Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 142 ggr
johan
3

Samla och använda regnvatten

Det här har jag också funderat mycket kring men har förmodligen inte riktigt möjlighet när jag bor i radhus.

Men varför utnyttjar man inte mer av regnvattnet till hemmet. Bara att samla och använda till bevattning istället för att vattna utomhus med dricksvatten vore en vinst.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/har-anvander-han-regnvatten-till-bade-toaletten-och-tvattmaskinen

Mvh // Johan

När vi spolar våra toaletter eller tvättar våra kläder går stora mängder rent dricksvatten åt. För Stefan Leander i Tvååker innebar den torra sommaren 2018 att brunnen med dricksvatten torkade ut. Då tog han saken i egna händer och nu använder han istället regnvatten både i toaletten och i tvättmaskinen. – Ett sånt här system skulle man kunna utveckla och sätta i hyreshus, säger han.
TatsuOni
2

Jag vattnar utomhus och i växthuset med regnvatten. Förutom en torrare period i somras när regnvattnet tog slut.

Har en stor regntunna. Katterna dricker också delvis regnvatten och samma sak med ankorna.

Vi har även en extra damm, utöver ankdammen, för att kunna vattna med om det krisar sig, samt för att kunna göra skridskois på vintern, på gamla ridbanan 😋

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

MonicaLagerquist
2

Utomhus är det regnvatten som gäller.

Stolt ägare till tre La permer

MonicaLagerquist
2

Självklart även i växthusen

Stolt ägare till tre La permer

Sindri
3

Vi har många vattentunnor och funderar på hur vi skall kunna använda fler. På en tunna har vi monterat in en kran långt ner så vi kan tömma den ordentligt. Den tunnan har ett visst naturligt fall, men man kan också flytta upp pipen och höja upp tunnan för att kunna sätta en annan tunna till överflödande vatten.
Att montera in till toaletten låter genialt. Jag tänker ofta på hur fel det känns att spola ut dricksvatten. Känner att det absolut inte är hållbart i framtiden. Har testat olika sorters torrtoaletter men ingen känns väl direkt
trevlig att ha i sitt permanentboende. Men tror att det kommer i framtiden. Hur man skall lösa det i stora lägenhetskomplex är en bra fråga……

Niklas
2

Tänker också på det ofta under sommarhalvåret. Framför allt när jag tycker det är besvärligt att behöva fylla vattenkannor eller dra fram vattenslangen för att vattna i trädgården.

En av de saker som har hindrat mig från att spara regnvatten är att jag är rädd att någon eller något ska drunkna i det om det inte är täckt. Det finns säkert någon lösning för det. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sindri
3

Ja, vi hade en tunna som ekorrarna gärna ville dricka ur och det gick tokigt en gång. Men det är bara den tunnan de varit intresserade av.
Den har fått kycklingnät och ovanpå det ett trälock som har en utsågning för pipen från stupröret. Funkar jättebra. Ställer man upp en sådan tunna på "vattenkannehöjd" blir det perfekt med en kran längst ned. Köpte vår på Jula och den var plättlätt att montera.