Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 384 ggr
Fridaaaa
0

Öka luftfuktighet i sovrummet

Är luftfuktare enda alternativet? Eller finns det fler sätt?
Kollat luftfuktare men så himla dyrt, sovrummet är på 16 kvm så behöver för minst det.

Har inga fasta element där utan är rullbart.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Undertaker]
2

Växter kan hjälpa med att få upp luftfuktigheten men tror det inte är ”nog”.

TatsuOni
4

Luftfuktare är det bästa. Det behöver inte vara jättedyrt. Men tänk på att inte välja en som sprutar ut synlig ånga. Och välj en som är för en större yta. Vi köpte en som skulle vara för 50 kvm eller något sånt och ensam räcker den inte riktigt till på vintern, p.g.a bra ventilation. Så i år har vi två.

Och har ni ingen sovrumsdörr, så kan ni inte räkna på sovrummets yta. Ni måste räkna på hela boytan.

Om du inte vill ha luftfuktare så är det ett gigantiskt akvarium eller att ha blöt tvätt/lakan på tork dygnet runt.

Växter, burkar med vatten m.m gör ingen skillnad.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

• Redigerat 2022-12-04 18:02 av TatsuOni
Fridaaaa
1

#2 har ingen dörr till sovrummet

De för minst 60 kvm är dyra . Har kollat

Akvarium blir det inte, det vill inte jag sköta plus tar mycket plats och drar mycket el.

Ja tvätt hsr vi inte varje dag :/

TatsuOni
1

#3 Jag vet att du inte har en dörr. Det är därför du kommer att behöva räkna på hela boytan.

Du får nog antingen investera i en luftfuktare eller stå ut med att det är torrt.

Alla tips som finns som t ex att duscha med öppen dörr, hjälper max en halvtimme. Sen är luften torr igen.

Jag har testat typ alla tips som finns och det enda som hjälper en stund, är när jag torkar tvätten inne. Men vem vill fukta upp lakan med några timmars mellanrum? Sen investerade jag i en luftfuktare och tycker att den har betalat igen sig efter några år. Och som sagt så har vi numera två.

Fridaaaa
0

#4 Det fungerar inte att ha det som det är
Jag kan inte lägga 3000-4000 kr , är de priserna jag hittar för som är till minst 60 kvm. just nu, det fungerar inte ekonomiskt.
De flesta är för under 45 kvm

Ja badrummet påverkar inte in i sovrummet ändå.

• Redigerat 2022-12-04 18:18 av Fridaaaa
TatsuOni
2

#5 Om du hittar billigare. Ibland har de t ex extrapris. Så kan man köpa två som är till för mindre yta. Du kan t ex hålla koll under mellandagsrean. Du kan även köpa en åt gången för att börja med att höja luftfuktigheten lite till att börja med.

Fridaaaa
0

#6 Kollat under tex Black week med.
Hittar nästan ingen som täcker minst 60 kvm.
Det jag kan lägga är max 1000 kr, inte mer just nu.

• Redigerat 2022-12-04 18:24 av Fridaaaa
Fridaaaa
0

TatsuOni
3

Jag skrev att du kan köpa två mindre också. En åt gången. Om du t ex hittar en som tar 30 kvm. Och så köpa en till senare. Det ger samma resultat i längden som en stor.

Fridaaaa
0

#9 Vet att du skrev det, men hittar jag aldrig för 1000 kr totalt.

Fridaaaa
0

Och vilka drar minst el? Kan inte ha något i gång som drar massa el.

johan
2

Kanske dum fråga, men har du mätt luftfuktigheten, eller går du helt och hållet på hur det känns?

Luftfuktigheten bör ligga på mellan 40-60 %.

För oss är det otroligt ovanligt att det går under 40 % eller över 60 %, men ganska ofta kan det kännas fuktigt på sommaren och torrt på vintern.

Torka tvätt på ett element brukar hjälpa en hel del.

Mvh // Johan

Fridaaaa
0

#12 hur det känns. Vanligt med torr luft vintertid i många bostäder.

Torka tvätt på element är brandrisk. Och definitivt inte lämpligt på flyttbara element

Sindri
1

Jag har en mätare i vårt sovrum, en billig från Clas O, kring hundringen.
Jo, det kan gå ner till under 30% hos oss. Gammalt hus med självdrag, stora gjutjärnselement. Vi sover ändå med öppet fönster i princip året runt.
Jag lider svårt av torr luft, använder ögondroppar på vintern. Vi har två luftfuktare och maken tycker de lyser och låter. Den lilla runda från Philips kostade inte mycket mer än en tusenlapp, men det var för några år sedan. https://www.philips.se/c-p/HU4813_10/series-2000. Jag ställer den precis nedanför min sida på sängen, då spelar det ingen roll att den inte täcker så många kvm.

