Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 1513 ggr
joppi82
0

förvaring av torrvaror?

Jag tänkte börja förvara mina torrvaror i burkar men vilka är bäst? Fungerar det med glasburkar med lock (honungsburk eller liknande)? Eller ska det vara helt lufttäta burkar?
Vill förhindra mjölbaggar.. hittade nämligen en skalbagge i köket och har lite panik :P

Maria
0

Jag har mjöl och andra torrare varor i glasburkar jag köpt med lock. Från början hade jag urdiskade burkar som ex varit gurka eller surkål i.

Jag tror vanliga lock räcker utmärkt.

/Maria

• Redigerat 2021-04-25 12:17 av Maria
Carmarino
0

Använder också glasburkar. Skruvlock eller burkar med gummipackning bör fungera. Tror inte krypen lyckas ta sig in genom sådana.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

joppi82
0

#1 #2 ok tack för svaren, va bra :)
Sen undrar jag om plastlådor fungerar? har några små påsar med mjöl som vore enklare att ha i en sådan låda.. eller blir inte dom helt täta?
Till exempel en sån här: https://www.rusta.com/se/sv/forvaringslada-med-lock-basestore-p956015560201.aspx

Förvaringslåda med lock och clips, finns i flera storlekar. 5 års fabrikationsgaranti. Tål temperaturer -30 °C till +90 °C, livsmedelsgodkänt och BPA-fritt material. Tillverkad i EU.
Carmarino
1

#3: Är locken bara täta så bör det också funka. Tänk bara på att kolla så att plastlådorna är märkta för livsmedelsförvaring, d.v.s. symbolen med ett glas och en gaffel. Det står förvisso i texten i länken att de är livsmedelsgodkända, men kolla ändå, för säkerhets skull.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillagning-hygien-forpackningar/forpackningar/plast

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Plast är inte ett material utan många
Sindri
0

Om du har en affär med lösgodis i närheten så blir de bara glada om man tar hem lite burkar som godiset kommer i. Be att de sparar burkar till dig. De måste vara godkända för livsmedelsförvaring. För att göra det enklare kan du ställa påsarna i burkarna. Jag har mycket sånt i mina köksskåp. Jättebra att samla ihop t ex påsar med nötter eller småburkar med bakpulver, vaniljsocker etc.

Lona
0

Mjölbaggar är läskiga små kryp även om de är relativt lätta att bli av med.
Enligt Anticimex/Nomor är det viktigt att burkarna är ordentligt tättslutande, tex glasburk med silikon/gummiring.
Många metallburkar är inte tillräckligt täta, inte heller alla plastburkar. Tupperwares produkter brukar vara bra.
Självklart under förutsättning att man sätter på locken noga!

Jag hade mjölbaggsinvasion för några år sedan, de fanns i precis hela lägenheten - utom i skafferiet och hundmaten! 😦
Jag hittade mjölbaggslik på de mest osannolika ställen när jag flyttade ett par år senare.

Bor man i lägenhet kan det vara bra att kolla om grannarna också har ohyra. Enligt en del källor sprids de inte mellan bostäder men hela trappuppgången var drabbad, de spreds via ventilationen.

Om ni behöver kontakta Anticimex el dyl så kan det vara bra att ni har sparat ett kryp för artbestämning! Det är viktigt så att rätt medel används vid saneringen.

Tänk på att kolla om er hemförsäkring täcker sanering av ohyra som tex möss, getingar eller andra insekter som loppor och löss. Det finns ju betydligt värre inkräktare än mjölbaggar… 😝

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

joppi82
0

#6: Hej hur vet man om burken är helt tätslutande? Funderar på sådana här: https://www.öob.se/hushall/tillaga-forvara/burkar-matforvaring/burk-3107809
Men vet inte om dom är helt täta?

Usch va jobbigt :( men hur gjorde du för att bli av med dom?
Men va konstigt att det inte var i skafferiet.. och i hundmaten, det är ju också lite konstigt..
Hehe jag vill inte ens tänka på vilka andra kryp det kan finnas :P

plast 2,1L med strölock
Carmarino
2

#7: De burkarna kan kanske fungera, men då måste man vara väldigt noga med att verkligen trycka ner locken så att de inte glipar. Min erfarenhet av sådana burkar är att det är lätt hänt att särskilt "strölocket" har en tendens att öppna sig. För att kolla om de är täta, fyll dem med vatten och sätt på locket. Tryck igen strölocket och se om vattnet sipprar ut om du vänder burken upp och ner.

Niklas
2

Är det förvaring under förbrukning eller förvaring som ett lager det handlar om? Om det är lagerförvaring är det viktigare att brukarna är lufttäta, men om du successivt tömmer dem är det inte lika viktigt för hållbarheten.

Bland annat Ikea har bra och täta burkar.

» IKEA 365+ Matlåda, fyrkantigt, plast, Höjd: 6 cm - IKEA

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

IKEA 365+ Matlåda, fyrkantigt, plast, Höjd: 6 cm. Snäpplocket förhindrar läckage och skyddar innehållet från frysskador, vilket är idealiskt både när du ska transportera mat och frysa in rester. Lådan är gjord av tålig plast som behåller sin form, även om du klämmer ner den i väskan eller ryggsäcken.
Carmarino
0

#9: Det är kanske inte viktigt för hållbarheten, men det är viktigt för att hålla mjölbaggar och andra kryp utanför burkarna. 🙂

joppi82
0

#9 det är förvaring under förbrukning.. men hittade en skalbagge i mitt kök nyligen så vill försöka förhindra att det blir fler.

joppi82
0

#8 så dom är helt lufttäta om det inte sipprar ut vatten? Testade nyss på lite olika burkar.. dom jag köpt från Rusta som jag trodde var helt lufttäta rann det ut vatten, dom har även en plastremsa runt hela locket så det pyser ut luft när man trycker ner det..
Testade en syltburk men det rann ut vatten.
Sen testade jag en honungsburk som var helt tät :) men tyvärr är dom ju inte så stora.

• Redigerat 2021-04-26 20:28 av joppi82
Carmarino
0

#12: Om det bara sipprar ut lite vatten kan det kanske fungera. Det beror ju lite på vilka kryp det gäller. Vissa kan ju ta sig in genom den minsta öppning. Fast det är nog ändå säkrare med burkarna än med originalförpackningen.

joppi82
0

Förresten brukar ni förvara socker i lufttäta burkar?

Pyttelite
0

#14: Socker äter inte baggarna.

Det är iallafall min erfarenhet däremot kan sockret bli hårt om det är fuktigt.

Jag brukar ha plastpåsar på alla mjölliknande varor för att slippa angrepp.

Har hjälp hitintills men i värsta fall biter de väl sig igenom plast oxå specielle om det är ”naturvänlig” plast.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Maria
0

Jag har socker i en glasburk men mest för att det ser snyggare ut och lättare att hantera😉

/Maria

Sindri
0

#16: Jag med. Använder så ytterst lite så jag fyller upp i en liten glasburk som jag kan hälla från vid behov.

Lona
0

#15: Dock kan de ju kravla in i sockret om de ändå är ute på upptäcktsfärd i skafferiet. :-P

Jag har det oftast i lufttät burk, inte för skadedjur utan för fukten. Det var rätt fuktigt i min förra stuga (inser jag nu när jag inte bor där längre. Plötsligt torkar tvätten på nån dag, inte flera dygn…).

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com