Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettelektricitet
Läst 340 ggr
johan
1

Vintertemp i fritidshus

Vad är lagom temperatur att ha i ett hus som används som fritidshus, men som är oanvänt vintertid?

Vill ju att det ska dra så lite el som möjligt, men också ta hand om huset.

Mvh // Johan

Sindri
1

Har för mig att jag läst någonstans om +5 grader. Då har du marginal för köldknäppar. Blir det lätt fuktigt där skall du nog ha lite högre.
Har du en värmepump du kan ringa till hinner du ju få varmt tills du ev skall dit.

Åsa S
1

Beror på under +15 och du riskerar få sån där sommarstugelukt men det mesta kan klara sig med lägre temperatur + har du modernt kylskåp/frys som är mera miljövänligt så kan det gå sönder när det går under +15, det nyare kylmedlet klarar inte lika mycket som freon och då får du inget på försäkringen heller för det brukar stå i det finstilta att det inte får utsättas för temperaturer under +15 (det finns speciella kulskåp man kan beställa som klarar lägre temperaturer de brukar inte finnas hemma hos försäljarna)

Vixxen
2

Glöm inte bort avloppet!

johan
1

#1: Värmepump finns inte idag, men typ överst på listan av saker att fixa. Däremot har jag precis fixat smarta termostat till fristående element, så nu kommer vi kunna slå på värmen innan man kommer hit. På hösten när man kommer är det ofta bara 10-12 grader.

#2: Det är inte modernt, och ganska ofta helt avstängt vintertid när ingen är här.

Mvh // Johan

Niklas
1

Förutom plusgrader gissar jag att det kan vara bra att ha lite koll på luftfuktigheten. Tror fukt kan bli ett större problem än kyla.

Tömmer ni vattensystemet under vintern?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Vixxen
2

Se till att det inte finns något ätbart i skåp eller framme som små inkräktare tycker om. Möss är ett elände att få in och sprider bakterier ordentligt.

johan
1

#5: Ja jag tror vi brukar tömma vattensystem. Första gången jag är sista besökare för säsongen, så jag måste lära mig vad som ska göras. :)

Mvh // Johan

Maria
2

När vi hade sommarstuga så hade vi ungefär 15 grader. Vi var i stugan varje helg hela året om.

/Maria

Niklas
1

#7: Vi tömmer systemet och fyller vattenlås med glykol.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Caeli
0

Och så kan det bli strömavbrott…

Emo
0

Jag har nu frostvakt i källaren för att inte vattenmätaren ska frysa sönder. Det har ju hänt oss när vi inte var här.
Skulle det bli längre strömavbrott har jag en massa värmeljus, som jag hoppas kan hålla värmen till mätaren.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Tom
1

#11: Men värmeljusen fungerar ju bara om ni råkar vara på landstället precis när det blir strömavbrott.

/Tom

Emo
0

#12 Javisst, jag får ta mig ner i källaren och fylla på lite då och då. Väl att det inte är så långt borta.

Det var det när vattenmätaren frös sönder för många år sedan.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973