Den stora som använder ånga och den sabbar trägolvet.
Vi har dels ett sånt litet lerkrus som sitter på elementet, men det gör inte så stor nytta, jag slänger i några droppar Oleum då och då.
Det jag gör nu är att ta den tjockaste frottéhandduken vi har, blöta den i hett vatten, krama ur så den inte droppar och lägga den på elementet. Det blir lite bättre, men perfekt är det inte.
Snart får jag ta fram Philips…..

Oj, såg nu det du skrev om brandrisk. Då har ni direktverkande el, då blir det verkligen torrt. Jag skulle nog satsa på en Philips då.

• Redigerat 2022-12-04 22:16 av Sindri
johan
2

#13: beroende på element. El-element ska givetvis inte övertäckas. Det är ju den enda finska många av oss kan. :)

Men vattenburna är det ingen brandrisk med.

Mvh // Johan

Fridaaaa
0

#14I sovrummet har vi flyttbart element, vet inte vad direktel osv innebär. Men är inte vattenburna element. Utan sånt på hjul

#15 Det är inte vattenburna element.

Fridaaaa
0

#14 Länken fungerar inte

CasaRamon
0

Det finns väldigt många luftfuktare under 1000-lappen. Med ånga visserligen, men förstår inte hur det annars funkar. Det behövs ju vatten för att ge fukt, eller?

Jag använder en mindre modell som funkar bra. Och har inte märkt att golvet skadats, trots att jag har parkett. Ställer den ganska högt upp. Jag har fuktmätare som visar ett direkt resultat.

Fridaaaa
0

#18 Ja som täcker för mindre ytor ja men inte för 60 kvm, det har jag kollat och finns inte en enda. eller för 30kvm men 500 kr/st, har kollat det med. De på jula, ikea är kassa. Eftersom vi inte har dörr till sovrummet, så behövs det för husets totala yta och inte bara sovrummet. Ja vatten behövs för att ge fukt men vissa varianter är bättre än andra, och vissa riskerar mer på golv än andra modeller.

• Redigerat 2022-12-05 09:53 av Fridaaaa
Caeli
1

Har ni sett över ventilationen i huset?

Se upp vid renovering och rengör FTX-system ofta.
Sindri
0

#17: Underhåll just nu på Philips hemsida. Här kan du läsa om den https://www.clasohlson.com/se/Luftfuktare-Philips-HU4813/p/Pr366698000
Direktverkande elelement innebär att elementet är anslutet till elnätet, endera direkt i kabel, eller med en kontakt som du stoppar i ett eluttag. Det finns också elelement (de flesta moderna) som är oljefyllda, de är inte lika känsliga för att lägga grejer på, men heltäcka skulle jag inte göra.
Om luftfuktare och kvadratmeter;
Det som menas med att en luftfuktare täcker si eller så många kvadratmetrar är hur mycket den kan öka luftfuktigheten på hela den ytan samtidigt.
Vi bor i villa, och om jag ställer min Philips nedanför min sängplats med dörren öppen så blir luftfuktigheten givetvis högre precis runt luftfuktaren kanske 30kvm, men fuktigheten rymmer ju inte iväg till resten av huset. Om du dagtid vill ha bättre luft i ett annat rum så flyttar du fuktaren dit. Jag får upp fuktigheten till över 50% i själva sovrummet.
Två av mina barn bor i en lägenhet på 78 kvm, de ställer sin luftfuktare (en superbra Wilfa som inte tillverkas längre, tyvärr) i hallen mitt i lägenheten och det funkar bra. Deras Wilfa är definitivt inte gjord för 78 kvm, utan snarare ca 30.
På de flesta ställen kan du lämna tillbaka varor som inte fungerar. Tvätta ur den bara och spara förpackningen tills du vet om du vill behålla den.

Här är lite olika firmor som säljer just Philips. Skall tillägga att enda nackdelen med den är att man måste köpa nya filter varje år. Clas O har 3-pack för 299:-, men den är en av de bästa och får bar omdömen.

• Redigerat 2022-12-05 10:18 av Sindri
Fridaaaa
0

#21 Är oljefylld vi har, som man kopplar i elluttaget själv
Ja jag lägger inte plagg på element :)

Är sovrummet vi behöver ha, för märker skillnad på vintern.

Sindri
0

Jag tycker du skall testa, ställ den nära sängen. Som jag skrev vi bor i villa och fuktigheten blir ju störst kring sängen, sedan avtar den ju längre bort från fuktaren man kommer och det gör ju inget.

Fridaaaa
0

#23 Frågan är vilken som är bra, som drar minst ström och som är max 1000 kr?

