Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 137 ggr
joppi82
1

Oelektriskt material (kläder)

Vilka material (kläder) är inte elektriska?
Jag har flera tröjor med materialet: 83% akryl, 10% ull och 7% elastan. Dom tröjorna är även elektriska när jag har dom på mig..
vill köpa tjocka vintertröjor och ull är oftast för dyrt..
Något tips?

Maria
1

Bommulsmaterial?

/Maria

Sindri
2

Bomull är inte speciellt värmande på vintern.
Ull är oslagbart när det gäller material som både andas och värmer.
Mitt tips är second hand-affärer. Du kan hitta hur fina kläder som helst för nästan inga pengar. Kolla bara noga att det inte är syntet i. Kolla också att det inte står Superwash i plagget, då är det behandlat och många av ullens egenskaper försvinner då.
Var också noga med hur du sköter plaggen, ull får inte under några omständigheter tvättas med vanliga tvättmedel, då förstörs fibrerna. Du skall inte heller tvätta för varmt, och centrifugera då krymper de.
Moderna maskiner har oftast ullprogram, men jag brukar ändå stänga av centrifugeringen och köra den separat och väldigt kort.
Tvättar du för hand kan du använda en vanlig tvål om den inte innehåller syntetiska tensider eller salt. Krama ur plagget försiktigt och rulla sedan in det i en handduk och vrid försiktigt. Låt torka plant och dra lite så att det håller formen.

Det fina med ull är att man inte behöver tvätta så ofta, lanolinet i ullen gör att det inte suger åt sig smuts. Det räcker ofta att skaka och vädra.

Pyttelite
0

Naturmaterial och en luft som inte är för torr.

Torr luft gynnar statisk elektricitet.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Zadeira
1

Syntetmaterial blir oftare elektriska. Kör naturmaterial. Jag föredrar bambu, har ex ett bambuunderställ som håller mig riktigt varm och gosig på vntern.

joppi82
0

#2: jo men jag är rädd att det finns skadedjur i plagg från second hand. Kan man se det på något sätt? Eller kan man göra något med plagget när man köpt det? Till exempel lägga det i frysen några dygn?

joppi82
0

#4: ja jag ska försöka tänka på det, men känns som att nästa alla kläder har lite syntetmaterial i sig. I alla fall på H&M och liknande affärer.
Ja har ett ullunderställ men skulle behöva tjocka tröjor att ha över.
Men ska titta på bambuunderställ också, det kanske inte kliar något?

joppi82
0

#1: jag har svårt att hitta tröjor som är 100% bomull..

Zadeira
1

#6 Bambuunderställ är supermjukt! Nu är jag osäker men tror de flesta bambuunderställ innehåller typ 5% elastan, men har aldrig upplevt att den lilla mängden påverkar.

Annars är merinoull väldigt mjukt och populärt i underställ.

Tarotstollan
0

Använder du sköljmedel när du tvättar dem?

Jag måste ha sköljmedel till allt, annars blir jag galen på alla elektriska stötar jag får när jag rör vid saker.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

hemul
1

#6: Låter som om det är en tjocktröja du är ute efter. Kolla på nätet. Kan t.ex. denna vara nåt?
https://www.engelsons.se/2457-troja-ljungan-100-ull

Har hittat mindre skogmulleaktiga med ändå tjocka ulltröjor till hyfsat pris på Dressman, men det var inte i år, vet inte vad de har nu.

Vill du ha friluftstypen och priset inte spelar nån roll finns massor i ull. Kolla sajterna som säljer friluftsutrustning.

Varm och skön ulltröja med halvpolo och kort dragkedja. 100 % ull.
  • Redigerat 2022-10-23 11:53 av hemul
joppi82
0

#10: tack för tipset, den var ganska snygg :) ska kolla friluftsbutiker också.

joppi82
0

#9: ja det gör jag men väldigt lite, kanske får använda lite mer?

hemul
0

Engelsons har flera o samma prisklass.
https://www.engelsons.se/catalogsearch?q=ULL

De har tyvärr blivit lite ojämna i kvalitén och ibland stämmer inte storlekarna. Men det är nog mest på enklare grejer. Förr var allt jag köpte därifrån precis som förväntat. Men stämmer inte storleken är det bara att gnälla så står de för returfrakten.

Vi erbjuder jakt- och fritidskläder, skor, kängor och utrustning till aktiva jägare, hund- och friluftsmänniskor. Bl.a varumärken som Brokared, High Mountain, EP Collection, Socks of Sweden, Gore-Tex, Swedteam, Meindl, Härkila, Viking och Le Chameau hos oss.
  • Redigerat 2022-10-23 19:44 av hemul
joppi82
0

Nån som har testat någon av dom V ringade ulltröjorna hos Engelsons? Nuddar dom halsen något eller hur vida är dom vid halsen?