Prylbanta
Har ni testat att prylbanta ?
Jag har just lysnat på boken Prylbanta av Byström, Elisabeth.
En del saker skulle jag behöva banta bort.
Hur ser det ut hemma hos er?
Stolt ägare till tre La permer
Jag försöker, men det är svårt när man lever med andra.
Jag har upptäckt att jag mår bättre att ha så få saker som möjligt. Resten av familjen är inte lika med på det.
Som ett exempel hade min fru varit hjälte och röjt köksskåp i somras. Man såg plötsligt vad man hade.
– Vad skönt, sa jag, nu kan det väl få fortsätta vara så.
– Jaaa, säger hon och åker och köper en jävla pryl som jag direkt tänkte att den var sjukt onödigt.
Ett halvår senare står den i skåpet, kvar i sin kartong aldrig uppackade och aldrig använd. Men en påminnelse varje gång om händelsen.
Mvh // Johan
- Redigerat 2021-11-13 12:00 av johan
Det är också rätt humoristiskt att sälja en bok (pryl) som uppmanar dig att inte köpa prylar som står och tar plats och kostar pengar.
En av recensionerna på Adlibris blev också rolig för hem tyckte boken innehöll för mycket babbel och hade kunnat förkortats och vara mer faktafokuserad.
Det skrattade jag åt. :)
Mvh // Johan
Jag skulle kunna banta ner lite, men jag har blivit bättre på att fråga mig själv "behöver jag detta?" "Kommer det användas?" Undantaget är väl pysselgrejer och sånt men jag har inga problem med att göra mig av med det jag inte behöver.
Är allergisk mot små prydnadssaker som bara samlar damm, vill att det ska ha nån praktisk funktion också. Därför också jag föredrar e-böcker.
"I'm too old for this shit."

#2 Författaren betonar noga att boken ska ges bort när man läst den.

Jag har rensat i min garderob.Inte för att jag hade så mycket men nu har jag ännu mindre.
Jag har alltid varit ganska minimalistiskt lagd, men ändå (eller kanske pga det) behövt rensa ut vissa grejer som jag råkat samla på mig. Min sambo däremot är lite tvärtom. Men vi har rensat en hel del och jag har fått hen att ändra inställningen till inköp av kläder och prylar. Skönt att slippa ha hemmet fullt av grejer. :)
Jag hade behövt rensa bort. Egentligen. Men svårt vad man ska rensa bort ibland :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lyssna på boken Prylbanta Hon har en del bra saker att säga.

Jag har haft en stor back stående i vårt badrum.Backen har innehållit doftmedel som jag ärvt efter Leffe Dollert.Det var nog 20-30 flaskor.Inget som jag som doftkänslig kan använda.Men det har tagit emot att kasta det men med dagens insikter så åkte de iväg.Så skönt.

Kan även rekomendera Kondō, Marie Konsten att städa och Haawind, Malin Satans skit

#11 Toppen.Kloka barn du har.

Byrår i hallen rensad på sånt som legat och skräpat länge.
Jag älskar att göra mig av med saker som jag inte behöver. Jag tycker om att ha förrådet ganska så tomt om bara möjligt. På våren ska vi ännu en gång gå igenom förrådet för att se om vi kan ta bort ännu mer, sådant som vi inte använt på några år.
Vi köper aldrig prydnadssaker eller dylikt. Sådant känns ganska värdelöst. Däremot har vi en hel del fotografier på vår familj, som ligger här och där, dock inramade. Förutom det så har vi några växter och någon enstaka spegel. Allt ska ha en funktion. Vi sätter inte upp något på väggarna eller i skåpen som inte har en mening. Vi har som regel att vi sätter endast upp sådant som betyder något för oss.
Det som jag dock har problem med är alla papper…. Jag måste ett par gånger i året gå igenom alla papper och sätta in dem i olika mappar. Jag skulle gärna hitta ett bättre system för dem så att de inte ligger och skräpar i en hög i skåpet. Sen har jag också problem med alla mynt, hårspännen, batterier, skruvar, pennor och dylikt hamnar i skåp där de inte hör hemma…. Jag skulle vilja ha en hel vecka på mig att gå igenom allt och sortera allt (verktyg också) men jag vet att det sen ändå blir kaos efter några månader. Har någon något tips så dela gärna med er. :D

