Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 1323 ggr
[Sajberlena]
0

Ackumulatortankar

Vi har tre ackumulatortankar om totalt 1500 liter idag. Det räcker inte, vi behöver åtminstone 1000 liter till.

Kan man köpa 2x500 liter till av vilken sort som helst eller måste det vara av samma typ man redan har? Går det att koppla ihop olika märken?

Någon som vet?

altavista
0

vi hade ackumulatortankar i vårt förra hus de var olika och de har aldrig grälat

SeaHawk
0

Risken är ju om det skulle vara så att några börjar mobba en, då kan det bli problem alltså, men man får ju se till så man ställer dom i rätt ordning så dom inte får en möjlighet, man får liksom känna av atmosfären lite när man burit ner den/dom nya tankarna. Dela gärna upp dom gamla tankarna oxå så det inte blir nån typ av gruppuppdelning mellan tankarna.

[Sajberlena]
0

Man kanske får ställa ner dem en vecka för inskolning, så de lär känna varandra först?

Kanske bättre att satsa på 3x500 liter till så det blir jämna grupper… Fast å andra sidan - en har ju varmvattenberedare i sig, då kanske de andra känner sig underlägsna…

Hm. Får väl säga som till barnen: Är ni inte snälla och jobbar ihop så får ni vara i varsitt rum! Sen är det bara att bygga ut källaren!

Gullan402
0

Du kanse redan fått svar på din fråga, men jag skriver ändå.
Fabrikatet på tankarna spelar ingen roll vad jag förstår men det ska vara samma volym på dem. Sen beror det på vilken sorts panna ni har etc.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

[Sajberlena]
0

Tackar ödmjukast. Det får bli 2x500 liter till då! Hopplöst, så fort det blir minsta lilla kyla så håller värmen knappt ett dygn… Klart underdimensionerat!

Gullan402
0

Har samma problem här, men pga av platsbrist funkar det inte med fler tankar. Jobbar jag kväll o sen dag så är det helt utkylt innan jag kommer hem o kan elda. Men tack o lov blir det varmt inne snabbt när jag väl eldar… Visserligen kan jag "fuska" o köra på elpatronen men det kostar ju skortan, så hellre kallt inne än att elmätaren ska stå o ticka.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

[Sajberlena]
0

Elpatron… *suckar avundsjukt*

Vi har plats, tack och lov. Har länge diskuterat elpatron, men vi är rörande överens om att vår bekvämlighet lär ska få betalas när elräkningen kommer om vi sätter in någon sådan. Problemet i år, tycker jag, har varit att få veden torr! En del är fortfarande fuktig efter allt regnande och det är inte bra…