Hemmet iFokus

Hemmet

Etiketthushållsarbete
Läst 221 ggr
MonicaLagerquist
2022-08-11 15:44
2

Städning

Hur städar du?
Hela hemmet på samma veckodag?
Eller lite när andan faller på.

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
2022-08-11 15:56
2

Städar vid behov
Kan inte ha fasta dagar då jag jobbar så skiftande som jag gör.

Däremot byter vi sängkläder varje söndag. Vid behov innan såklart

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

flocken
2022-08-11 15:57
1

Städar hela huset på fredagar efter jobb veckan.
Men ser plockar jag och dammsuger dagligen.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

DesK
2022-08-11 16:18
0

Vi dammsuger och torkar golv i hela huset ca en gång i veckan. Sen håller jag efter med sopborsten och övrig städning gör vi vid behov. Lakan och handdukar tvättar jag en gång i veckan. Zaki badar jag 2 gånger i månaden 😊

/Désirée

Åsa S
2022-08-11 16:22
1

Jag röjer när det är akut behov, ibland tar jag någon dammvippa och säger till min man att röja bort sina saker och åtminstone dammsuga det värsta. Jag grovrengör badrummet någon gång per vecka

MonicaLagerquist
2022-08-11 17:47
1

Jag städar när andan faller på och om det behövs även när andan inte faller på
Tvättar och bädar i lakenen på söndagar.Mannen dammsuger när jag säget till honom att göra det.

Stolt ägare till tre La permer

Maria
2022-08-11 18:13
1

Vid behov. Sopborsten är min bästa vän😃

/Maria

Scorpio97
2022-08-11 18:47
1

Jag kör när jag har lust och ork. Ibland blir det allt och ibland bara en del :)

//Jessie

kara_murray
2022-08-13 15:52
1

Jag skulle helst vilja städa hela lägenheten på fredagar men då jag jobbar i vården så får det bli på olika dagar beroende på mitt schema.

[Devya]
2022-08-18 15:24
1

Jag dammsugar varje dag och tvättar golven varannan dag. Jag torkar damm en till två gånger i veckan och jag tvättar alla skåpdörrar och dörrar en gång i veckan. Fönstren så tvättar jag en gång i månaden, oftare om det behövs. En gång i månaden så går jag även igenom alla köksskåp och torkar dem. Det samlas ju ändå damm där fast man har skåpdörrar på plats. Fläkten och kokplattorna rengör jag varje dag. Ugnen rengör jag ungefär en gång i månaden så att den håller sig fin.

Jag plockar undan varje dag, tvättar kläder varje dag men viker endast kläder två gånger i veckan. Sängkläder byter jag en gång i veckan och en gång i månaden tvättar jag kuddar och täcken (det behövs om man har en man som min som svettas otroligt mycket, oberoende om det är sommar eller vinter).

Badrummet och toaletten så städar jag två gånger i veckan. Toaletten rengör jag nog oftare än så egentligen.

Då jag håller det rent på det här viset så blir det lättare. Förut städade jag en gång i veckan och det blev bra mycket tyngre och tog över 7h (tvätta skåpdörrar och allt det där). Då jag har två små barn här hemma så har man inte obegränsat med tid så man får försöka vara effektiv varje dag.

Nu kanske det här låter extremt men jag är faktiskt ganska bra på att städa och vet hur man får det gjort väldigt lätt och effektivt. Det är inte för inget som jag är professionell städare. =p Jag tycker dessutom om att städa och att ha det rent runtomkring mig. Just nu är det dock väldigt svårt att hålla att rent och snyggt då vi har just flyttat. Alla möbler måste sättas ihop och allt måste packas upp. Det kan nog ta någon vecka.

Maria
2022-08-18 15:36
0

#8 Himmel 😯

/Maria

DesK
2022-08-18 20:26
1

#9 Jisses! 😲

/Désirée

Maria
2022-08-18 21:30
0

Jag menade till #9 också i mitt inlägg.

/Maria

[Devya]
2022-08-19 13:04
1

#11: Det är inte så farligt som det låter. Det går väldigt snabbt att göra bara man har ett fungerande system. :) Som sagt, jag är ju ändå professionell städare och har dessutom fått diverse utbildningar gällande städning. Jag följer även olika instagram och youtube account som har att göra med städning, för att lära mig diverse tips som kan göra livet lättare. Som tur är så tycker jag det är terapeutiskt att städa. Om jag stressar mycket så städar jag, om jag är ledsen så städar jag, om jag är arg så städar jag osv. Jag får liksom utlopp för den energi som jag annars inte vet vad jag ska ta mig till med.

Borde kanske tillägga att jag inte har OCD eller liknande, utan finner helt enkelt glädje i städning. Just nu så måste jag som sagt sätta städningen på paus och prioritera att packa upp och sätta ihop möbler. :) Längtar dock tills jag får börja städa på riktigt!

Maria
2022-08-19 13:10
2

Det där med skåpdörrar och dörrar en gång i veckan förstår jag inte riktigt.
Jag tar en trasa om jag skulle se att det är fläckigt. Knappast annars 😉

/Maria

[Devya]
2022-08-19 15:34
1

#14: Jag har två små barn, en som är två år och en som är 3,5 år. Förstår du mig bättre nu? :D

Även väggarna måste jag tvätta/torka nu som då tack vare mina kladdiga barn. :D

Förut, innan vi fick barn, gjorde jag det bara en gång i månaden kan jag tillägga.

Maria
2022-08-19 15:52
2

#15 Ja med barn blir det kladdigt. Det förstår jag men som du skriver att du gjorde det innan du hade barn fast "bara" en gång i månaden😉

Jag tvättar aldrig mina väggar om det inte uppkommer någon fläck eller så.

/Maria

citytjejen
2022-08-20 15:40
1

En gång i veckan städas det här. Oftast på fredagar men ibland på lördagar istället. Då är det dammtorkning, kök + badrum städas, det dammsugs och golven torkas. Tar ca fyra timmar för en person att göra. Ibland görs också "punktinsatser" i städningen, dvs att skåpluckorna i köket torkas av.

Sen dammsuger vi lite mellan städtillfällena, t.ex om det är brödsmulor på golvet osv.

/Christina

[Devya]
2022-08-21 22:07
1

#16: Jag har jobbat som städare i många många år, så jag vet av erfarenhet att skåpdörrar blir ganska smutsiga även om det inte syns i form av stora synliga fläckar här och där. Därför så började jag med att tvätta dem en gång i månaden, före jag fick barn. :) Det jag gör är att ta en hink med varmt vatten och sen blöter jag en trasa och tvättar av alla skåpdörrar ordentligt och sen torkar jag dem torra så det inte blir ränder.

Sen samlas det ju också väldigt snabbt en massa damm ovanpå dörrar och dörrlister, lika snabbt som det samlas damm på lister i allmänhet. Man kan ju med torr trasa torka bort sånt men jag tycker det fungerar bäst med våt trasa på dörrar och dörrlister.

Alla gör ju som de vill men jag tycker om att göra saker och ting ordentligt då jag ändå håller på. :)