Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 1429 ggr
[michaelalundgren]
0

Hur gamla golv osv.

Hur gammalt måste allt vara för att man ska få det utbytt/nytt när man bor i hyreslägenhet.

Som tex. har gräsliga golv i hall och sovrum från 1975…

Oscar
0

Det är nog olika från hyresvärd till hyresvärd. Jag har haft hyresvärdar som satt upp ett antal år som de beräknar för olika saker samt sådana som säger att det skall bytas "vid behov".

SeaHawk
0

Du skulle ju kunna kolla av med din hyresvärd om du inte kunde få honom att stå för material bara och sen kanske göra jobbet själv? Brukar vara lättare på så vis, själv så byter jag vid "behov" Sen är jag ju sån att skulle jag inte vilja ha mattan/golvet själv så ska ingen annan behöva ha det heller.

abbis
0

10 år

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Oscar
0

Så här står det på Hyresgästföreningens sida:

"Fråga Kan jag begära nya tapeter därför att de jag har är så fula?

_
Svar
Hyresvärden är skyldig att underhålla din lägenhet med skäliga tidsmellanrum. Vad som är skäligt går inte att svara på generellt. Det är skicket på tapeterna som är avgörande. Att du inte gillar tapeterna är inte skäl nog för att hyresvärden ska vara skyldig att byta ut dem, såvida de inte är extrema. Är tapeterna däremot gamla och slitna kan det vara så att du har rätt att få nya tapeter."_

Misstänker att svaret blir likartat även gällande golv.

[michaelalundgren]
0

#4 Det är ju inte så att golvet är trasigt eller så, bara fula och gamla. Man tycker ju att det kanske bordet bytts efter sisdär 32 år?!

parsley
0

Har du någon aning om hur det ser ut under golvet? I en del äldre lägenheter så ligger det forfarande brädgolv under plastmattorna?

[michaelalundgren]
0

Ingen aning…

parsley
0

Är huset byggt före ca 1960 så tror jag det kan finnas trägolv under, annars är det nog något modernare material. Är det en privat hyresvärd eller allmänyttan.

Friida
0

Tror att det är väldigt olika, när jag flyttade in i min lägenhet var det fruktansvärt fula väggar, målad väv i hiskeliga färger och två olika färger i varje rum….. När jag bad om att få renoverat eller få ut material så sa min hyresvärd (Familjebostäder i Göteborg) att man måste bo i minst ett år först. Så jag köpte själv billig färg och målade över det värsta eländet i avvaktan på att ett år skulle gå. DET VAR ETT STORT MISSTAG! För när de kom för att titta om jag skulle få renoverat (efter ett år alltså) så sa de att här var väl inte så hemskt så nej jag fick inget…..