Hemmet iFokus

Hemmet

Etiketterinredning-och-designmöbler
Läst 958 ggr
Niklas
1

Vad har du för pall?

default 900×900 pixels

Ikea Mästerby pall

Jag läste en artikel om pallar i Wirecutter.

» Seat, Step, Plant Stand, Side Table: An Ode to Stools

Pallar, puffar och andra låga sittmöbler är något jag alltid har gillat. De tar lite plats, är lätta att flytta, kan användas som sittplats, trappsteg, förvaringsyta och bord. När man har många gäster är det praktiskt att kunna ta fram ett par pallar så att alla får plats att sitta.

Vi har haft flera Ikea Bekväm, Ikea Bolmen, Ikea Mammut. Vi har flera kub-formade puffar med förvaring i.

Såg just Ikea Mästerby (se bifogad bild). Har inte provat eller sett den i verkligheten. Den ser ut att vara stapelbar och stabil. Den ska utgå ur Ikeas sortiment. Om den är lika bra som den ser ut kommer det säkert att bli en eftertraktad klassiker.

» Mästerby Köksstege/pall, beige

En bra pall tycker jag ska vara stabil, stapelbar för att spara plats, fungera som liten trappstege och sittplats, tåla en storvuxen människas vikt, vara lätt att bära och inte kosta mycket.

Har du någon pall? Vad är det för sort? Varför valde du den? Har du någon bild att dela med dig av?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2022-01-09 11:36 av Niklas
DesK
0

Jag har en gammal Awab-pall och 2 träpallar från Ikea, men de är inte direkt stapelbara. Det hade varit smart med några stapelbara pallar istället för de 2 från Ikea som jag har. Awab-pallen är ju en klassiker, så den borde jag renovera 😊

/Désirée

Niklas
1

Jag visste inte att det var AWAB-pall de hette så jag var tvungen att googla. Såna har jag sett åtskilliga av under åren.

» AWAB-pall - Stockholms Auktionsverk

K-rauta säljer en pall som ser ut att vara inspirerad av AWAB:

» Trappstegspall Lanka & Muovi Krom /Björk - K-Rauta

Om den är av god kvalitet ser det ut att vara ett prisvärt alternativ för den som gillar AWAB-pallen.

AWAB, stegpall, 1900-talets andra hälft, förkromat stål, etikettmärkt höjd 60 cm
Niklas
1

82C1C9AB-835B-45E6-965B-0C34D2D1D372.jpeg

Träpall i tre storlekar från AB Småland

Den här modellen tycker jag är ganska fin med tanke på priset. Svårt att veta något om kvalitén utifrån bara en bild. Tillverkad i Bangladesh.

» Pall Återbrukat Trä - AB Småland

DesK
1

#3 De pallarna är säkert fina som blompiedestaler 😊

/Désirée

Sindri
2

Vi använder traditionella pallar vid köksbordet på grund av att det för trångt annars. De är lite olika, kommer från olika loppisar men är alla svartlackerade.
Sedan har vi en gammal pall som vi barn i min familj använde som barnstol vid matbordet.
https://www.bukowskis.com/sv/lots/445761-kokspall-stege-1940-50-tal
Jag är rätt kort så jag hoppar upp och ner på den hela dagarna i köket. Älskar den modellen och skulle gärna ha en på övervåningen också, men så fort man ser en på nån second handbutik så är den aldrig till salu.
Sedan har vi kvar de gamla plastpallarna som barnen hade i badrummet, passar bra ute när man vill sitta och rensa ogräs, och skön att sitta på om man vill duscha i badkaret. Plus tusen andra saker.

Pallar är jättebra att ha.

MonicaLagerquist
1

Vi har tre stycker trä pallar från IKEA.

Stolt ägare till tre La permer

MonicaLagerquist
1

Bekväm heter den visst.Köpt billigt på IKEA eftersom att alla tre var skylt ex.

Stolt ägare till tre La permer

sp0ngeb0b
1

Jag har en Ikea Bekväm ofärgad, eller vad man ska kalla det. Den har agerat alla möjliga sorters möbler sedan jag köpte den för 1,5 år sedan. Stege för att nå de högsta hyllorna i köket eller för att sätta upp exempelvis gardiner. Stol när jag behövs pausa i tidigare nämnda aktivitet. Fotstöd vid skrivbordet eller framför fåtöljen. Piedestal. "Soffbord" när jag tidigare bodde litet och inte hade någon soffa, då den var enkel att plocka fram och ställa framför sängen vid behov. Tycker den är ganska fin också. Funderar dock på att måla den i någon rolig färg!

kara_murray
1

Jag har oxå en Ikea bekväm ofärgad pall. Den har jag haft i ca 20år. Den har verkligen varit räddning när jag inte når saker och hyllor, perfekt fotpall och perfekt att sitta på. Och katterna har den oxå som att nå till högre platser.

Maria
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Denna pallen från IKEA har vi.
Jag vågar inte använda den men annars är den bra med att man kan fälla in det lilla trappsteget.

/Maria

[Devya]
1

Vi har pallen bekväm från ikea och den har varit helt fantastiskt bra. Det är inga problem om min man måste använda den och han väger kring 140kg.

Woodland
3

Klarar man balansen är en pall en händig sak. Vi har haft hemmagjorda pallar som farfar gjorde; jättesöta men en dödsfälla för en vinglig äldre. Så vi har istället köpt en 3-stegs trappstege med en båge man kan hålla i när man går upp och ner på den - ihopfälld är den endast 12 cm bred. Många äldre skadas svårt av fall i hemmen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Niklas
0

#12: 12 centimeter. Det låter lite. 🙂 Har du någon bild av den?

Tom
0

#5: Oj, en sån slängde vi för inte så länge sedan…

Sindri
1

#14: Det är inte sant…..😱

Åsa
2

#14: va! Varför gav ni den inte till mig?