Kanske är en mindre resurssnål maskin bättre för miljön i långa loppet?

• Redigerat 2023-01-30 17:41 av hemul
Sindri
1

Det vet väl "alla" att apparater idag byggs för att inte hålla för länge. Det är ju bara att välja komponenter som slits ut i en viss hastighet.
Sen gör man det så otroligt dyrt att laga, eller så finns inte reservdelar längre, så då köper kunde nytt istället.

Några här har väl sett Mannen i den vita kostymen? Han som hade uppfunnit ett tyg som varken blev smutsig eller nöttes ut, blev ett hot mot hela textilindustrin och blev jagad av en lynchmobb.
Så är det!

hemul
1

Jo, men det var inte det som var grejen, utan det att de är resurssnåla bidrar till att de slits ut fortare.

Lona
1

#48: Du kan nog vara något på spåren där! Både hur apparaterna används för att vara energisnåla och för att man använder andra material och metoder när de tillverkas.

Det har ju inte med apparater att göra öht men jag läste på Tretorns hemsida (de gör bla gummistövlar) att stövlarna inte håller alls lika bra numera eftersom man inte kan använda samma (miljöfarliga) material som man "alltid" har gjort. De där gummistövlarna som höll år efter år och som man aldrig skötte om mer än att spola av dem (eller hoppa i en vattenpöl 😉) när de blev alltför grisiga finns inte längre.

hemul
2

Nä, gummistövlar är inte gjorda av gummi längre.

Lagade min tvättmaskin för nåt år sen. Hann precis på den förlängda garantin (5 år). Det visade sig att svängjulet såg ut som en åtta. Det var gjort i plast! Fatta vilka krafter det måste bli när en 7-kilosmaskin centrugerar. Plast! De bytte hela trumman med svänghjul och allt, vilket var jättebra, för luckan i trumman var också helt slut. Fick hålla på 10 minuter ibland för att få den att "ta" och stanna i stängt läge.

Då är detta en maskin i det dyrare segmentet. Jag gav c:a 7000 med hemkörning o installation, men det var bara för att det var specialpris, utgående modell kanske. Tror den kostat nästan det dubbla. Den höll alltså knappt 5 år. Och jag upprepar, jag tvättar uppskattningsvis i snitt 1½ tvätt i veckan. Maskinerna jag hade innan höll mycket kortare tid än så.

S U G E R! 🤮

• Redigerat 2023-01-30 20:59 av hemul