"Lönar" det sig med timer?
Under det mörka halvåret (som är 8 månader) så vill jag gärna ha lite svaga belysningspunkter framförallt i fönstren. Man tänder på kvällen och glömmer sedan släcka på morgonen när det är ljust. Då tyckte jag att jag var fiffig som köpte timers och ställde in tid på.
Nu protesterar maken och tycker att timern ju också drar el. Den tickar ju dygnet runt.
Jag kan säkert lära mig hur det funkar och räkna ut det själv men är för lat, och någon här kanske redan vet.
Om vi tar en vanlig svag lampa (motsvarande 25W) som är tänd dygnet runt och istället kopplar in en timer som stänger av den mellan 8 och 16 (just nu, som mest är den avstängd mellan 3 på natten till 11 på kvällen). Timern är märkt med 230V - 50Hz 16A 250V - Max 3680W. Säger det något om hur mycket den drar?
Ett par av våra julbelysningar är rätt stora så där antar jag att timer är bättre än tänt dygnet runt.
Det är inte bara en ekonomisk fråga - vi försöker vara elsnåla, men inte just den här årstiden…..
#0: Märkningen säger inte hur mycket den drar såvitt jag kan förstå.
Här finns lite information om timrar men ingen noggrann uträkning.
https://www.elektrikerstockholm.nu/spara-strom-genom-att-anvanda-timer-i-eluttag
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Frågade min man och han säger att siffrorna inte säger vad sjläva timern drar utan talar om hur mycket den tål.
/Maria
Vågar nog 100% säga att en timer drar mindre än lampan. Och sannolikt så lite annat det knappt går att mäta.
Mvh // Johan
Jag hittade det här:
”En timer sparar alltid ström, och sänker därmed även din elräkning. Överfört i pengar drar en timer ström för ungefär 5 öre per dygn när den sitter i ditt eluttag. Det är alltså helt klart en myt att en timer i sig skulle kosta mer att ha inpluggad i eluttaget än vad man sparar på att använda den. En timer kan spara hundratals kronor varje år, och är så klart även bättre för miljön. Men hur används en timer bäst, och till vilka apparater ska man koppla på en timer?”
Läs mer här:
» Spara ström genom att använda timer i eluttag | Elektriker Stockholm
- Redigerat 2022-12-01 10:58 av Niklas
Tack för alla svar. Skönt att jag hade rätt, nu kopplar jag in dem igen! 👌😊
Det är bra när vi är bortresta att inte huset är nedsläckt, och framförallt skönt när man går iväg hemifrån när det är ljust att komma till ett hus som är lite upplyst. (Ja, jag är mörkrädd - gamla människan!)
#5: Det finns fler kostnader än el att ta hänsyn till också. Som du skriver kan det finnas ett stort värde i att det ser ut att vara någon hemma när det inte är det. 🙂
#6: Ja, och jag känner mig osolidarisk och ignorant av att ha lampor tända för länge.
#7: Ja, planerad tändning och släckning är bättre.