Bra vaxduk?
Jag saknar köksbänk och därför får mitt stora köksbord agera arbetsyta. P.g.a. detta använder jag vaxduk. Men i många år nu har vaxdukarna varit helt hopplösa. Det blir fläckar som inte går bort. Tappar man t.ex. en bit tomat och inte tar bort den väldigt snabbt så är där en fläck. Hela tanken med en vaxduk är ju att man inte ska behöva vara superförsiktig!
Så var det INTE förr! Jag har köpt både på nätet o i fina tygaffären på stan. I det senare fallet har jag även frågat om kvalité o så, men inte hjälpte det. Börjar bli dyrt att köpa ny hela tiden iom att bordet är stort.
Vad ska man titta efter? Finns det fortfarande vaxdukar som tål spill? Jag kunde förstås köpa en mörk, men det blir så trist iom att bordet är stort.
- Redigerat 2022-11-05 13:11 av hemul
Har inte märkt så mycket av det på mina vaxdukar, men jag brukar å andra sidan inte använda bordet som arbetsyta så väldigt ofta. Vaxdukarna är dessutom flera år gamla så kanske de är av den gamla typen som håller bättre.
Det enda jag har märkt är att det lätt blir märken i dem om man ställer något på dem, eller råkar tappa något på dem. Plus att de är lite lätt "fransiga" i kanterna, eftersom katterna varit och tuggat/rivit på dem. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jomen detta har pågått ett antal år.
#0: Menar du riktiga vaxdukar eller såna där med plast på?
Riktig, tror jag. Men plast är det väl i alla? Är inte så bra på vad det heter. Menar inte en sån där plastad textilduk, sån som ska se lite snyggare ut. Struntar egentligen i vad det är, bara det är tåligt, både mot lite våldsamt hackande och skärande och fläckar.
Ursprungligen var vaxdukar vaxade dukar. Såna kan man ganska enkelt göra själv med bivax.
Jag tror att nedanstående är den typ av duk vi brukade kalla vaxduk när jag växte upp. Det är textildukar som är belagda med genomskinlig plast. De var dels väldigt stryktåliga och dels stod de emot de flesta fläckar.
» Köp röd skotskrutig vaxduk i textil | Broarne.se
De där som är vanligast nu brukar inte hålla värst länge. Vi får byta vart och vartannat år. Å andra sida kostar de inte mycket heller.
#5: Det ser inte ut som en vaxduk utan snarare en avtorkningsbar textilduk. Tror det är en sådan här vaxduk TS menar.
Minns inte var jag köpte den, för jag har haft den rätt länge. Tror det går att hitta dem i vissa affärer men då på rulle, så man köper dem i metervara.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#6: Det är det jag menar. Den sort du visar är den jag tycker aldrig håller samma kvalitet som den skotskrutiga jag länkade till.
#7: Den skotskrutiga har en mer tygliknande yta och är inte lika lätt att torka av. Den på min bild är av rätt tjock kvalitet och jag har haft den i många år. Visserligen är den lite naggad i kanten, men det beror på att det var en katt som tyckte det var jättekul att bita och riva i den, och det tror jag inte det finns några vaxdukar som klarar. 😊
Svårt att se skillnaden på bilder. Nån slags väv är det väl alltid i basen, det är ju inte bara en bit plast, liksom. Men en del ser liksom mer ut som en textilduk, lite snyggare liksom, ytan har en vävd struktur. Är det en sån du har, Carmarino? Eller är det en sån Niklas har? Det är inte sådana jag haft. Jag trodde de var känsligare?
Inte lätt detta! 😄
- Redigerat 2022-11-12 00:15 av hemul
#9: Min har ingen vävd struktur. Det är en riktigt gammaldags vaxduk med glatt yta. 😄
Däremot ser den Niklas länkar till ut att vara en sådan som ser ut att vara gjord av tyg.
Jo, men det är ju en vävbas i varje fall. Det är inte plast rakt igenom. Då är det sån som du har som jag också kört på. Och får fläckar. Kanske måste gå över till mörka färger helt enkelt. Men jag har mörka luckor och border är som sagt jättestort, så vill gärna ha ljus duk.
#11: Den på min bild använder jag till jul. Har en ljus vaxduk resten av året och den har inte fått några fläckar. Den syns på den bifogade bilden. Har haft duken i flera år.
Vill minnas att jag köpte den på ICA Maxi, men vet inte om de fortfarande säljer vaxdukar. Kan inte minnas att jag har sett dem på länge.
Försökte fotografera min vaxduk, men det var inte helt lätt eftersom den är så ljus, men förhoppningsvis kan man se att den inte har några fläckar. Bordet den ligger på står precis framför köksfönstret och jag brukar ha en löpare mitt på bordet. Ändå har den inte fällt av solen eller fått fläckar på annat sätt.