Sindri
0

Och sedan skall de inte droppa vatten på golvet, mycket viktigt. Om du har en stor plåtbricka kan du ställa den under för säkerhets skull.
Det verkar ju inte som om någon här har de erfarenheter och kriterier som du behöver, men jag brukar kolla på Prisjakt, läsa omdömen och försöka göra en avvägning.
https://www.prisjakt.nu/c/luftfuktare?r_1590=19-42
Visserligen är det jobbigt med returer, men kom ihåg att du kan alltid lämna tillbaka saker som inte håller måttet.

Jämför priser på Luftfuktare. Hitta bästa pris på 71 produkter från Xiaomi, Smartmi, Philips och fler.
Niklas
1

På Blocket finns en hel del luftfuktare för mindre än 1.000 kronor. Jag vet ingenting om dem dock.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Fridaaaa
0

#26 Har kollat. En enda i hela Blekinge , ingen i Tingsryd/Växjö

Niklas
1

Om det inte finns andra alternativ skulle jag hänga tvätt på tork ovanför sängen innan jag gick och la mig. Då hade jag dessutom sparat energi på att inte behöva köra luftavfuktaren lika mycket.

Fridaaaa
0

#28 Tvätt ovanför sängen vill vi inte ha, och inga tvättlinor i taket i sovrummet.

Niklas
4

Då låter det som om det är kört just nu.

Fridaaaa
0

#30 Beror ju på om vi hittar luftfuktare eller inte.
Kan inte trolla vad som finns begagnat eller priserna

Tror ingen vill ha blöt tvätt hängandes över sängen.
Inte så trevligt eller ergonomiskt att stå där och hänga upp och ta ner och kliva runt i sängen.

Niklas
1

#31: Nej, det blir förstås bökigt att stå i sängen. Om jag verkligen gick in för att använda den luftfuktningsmetoden skulle jag tillverka en torkställning att hissa upp och ner i taket så jag kunde stå och arbeta i normal höjd.

Fridaaaa
0

#32 Ja det har vi inte möjlighet
Men jag vill inte ha kläder ovanför sängen :)

Maria
1

Om du har ditt flyttbara element under något bord eller bänk så kan du sätta fat/behållare med vatten ovanför som gör att vatten avdunstar.
Är det ett oljeelement så finns det vattenbehållare man kan hänga direkt på elementet.

/Maria

Fridaaaa
0

#34 står inte under bord eller bänk finns inte i sovrummet mer än tvbänk men där kan inte element stå.

Ja det är som sagt oljeelement :) Vart kan man köpa såna? Vad heter dem?

• Redigerat 2022-12-05 13:35 av Fridaaaa
Maria
0

#35 Nu kan jag inte länka på mobilen men googla "luftfuktare element" så kommer det upp en hel del.

/Maria

Niklas
6

#33: Du får lösa något annat problem då i väntan på att en magisk lösning dyker upp på det här. 😉

Fridaaaa
0

#37 Vilken tur att jag inte efterfrågat magisk lösning då, så behöver inte invänta någon.

Det är körvigt ekonomiskt nu fram till slutet på januari, därav inte kan köpa för dyrare peng, hållt utkik på blocket och marketplace och gör fortfarande.

Fridaaaa
0

#36 Mycket från amazon, men får googla vidare senare och leta mer :)

Condor
0

Problemet med den torra luften på vintern är att när man vädrar, dras luftfuktigheten i rummet till den kalla luften utomhus. Luftfuktigheten far ut genom fönstret.

Tippset med växterna är bra, men man bör ha stora växter med stora blad. Vi har i vardagsrummet en Monstera, som nästan räcker upp till taket. Den avger ganska bra fuktighet till luften. Bananplantor är också bra. 1-2 ggr. i veckan vattnar jag växterna i hemmet och det är sammanlagt 5-10 liter vatten i veckan, som hamnar i luften genom bladens avdunstning.

Sen finns det plastbehållare som man kan fylla med vatten och hänga på värme elementen. En kombination av dessa behållare med stora växter borde lösa problemet. En luftfuktare skulle jag inte använda, med tanke på risken att det bildas mögel.

Fridaaaa
0

#40 Frågan är vilka som fungerar med katt och hund? Som är ofarlig för dem?
Ja jag ska kolla upp såna, vad jag kan hitta det (som inte är tex amazon) :)

Condor
0

#41:

Det finns ju giftiga krukväxter, men man kan ju kolla med google vilka man bör undvika. Monstera eller bananplantor är nog inget problem.

När vi fick vår Monstera för 10 år var det en liten planta med 50 cm. Nu är den så stor att den snart inte får plats i lägenheten längre.

Om du väljer växter som behöver mycket vatten, avger de även mycket vatten till luften.

