Hemmet iFokus

Hemmet

Etiketterhushållsarbeteredskap-och-verktygstädning-tvätt-rengöring
Läst 220 ggr
Lona
0

Välja golvmopp?

Snart flyttdax vilket innebär att jag måste skaffa lite nya städgrejer.
Men…hurdan golvmopp rekommenderar ni?
Jag kommer att ha klinkers i hela lägenheten och använder ytterst sällan dammsugare utan det är sopning + våttorkning som gäller.

Jag trivdes visserligen med min gamla garnmopp men efter många års trogen tjänst hamnade den på tippen. Det finns så många olika typer numera, jag vet inte vad jag ska välja.
Några krav är:

• Löstagbar "tvättgrej" som går att köra i maskin, inga engångsartiklar
  • Något slags standardmärke så man kan komplettera allteftersom (Vileda?)
  • En konstruktion som gör att jag inte behöver ta loss, skölja ur och hantera den med händerna under städningen
  • TÅLIG och effektiv, med två hundar och på bottenvåningen kommer jag att ha sketna golv

Vad rekommenderar ni? Typ en sån här? Finns det andra alternativ som är bättre?

https://www.delitea.se/vileda-easywring-och-clean-turbo-komplett-moppset-1-st

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

<p>Vileda EasyWring &amp; Clean Turbo Komplett Moppset med mopp och hink.</p>
  • Redigerat 2022-05-03 09:16 av Niklas
Niklas
0

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sindri
0

Det här är den enda jag gillar
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/stad-och-kladvard/vatrengoring/moppar/mopp-000985/
Finns på många olika affärer inkl, Ica och Coop.
De där "perukmopparna" är värdelösa, de tär ju bara i mitten man kan trycka i mot golvet, det där fladdret gör ingen nytta.
Själva trasan fästs med kardborre mot mopphuvudet, min är många år gammal och funkar hur bra som helst. Har olika trasor till olika ställen.
Det bästa är att den går att använda som torrmopp, också och är så tunn så den kommer in under alla möbler och även spisen. Kommer också åt bra i hörn.
Men, visst måste man ibland ta av trasan från moppen och skölja ur den om man våttorkar. Hur skall det annars funka? Jag har alltid handskar på mig när jag gör det.

Slitstark och teleskopisk mopp med justerbart skaft och kardborrefäste. Redskapet är tillverkat av aluminium och PP-plast.
Lona
1

Tack för era svar (även om jag är lite sen😘)!
Jag har kikat lite, fördelen med en klassisk"garnmopp" är att man inte behöver vrida ur den med händerna utan i hinkinsatsen.
Det kan tyckas vara en petitess men jag vet hur skitigt det blir hemma, med labradorhår överallt.
Tycker ändå att man brukar komma åt rätt bra med dem.
Beror kanske på vilket märke man har också, när jag hade en sån där plat med rörlig led i fästet så var det någon Ullaredsgrej - jag kanske trivs mer med en av lite bättre kvalité.
Nåja, jag kom på att mamma har olika städset, hon får klara sig utan ett tag så lånar jag hem och utvärderar hennes. 👍

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com