Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettenkäter-och-undersökningar
Läst 1158 ggr
MonicaLagerquist
2

Tvätta och diska på natten

Kör du tvätt och eller diskmaskin på natten och när du inte är hemma?

Stolt ägare till tre La permer

DesK
1

Nej, aldrig

/Désirée

Maria
1

Det gör inte vi heller. Skulle inte våga. Händer det nåt så skulle det väl vara typiskt när man sov eller inte var hemma.

/Maria

johan
1

Ofta diskmaskin. Tvätt är för nära sovrummet och skulle störa.

Haft ofta båda igång när jag går hemifrån.

Mvh // Johan

MonicaLagerquist
0

Jag kör både tvätt och diskmaskin på natten och när vi inte är hemma.

Stolt ägare till tre La permer

Lillyrod
4

Äger ingen diskmaskin men tvättmaskinen går endast när jag är hemma. Jag har sett vad en brand i tvättmaskin kan ställa till med så jag skulle aldrig våga lämna den.

oh-la
0

Diskar alltid på natten. Vi sätter igång den innan vi går och lägger oss och tömmer direkt på morgonen. Tvättar gör jag sällan på natten. Tycker inte om att ha våt tvätt liggande i flera timmar i en maskin.

Tarotstollan
1

Äger varken det ena eller andra och dessutom hade det inte gått då det skulle störa grannarna i huset.
Har funderat på att skaffa diskmaskin.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2

Har varken tvättmaskin eller diskmaskin, men om jag somnar framför teven på kvällen händer det att jag diskar min tekopp när jag vaknar mitt i natten. 😉

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fridaaaa
2

Nej aldrig. Finns ingen anledning och inte säkert att göra det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

johan
1

Är det någon av er som undviker att göra det nattetid på grund av rädsla för brand som faktiskt tagit reda på någon statistik hur stor risken är? Eller är det mer i stil med att man läst en eller ett par skrämselartiklar i Expressen och Aftonbladet?

Laddar ni mobiltelefon över natten?

Mvh // Johan

Pyttelite
1

Diskmaskinen går på timer och startar någon timma efter sänggående.

Tvättmaskinen startas via timer på morgonen så att jag kan hänga upp efter frukost.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2021-06-06 16:36 av Pyttelite
Maria
4

#10 Det är nog snarare att jag vill hålla koll och lägga mig i vetskap om att allt är avstängt. Jag laddar aldrig telefonen nattetid heller.

/Maria

[Hayabusa]
2

Nej, Better safe than sorry.
Det är fullt möjligt att det statistiskt låg risk att något händer, men OM det händer så vill jag inte ligga och sova eller befinna mig på annan plats.
Tvättmaskinen stör rätt mkt, så där finns ännu ett argument.

Lillyrod
2

Jag laddar aldrig något på nätterna heller. Det är helt enkelt inte värt risken. Jag håller med #13 till fullo.

Om något skulle hända förlåter man aldrig sig själv.

johan
1

Försökte hitta statistik, men det var svårare än jag trodde. Att man glömmer mat på spisen verkar var den i särklass vanliga brandorsaken, mer än levande ljus till och med. Strykjärn verkar knappt orsaka några bränder alls, trots att många oroar sig för att glömma just det.

Torktumlare verkar vara vanligast av vitvarorna. Vanliga orsaker är att byglar från BH:ar stoppar rotation av trumman och orsakar överhettning. Därefter att ludd blir överhettat.

Diskmaskin verkar mindre problem än både kyl och frys. Svårt att stänga av så klart, men vi pratar ändå om mycket små risker överlag, så rädslan upplever jag som en större faktor än den faktiskt risken.

Jag håller självklart med om att det är bäst att undvika risker i onödan. Men jag tycker också man inte ska begränsa sig på grund av risker som är mycket små.

Fungerande brandvarnare på varje våningsplan, brandsläckare, brandfilt, fungerande jordfelsbrytare och att undvika grenkontakter för maskiner med hög effekt är nog en bättre livförsäkring än att inte diska på natten.

Mvh // Johan

Maria
2

#15 Fast det handlar väl inte enbart om brand. Det kan väl ske någon läcka också.

/Maria

Pyttelite
0

#15: Sen ska tilläggas att elen är mer tillgänglig på natten.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

citytjejen
0

Ibland sätter vi igång diskmaskinen på kvällen innan vi lägger oss och ibland innan vi går hemifrån. Tvättmaskin har vi ingen hemma men skulle förmodligen köra igång en tvätt även om ingen var hemma, om vi haft en.

/Christina

Niklas
1

Vi kör tvätt- och diskmaskin vid behov, men det blir inte så ofta diskmaskin på natten. Däremot sent på kvällar.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

annia1
1

Har inget igång när jag sover eller när jag är borta. Förutom typ kyl/frys som måste gå.
Sen finns det ju tyvärr saker som inte går att stänga av helt utan står i standby så där går det ju inte att göra nåt om man inte drar ur kontakten och det gör jag inte.

Nu är det många år sen, men vi fick rökutveckling från tvättmaskin. Kommer inte ihåg vad som orsakade, men tur att vi var hemma och vakna så vi snabbt kunde stänga av och öppna och vädra. För jädrar vad illa det luktade och fast vi snabbt öppnade ut så satt lukten kvar i flera i dar.
Och då stod tvättmaskin ändå i källaren och vi fick lukt uppe i boendedelen.

.

• Redigerat 2021-06-13 02:55 av annia1
91Marran
0

#10 Jag laddar telefonen bredvid mig på natten.

Mvh
Mig

moln50
0

Jag har liten tvättmaskin skulle alldrig tvätta i den på nätterna eller när jag inte är hemma jag skickar bort dom större klädesplaggen det tar en vecka innan jag får tillbaka tvätten det är okej tycker jag