Fridaaaa
0

#42 Googlade precis och monstera är giftig för katter.
Ja jag är så dålig på att vattna blommor ofta, därför har jag typ orkideer haha!
Ska kolla upp hur det är med bananplanta :)

Condor
0

#43:

Ja faktiskt, men bara om man äter plantorna. Bananplantor är däremot ogiftiga. Men i blomsteraffären kan dom säkert tippsa ogiftiga plantor med stora blad och högt vattenförbruk.

Fridaaaa
0

#44 Ja det är det som är risken med katter, så här är bara växter som är ofarliga även om de äter på dem. Superviktigt :)

Får se vad jag kan hittar vid googlesökning :)
Tyvärr varit på ställen som inte haft koll kring sånt ang katter och hundar. Så förlitar mig inte på det faktiskt att fråga blomsterbutik

Sindri
2

I länken till Prisjakt finns flera luftfuktare som kostar under 1000.
Vi har 4 st ampelliljor i sovrummet. Jag duschar dem då och då, försöker komma ihåg på kvällen. Ampellilja är inte giftigt för katter, tvärtom så äter de dem gärna. Mina barn som har katter har några oåtkomliga på tillväxt hela tiden. Här är fler ogiftiga
https://www.modernadjurforsakringar.se/blogg/skotsel/ofarliga-vaxter-katt/
Palmer vill gärna bli duschade då och då.

Som jag skrev tidigare så har vi ett gammalt keramikkärl på elementet, men jag kan inte se att det det dunstar så pass mycket vatten så det gör någon skillnad på luftfuktigheten. Däremot brukar jag stänka i några droppar Oleum och det känns fräscht i luften.

Här finner du en lista på ofarliga växter för katten så att även du som kattägare kan ha ett grönt hem, utan att växterna eller katten tar skada.
Fridaaaa
0

#46 Jo ampellijor vet jag inte är farliga/dåliga för katterna :) Men dem äter dem upp haha så blir inga kvar :P

Jo såg det, som är för mindre kvm, det jag skrivit om inte finns är för 60 kvm eller begagnat i närheten :) Inte kring länken eller med mindre kvm :)

Sindri
0

#47: Men tror du inte på det jag skriver om att det räcker med en liten för att få fukt i sovrummet? Vi bor i stor villa och det fungerar jättebra med min lilla från Philips.

En jul gjorde jag mig omaket att flytta ner den till vardagsrummet på dagtid och vi har aldrig haft så fin gran så länge. Fukten absorberas inte av resten av bostaden.

Fridaaaa
0

#48 Det sägs olika kring det, så funderar på hur jag ska göra kring det. Vissa säger att det gör det, vissa inte. Så ska forska i det mer imorgon.

Maria
3

Jag tänker på det här med dörr också. Ett draperi stoppar ju en del🙂

/Maria

TatsuOni
2

Vi mäter luftfuktigheten hemma. Har vi sovrumsdörren öppen (med luftfuktaren igång) så är luftfuktigheten lägre i sovrummet och lite högre i resten av lägenheten. Stänger vi sovrumsdörren, så går luftfuktigheten upp i sovrummet och ner i resten utav lägenheten.

Men det beror såklart även på vad man har för ventilation m.m.

Jag har även mycket växter hemma, men för att påverka luftfuktigheten så skulle jag behöva ha lite av en djungel med ännu större och törstigare växter. Dessvärre så har jag inte plats för fler växter 😛

Jag har testat att duscha mina växter i duschen och med sprejflaska. Enligt mina mätningar så gör det skillnad i max en timma efter duschen och bara typ 10 minuter med sprejflaska.

Utan luftfuktare så har vi lätt under 20% i luftfuktighet när det blir kallt ute. I våran gamla lägenhet mätte jag aldrig, men man märkte på andra sätt att luftfuktigheten var högre där. Dels p.g.a en i stort sätt icket existerande ventilation och att luften vi fick in, kom utifrån där det alltid var vattenånga p.g.a slussar. Så där upplevde jag varken behov av att mäta eller öka luftfuktigheten.

• Redigerat 2022-12-05 17:40 av TatsuOni
Fridaaaa
0

#50 Ska vi ha draperi måste det vara som släpper igenom mycket ljus samt som inte är med "snören", pärlor och sånt

#51 Ja det är det som är risken utan dörr, att om man tar som inte täcker så mycket kvm att det inte gör så stor nytta.

Ska forska i det hela imorgon :)

Maria
3

#52 Snören och pärlor var inget jag hade i åtanke utan mer som en barriär.
Det finns ju ljusa tyger/material så det är ju bara en valfråga.

/Maria

Fridaaaa
0

#53 Bara nämna det då många ser det som draperi :)

Niklas
3

Genomskinligt duschdraperi. 😂