Hemmet iFokus

Hemmet

Etiketterbygga-och-renoveraövrigtproblemlösning-och-frågorgör-det-självtips-och-information
Läst 182 ggr
egard339
0

problem med vatten in till hus

hej!

har ett litet problem med mitt hus som jag flyttat in till för några månader sen, problemet är att mitt hår, efter jag börjat duscha här, färgas grönt av nån anledning
från vad jag kunnat läsa mig fram till på nätet så kan det bero på att vattnet som huset hämtar kan innehålla för mycket järn. då jag inte är expert inom detta område tänkte jag om nån här kanske haft samma problem med en enkel lösning? eller om man måste anlita nån för att lösa problemet

under tiden som jag sökt online om vad som kan vara problemet har jag även stött på hemsidor som (https://svenskvattenanalys.se/) som har olika produkter som verkar vara som filter?
om nån som sagt har erfarenhet av nåt liknande eller kan nåt så är det verkligen uppskattat med tips på allt
hittade till exempel (https://svenskvattenanalys.se/butik/fh-62-fe/) som somsagt verkar vara nåt typ av filter som renar vattnet på nåt sätt, oklart bara var man installerar den och vart man installerar den isåfall?

Vattenanalys beställs direkt via vår hemsida. Vi utför vattenprov av hög kvalitet, med säkra/snabba svar, på ditt dricksvatten enligt Livsmedelsverket råd.
egard339
0

#0: glömde tillägga att jag har beställt vattenfilter för att verkligen kunna se om problemet sitter i vattnet, eller om mitt hår har blrjat reagera på nåt schampoo eller nån annan av de hårprodukterna jag använder mig av

Niklas
1

Jag gissar att filtret löser det. Du skulle kunna skicka vattnet för analys också så att du vet vad det innehåller.

Har du egen brunn eller kommunalt vatten?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[nattlasse]
2

Tycker det låter som vattnet har för lågt pH. Det fräter på kopparledningarna därför blir det grönt. Antagligen behövs ett avsyrningsfilter. Alternativt finns det redan men är inte underhållt vilket verkar vanligt.

Niklas
0

#3: Intressant! Vet du om det kan bli så även om det är god genomströmning av vatten eller behöver det stå still i ledningarna ett tag?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[nattlasse]
0

Är ingen expert på ämnet men delar brunn med 5 andra hushåll här varav 3 är fritidshus. Så det har ju varit stillastående i vissa hus och flöde i vissa. Samtliga har haft vattenläckor pga sönderfrätta rör. När jag flyttade hit var pH halten för låg på vattnet. Dock fanns ett avsyrningsfilter installerat men det var tomt och hade varit i många år. Det ska vara fyllt med kalk och måste kollas varje år och fyllas på vid behov. Misstänker att många missar det. Har inte varit några problem sen det gjorts och inga gröna beläggningar.

• Redigerat 2021-05-25 14:21 av [nattlasse]
oh-la
0

Det är ingen mening att hålla på och gissa. Svensk vattenanalys kan du även beställa vattenprover av. Vi använde dem till vårt brunnsvatten och är jättenöjda. Utefter svaren får du även förslag på hur du ska kunna åtgärda problem men hellre det och du vet än att diu går blint in och installerar filter.

Vixxen
0

Har du kommunalt vatten borde kommunen kunna ta vattenprover hemma hos dig.