Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettträdgård-och-växter
Läst 6062 ggr
Oscar
0

Spaljé med klätterväxt

Tänkte sätta en spaljé på min balkong med någon klätterväxt klättrande på. Tänkte att den skulle vara vintergrön och relativt lätt att hålla efter. Jag misstänker att jag måste hålla på och klippa ner den så den inte växer in till grannarna till exempel. Så vilken växt skall man välja?

MaMaMade
0

En lägre clematis o sedan sätter du ngn klättrade ettåring framför som blommar när clematisen inte gör det. De föredrar att man döljer jord o stam en bit upp om jag har förstått saken rätt. Skulle ge dig några länkar men jag har halsfluss o håller på att döööö! Ha en trevlig kväll!

Oscar
0

hur menar du med "döljer jord och stam"?

mariatingsund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Clematis är väl inte vintergrönt? Och inte ettåringen heller. Jag skulle kunna tänka en pelartuja som du kan beskära så den inte blir alltför stor, och komlettera med någon annan vintergrön växt i olika nyanser, silver eller andra färger och olika former. Cottenaster kan vara jättefin med små blad, röda bär och vackra små blommor. och den är skir och bryter tujans täta buskage.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

MaMaMade
0

Sorry! Tänkte nog inte så klart…halsfluss o ordentligt m feber men har fått penicillin nu. Men clematisar är fina…på sommaren iaf! Oskyldig

Jo…de vill gärna stå med "benen" i skugga o ha det lite svalt om fötterna… Skrattande

Oscar
0

Jag hade tänkt mig något i stil med murgröna, men är den jobbig att hålla efter? Det jag läst om den är att den får ganska tjocka, sega grenar vilket i mina öron låter som att det är jobbigt att klippa den. Om den ens tål att klippas…

mariatingsund
0

Tvestjärtar älskar bo i murgröna, det var därför jag inte rekommenderade, annars är det lättskött. Det tar mååånga år innan de får träiga grenar.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Oscar
0

#6 Det låter bra. Lite tvestjärtar har ingen dött av! ;)