Hemmabio-frågor
Nu börjar det bli dags att koppla in mitt hemmabiosystem som legat nerpackat i låder sedan flytten. Har velat bo in mig ordentligt i lägenheten innan jag ska börja borra i väggar och dra kablar. Men det är några saker jag undrar och jag är övertygad att iFokus samlade IQ kan hjälpa till.
Jag har (enligt mig) ett ganska schysst hemmabiosystem. NAD-förstärkare och DALI-högtalare som låter riktigt bra. Införskaffat på HiFi för ca 15 laxar så det är inget Lidl-system…
Så, nu till frågorna…
1. För att undvika att borra i parketten och dra fula vita skenor tvärs över taket tänkte jag dra kablarna med en liten omväg. Så sträckan mellan förstärkare och högtalaren längst bort blir väl kanske…hmm… ca 18 meter…
Om man frågar nån på HiFi-klubben får man ju ett standardsvar att om man inte använder 24 karats guldkabel i falukorvstorlek så blir ljudet outhärdligt….typ…
Så, hur tunn kabel kan man använda utan att en vanlig människa hör skillnad? Kabeln jag hittat är nämligen ganska tunn, men snygg… kommer inte ihåg hur många kvadrat den är på…
2 Hur tycker ni man ska placera högtalarna. I öronhöjd eller upp i taket?
1. Sladden vet jag inget om.
2. Borde de inte sitta i höjd med mitten av bilden? Meningen är väl att det ska låta som om ljudet kommer därifrån.
Vänliga hälsningar
Niklas
Frågan om sladdar till stereo var uppe på ett annat forum tidigare och då skrev en "expert" att det enda "rätta" sättet att veta om en kabel duger eller inte är att prova den där den ska vara med den utrustning som finns.
Det är bara du som användare som kan avgöra om det låter bra eller dåligt. Det troliga är att du inte hör någon skillnad vare sig du använder en falukorv eller en tandpetare.
Det är samma sak med signalkablarna. I ett test jag läste i en tidning provade de fyra eller fem olika signalkablar. Priserna varierade från några tior till närmare tiotusen kronor. I testpanelen fanns det både experter och vanliga användare och det var bara en enda av alla testdeltagare som kunde rangordna kablarna i rätt ordning. Flera satte den billigaste kabeln som bäst.
Det finns saker i en ljudanläggning som har betydligt större betydelse för oss vanliga dödliga.
Lycka till!
Tom
Ljudproffsen brukar ju annars avgöra skillnaden på kablarna via högupplösta diagram där de kan "se" störningarna…. ganska så fånigt faktiskt då man troligen inte kan höra skillnaden.
Jag röstar för ett inköp av en lagom grov kabel till bra pris på Clas Ohlson =) Blir det inte bra kan du ju använda det som vanligt snöre, är inte så dyrt där så besvikelsen dämpas.
1.Visst är det skillnad på kabel och kabel, men har man inget att jämföra med så är det oftast bra. Och där man har bäst utbyte av bra kablar är när man lyssnar på musik, kör man bio så är det inte lika kinkigt. Sånna där riktigt tunna sladdar typ lakritssnören som brukar vara medskickade går att utesluta ganska omgående. Satsa då hellre på att köpa en massa meter med nån billigare 2,5 kvm kabel. Har du lite större budget kan du ju satsa på dom billigare Supra eller IXOS kablarna som finns. Sen kan du installera och lyssna in dig på det du har. om du sen känner att du vill satsa mer på kablar så kan du försöka låna hem lite bättre kablar och prova om det blir bättre.
Själv har jag satsat på lite bättre kablar till fronthögtalarna, samt mellan DVD, försteg och slutsteg. Till Center och surround kör jag med billigare 2,5kvm som jag köpte en hel rulle av (runt 500 kr för 100 m). Använder även den till "lilla" hemmabion. Där jag ser som det stora lyftet med bra kablar är när jag lyssnar på musik (kör den i två kanal). Därför har jag inte lagt några pengar på kablarna till surround ljudet och centern. Men där jag har satat på kablar har jag satsat lite mer, ca 40 000 kr.
2: Högtalarna bör sitta i öronhöjd…