Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettövrigt
Läst 194 ggr
johan
0

Få luft att flytta sig

Varför är det egentligen så svårt för luft att förflytta sig mellan rum?

Tänker på det ibland det när jag har en portabel AC i ett rum att det verkligen blir som en vägg när man byter rum.

Samma sak med luftfuktighet där det kan skilja över fem procentenheter mellan olika rum.

Tycker liksom att en AC med fläkt, luftavfuktare med fläkt borde få runt luften bättre än det blir.

Mvh // Johan

Emo
1

Så fungerar det här. Jag får stänga dörrarna till de utrymmen jag inte vill ha uppvärmda eller nedkylda, för att spara på elen. Både den nya AC.n och den förra värmde/kylde hela huset.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

annia1
0

Johan det där har jag också märkt här hemma. Att det räcker med att gå genom dörren så är det annan temperatur.

Jag använder mig av sån där termometer som man använder för att se inom- och utomhustemp på samma, när jag vill kolla temp i ett rum utan att behöva öppna dörren. Jag har för tillfället en sån sitter på väggen i köket och kabeln med utomhussensorn sitter i sovrummet och det kan skilja upp till 2 grader och då är det ändå bara ca 1 m emellan sensorerna med dörren öppen.

Likaså mitt vardagsrum. Nu bor jag i mitt föräldrarhem och när vi var små så eldade mamma pappa i kamin som finns där. I vardagsrummet blev det riktigt varmt, men bara gå ut därifrån så var det klart svalare. Och jag har märkt den sortens skillnad nu i vinter när jag haft problem med elementen i vardagsrummet, så haft fristående som varit svåra att ställa in rätt temp på, att det skiljde bara att gå ut från vardagsrummet.

Men varför det är så har jag ingen aning om. Det måste ju bero på från- och tilluften att göra. Att det inte fungerar som det ska. Men vilken del (och vart) det är fel på vet jag inte.
I energibyggda hus skulle jag kunna tänka mig att de är byggda för tätt, men det gäller inte i mitt hus.

Mamma som bor i lägenhet (betonghus) har samma temp i alla rum. Men där finns ju ett ventilationssystem. I köket så sugs luften ut och i alla rum sitter en liten ventil på fönstren som släpper in luft.

När det gäller luftfuktighet så har jag aldrig tänkt på det.

Så enda sättet jag kan komma på för att en fläkt och/eller ac ska fungera i mer än ett rum det är att ställa dom i dörröppningen.

En sak som man ska komma ihåg när man vill få ner värmen. Det är att ha alla skåpluckor öppna. Gäller både köksskåp och garderober för luften inne i skåpen håller ju värmen kvar längre. Motsatsen gäller även när man vill värma upp nåt som är kyligt.

.

• Redigerat 2022-07-02 01:19 av annia1
oh-la
1

Det här med förflyttning av luft är en hel vetenskap. Luft flytta sig inte självt mellan rum, utan det måste finnas ett undertryck för att luften ska röra sig. Ett hus som enbart har självdrag fungerar sämre på sommaren. Detta för att tanken är att luften in ska vara kallare än luften ut och därmed skapa en curkulation. Anledningen att Det är svårt att flytta luft mellan rum är för att luft tar den lättaste vägen. Kyler du luften i ett rum kommer den luften so. Är kyld förvisso värmas upp och stiga, men lättaste vägen för luften efter det är ju tillbaks till fläkten, alternativt ut genom en ventil i samma rum, inte genom att först ta sig genom hela huset. Tänk ett akvarium som delats av med en skiva med en öppning i och en pump i ena änden. Om pumpen har både sitt intag och sitt utblås i samma "rum" kommer vattnet i den andra delen inte att röra sig alls. Vatten tar också den lättaste vägen och jobbar inte mot motståndet som öppningen ger. För att lösa problemet kan du koppla en slang till insuget och låta den in vatten längst bort i akvariet. Då skapar du en cirkulation eftersom vattnet kommer vilja kompensera för det som tas från det bortre rummet, ett slag undertryck. Ska du flytta luft i ett hus behöver man generellt skapa ett undertryck, och då ofta ett mekaniskt sådant. Ett hus som värms genom förbränning skapar ofta det genom att murstocken hålls varm. Alla som eldat i en kamin vet ju vilket luftsug det blir. Har man inte den typen av uppvärmning kan man använda sig av fläktar. Vi har gjort så när vi tog bort pelletspannan. I samband med det ruckade vi ju hela självdraget. Det fick vi då lösa det på annat sätt. En fläkt på vinden sattes in med ventiler på strategiskt utvalda platser i huset.

Täta, moderna hus, löser sin luftförflyttning med just fläktar, och ofta värmeåtervinning. Det betyder inte ett sämre hus om det görs rätt. Värre är när folk moderniserar gamla hus med täta material och inte funderar på hur det påverkar ett tidigare självdrag. Då kan et bli bekymmer, och ett sjukt hus.

johan
0

Jag har dock samma problem i modernt och gammalt hus.

Huvudbostad med ventiler vid fönstren och frånluftsvärmepump som tar luft från t ex kök och badrum och klädkammare för att återanvända värmen.

Fritidshus från 40-talet som tidigare hade radiatorer, men nu luftluftvärmepump och el-element. Fönstren är gamla två-glas.

Mvh // Johan

[Devya]
0

Kanske det beror på vad för sorts AC man har? Vi har AC installerat i barnen sovrum och håller vi dörrarna öppna så förflyttar sig luften väldigt bra till vårt sovrum och hallgången samt köket. Det kan ju bero på vart man har AC:n och riktningen som den kalla luften kommer ifrån osv. Vi har åtminstone fått det nästintill perfekt installerat då vi kan hålla nästan hela lägenheten relativt sval (188 m2).

Vissa ac:n är sämre än andra. Dessa portable acn har vi personligen ingen bra erfarenhet av men det finns ju olika sorter där också!

Caeli
0

Vi ställer fläkten (äldre modell)i dörröppningen till balkongen och fläktar in den kyligare kvällsluften samt öppnar fönster i sovrummen. Svalkar ner flera rum utan problem på en dryg timme.

annia1
0

Det här blir ett som är knepigt att formulera för att få rätt.

Jag har inte ac (så vet inte hur de funkar) utan vanlig fläkt som vrider på sig.

Jag har haft den stått utanför sovrumsdörren, med baksidan på fläkten vänd mot sovrummet och framdelen vänd mot köket.

Häromdan så ändrade jag läge på den. Ställde den snett, i dörröppningen, så att den även skulle blåsa in lite i sovrummet. Vilket den gjorde. Men jag fick en effekt jag inte räknade med.

Som den står nu så "studsar" luften mot några möbler och väggar och det gör att jag får större spridningen på luften. Så nu får jag effekt av den längre bort i huset. Så förut hade jag två fläktar i köket (som är stort), nu räcker det med en. Och jag får till och med in luft i ett rum (även om det inte är mycket) som ligger längre bort, på samma sida som sovrummet så nu räcker det med en fläkt.

Så får man inte den effekt man tänkt så kanske bara ändra hur ac/fläkt står.

.

• Redigerat 2022-07-04 02:02 av annia1
Tom
2

Som Oh-la var inne på är luftförflyttning en hel vetenskap. Men enkelt förklarat så kan man inte ställa en fläkt i en dörröppning och tro att det ska bli samma temp i båda rummen. Det beror på att fläkten bara försöker trycka ihop luften i det ena rummet och skapa ett undertryck i det andra. Du måste alltså se till att luften kan cirkulera mellan rummen. Du kan tex göra ett hål i väggen som tar tillbaka luften till det första rummet.