#14 Man kan ju ha en låda där man lägger allt som inte hör hemma på en viss plats då är det enkelt att gå igenom den lådan och kasta eller ta rätt på grejorna.
#14: Jag brukar foto/skanna papper som kanske är bra att ha kvar, men sedan återvinna fysiska pappret.
Då blir det dessutom mycket enklare att hitta och sökbart. Och man har det åtkomligt var man än är.
Mvh // Johan
#16 Men jäklar vilken bra idé! Tack
"I'm too old for this shit."
Eftersom jag flyttat från ett stort hus till liten lägenhet, så har det blivit en kraftig utrensning. Sålt möbler på Facebook, lämnat kläder, husgeråd, prylar och osålda möbler till Hela Människan, som kom med bil och hämtade. Så himla skönt att bli av med allt "överskott". Man upptäcker ju då också hur lite man behöver. Kommer aldrig att samla på mej igen. Lär heller inte bli så, då jag har ett ganska litet förråd.
#18: Jag funderar ibland på vad jag faktiskt skulle skaffa igen om man blev av med ALLT. Ibland inser man ju inte vad man saknar för man förlorat det, men jag har ändå en känsla av att det skulle vara ganska lite.
Mvh // Johan
#19: Det har jag också funderat en hel del på faktiskt. Och jag kan ju säga att det verkligen hade varit långt ifrån allt jag har idag. Men det är svårare att släppa taget om det man redan har, än att avstå från att köpa nytt, tycker jag i alla fall.
#20: Exakt!
Just nu känner jag att jag har bra koll på vad jag använder, både som tråkiga saker som porslin, säng och sånt som man vara måste ha, men även saker som är mer aktiva val, vilka kläder jag använder, etc.
Mvh // Johan
Bor man i ett stort hus med flera förråd, så samlar man på sej många onödiga saker. Men när man då flyttar till mindre, så upptäcker man att man inte alls saknar det man gjort sej av med. Tvärtom, det känns befriande.
Vi försöker dels att inte skaffa onödiga saker, dels att löpande rensa och dels att ge bort saker vi inte behöver. Fast vi har fortfarande väldigt många saker.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Alla ni som har en iPhone eller iPad, här är ett tips till er. Papper är ett elände. Gör som Johan föreslog och skanna dem direkt när de kommer in i huset och återvinn originalet.
Förutom att skanna med appen Anteckningar, går det också att göra det i appen Filer.
Jag bor väldigt litet (studentkorridor, 12 kvm) så jag tycker inte jag har särskilt mycket som är onödigt. Självklart är inte allt livsviktigt och jag skulle kunna minska om jag var tvungen, men jag har inte mängder med saker som inte alls används eller liknande. Brist på både pengar och utrymme gör dessutom att jag oavsett måste tänka igenom varje inköp noga :)
Sen går jag igenom tex garderoben ungefär en gång per år, och kläderna jag inte använt sedan senaste städningen (och som inte är väldigt viktiga på annat sätt) rensas ut. Har jag inte använt en viss t-shirt på ett år kommer jag nog inte sakna den framöver heller.
Jag har en del grejer hos min mamma såsom gamla leksaker sparade till eventuella syskonbarn och minnessaker jag sparat av nostalgiska skäl, men jag har gått igenom det några gånger och bara sparat det jag tycker är viktigaste. Sen finns det en del grejer hos henne som väntar på att jag ska få en egen riktig lägenhet också.
//Jessie
#25: Att bo riktigt smått är nog ett av de bästa bantningstipsen. 🙂
#26 Haha vi bor på 60 kvm, inte speciellt stort, men går segt med "prylbantning" för min del xD
#27: Det beror förstås på hur många man är men 60 ㎡ tycker jag inte är litet, fast inte stort heller. 🙂
#28 Två vuxna ett barn :) Men var samma innan vi fick barn med :P
#29: Till 3-4 personer tycker jag 60 kvadrat låter rätt skönt. Är det bara två rum kanske det kan vara besvärligt ibland, men 3 eller 4 rum låter helt okej.
#30 Två rum, kök, hall, badrum och ett "mellanrum" om man säger så och ett "förrådsrum" :)
Svårt att kasta onödiga saker, när man inte vet när de blir nödvändiga igen.
Det har hänt mig flera gånger att saker som kasserats visar sig efteråt hade varit bra att ha. Däremot ger jag gärna bort föremål som mina kära släktingar vill ha för att de gillar sakerna. Hellre ge bort dem till någon som värdesätter dem än att de ska kastas när hemmet ska tömmas efter mig. Jag har inte för många rum - än.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#26: Håller med! Jag hade väldigt få prylar när jag bodde på 20 kvm. Nu bor jag på drygt 60 kvm, visserligen med en sambo men ändå, vi har alldeles för många prylar alltså.
Däremot kan jag inte riktigt se hur 3-4 rum skulle rymmas på 60 kvadrat, jag bor i en tvårummare på lite drygt 60 och visst några av rummen är relativt stora, men skulle man klämma in ett eller två till sovrum skulle det bli supertrångt!
#32: Jag brukar tänka att om jag skulle behöva det igen, då får jag skaffa det igen. Jag tycker att många saker är mer värt att i så fall skaffa igen, bara för att slippa ha dem liggandes. Liksom, någon pryl kanske man har liggandes i 15 år för att den kan vara bra att ha, för att till slut kanske använda den en gång. Visst då kanske man är nöjd över det men hade man i stället gjort av med alla sådana prylar, hade man sedan kunnat införskaffa de sakerna man absolut behöver när man väl behöver dem, alternativt låna av någon. Men det där är nog något av en vattendelare.
#26 Ja, att bo väldigt litet gör det helt klart enklare att ha mindre grejer!
Jag har inte bott så stort under uppväxten heller, men jag tycker ändå det i allmänhet varit nyttigt att testa att bo som jag gör nu. Jag har lärt mig att hitta utrymme och förvaringsmöjligheter på ett annat sätt och lärt mig att vara mer strikt med vad jag köper. Att inte köpa något i onödan är ett tankesätt jag hoppas att jag kan behålla även om nästa boende blir något större.
//Jessie