Hemmet iFokus

Hemmet

Etiketterövrigtproblemlösning-och-frågortips-och-information
Läst 404 ggr
Lona
0

Olja in träbänkar?

Jag har träbänkar i köket och badrummet. Snyggt men definitivt inte praktiskt. Ska de oljas in och i så fall med vad? Köksbänkarna är inte nya så de har lite skavanker sen förr men den i badrummet är nyinstallerad.
Den har redan fått märken av vatten som har skvätt (jag har bott här några veckor), går det att åtgärda innan man behandlar/oljar in?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
1

Träolja tänker jag.

/Maria

DesK
2

Det bästa du kan göra är att oljevaxbehandla, då blir bänkarna inte alls så ömtåliga. Oljevax finns både med och utan pigment. Fråga i en välsorterad bygg- eller färghandel.

/Désirée

Sindri
2

Jag oljar in alla mina trädetaljer med eget oljevax. Bänkar, skärbräd.or, knivskaft etc.

Fråga efter ett riktigt fint slippapper och slipa bort det som blivit skadat. (Du kanske får börjamed ett lite grövre)

Många färdiga oljevaxer innehåller paraffin eller andra petroleumprodukter som jag inte skulle vilja ha på bänkar där jag handskas med mat. Gör eget oljevax av ca 90% deodoriserat kokosfett (luktar inte kokos) och ca 10% bivax. Smält kokosfett sakta i vattenbad i en urdiskad konservburk eller liten rostfri bunke. Bryt i vaxkakan lite i sänder, rör med en kniv och skrapa kanterna hela tiden. När allt vax är smält ta av spisen och lyft ut burken/bunken. Torka av vattnet utanpå, det får inte komma in i vaxet. Rör lite då och då medan vaxet börjar stelna, sedan häller du upp i en burk (går bra med plastburk så fort det svalnat lite). Det här vaxet håller flera år och gör underverk för träet. (Plus att händerna blir fina när man vaxar på.) Jag gjorde några träbänkar i ett kök för ett par år sedan. Fortfarande bildar vattnet droppar om det stänker. Bivax har dessutom en antiseptisk inverkan.

DesK
0

#3 Sindri, tack för en enkel och bra beskrivning på hur man gör eget oljevax 😊

/Désirée

Sindri
1

#4: 😊

Niklas
1

#3: Hur långt räcker oljevaxet? Hur mycket gör du i taget?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sindri
2

Svårt att säga - jag gjorde för många år sedan och gav bort till barnen också. Nu när jag gjorde sist gav jag också bort en del så jag vet faktiskt inte hur länge det räcker. Det beror ju också på hur mycket man använder det till.
Säg att jag gjorde kanske med 90 gram kokos och 10 gram bivax. Det räcker till ganska mycket bänkskivor, vi har drygt 4 löpmeter bänkskivor i Spanien och det finns en del vax kvar där vad jag kommer ihåg. Plus att jag smort in träskaft och skärbrädor.
Och som sagt, vaxet håller sig flera år så man kan göra mycket och spara.

Niklas
1

Oj, det låter som om det är väldigt drygt. Tack för svaret! 🙂

Tom
1

#3: Jättebra beskrivning, tack!

Men hur applicerar du vaxet på träet? Värmer du det så att det blir rinnande?

/ Tom

Sindri
2

Jag tar lite i handen och värmer, sedan när jag arbetar in det så blir det mjukt.
Och händerna blir jättefina 😊
Är det väldigt hårt kan man ställa burken på ett element ett tag.

Niklas
1

#10: Det låter som när jag smörjer in kängor.

Lona
1

Tack för tipset!
Det blev en latmanslösning: jag botaniserade i mammas gömmor, hittade en paraffinolja för trä och strök på bänkskivan i badrummet. Den blev betydligt mörkare men det blev bra!

En möjligen korkad fråga: varför undvika paraffinolja i kontakt med mat?
Är det förresten skillnad på paraffinolja för trä och sådan som är avsedd för förtäring (i medicinskt syfte)? Att äta "träoljan" skulle jag ju inte göra, jag antar att den inte är av livsmedelskvalitet, men kan jag smörja bänkarna med djurens paraffinolja? Den är annars för att användas vid bland annat förstoppning och kolik.

Sindri
1

Ger man djur paraffin? Det är ju gjort av olja, alltså sådan man eldar med. Inget jag vill ha min mat på.

Lona
2

#13: Ja, det finns även för människor, milt laxerande/"smörjande".
Till hästarna har vi gett det om de fått i sig något som kan orsaka stopp, till exempel satte en av dem i sig en hel del spånpellets vilket kan gå riktigt illa.

Paraffinolja hos Apotea

Sindri
1

Men fy, inget jag vill ha invärtes i alla fall. Det finns väl bättre laxermedel. Kokosolja t ex.

Vixxen
3

#15: Det som är bra med medicinsk paraffinolja är att det inte tas upp av kroppen utan bara går igenom mag- tarmkanalen och smörjer.

Sindri
0

Hmmm! Känns inte bra i alla fall.