Elsäkerhet
Jag har enbart ojordade uttag i mitt vardagsrum och jag undrar om det är ok att sätta in jordade kontakter i dessa uttag? Till exempel läste jag på min TV att den enbart får kopplas in i ett jordat uttag.. vad händer om jag kopplar in den ändå?
Finns det TV apparater som inte är jordade?
Du kan inte sätta en ojordad pryl i ett jordat uttag. Rent fysiskt går det inte att trycka in pga av uttaget.
Däremot kan du göra det omvända. Dagens elektronikprodukter är bättre isolerade än de gamla så det fungerar ändå.
Men det är rekommenderat att ha jordade uttag samt jordfelsbrytare.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1 jo jag vet att jag kan göra det omvända men har inte förstått om det är säkert? Står ju t.ex. på min TV att den inte får kopplas till ett ojordat uttag..
Bor i en hyresrätt så kan inte göra så mycket åt situation… jordfelsbrytare har jag ingen, i alla fall inte i lägenheten.. kanske finns i källaren.
#2: Hur gammal är TV:n?
Inser inte att säkerheten skulle skilja om du har en ojordad TV däremot vill producenten garantera att de inte tar ansvar för om TVn går sönder och du har använt ett ojordat uttag.
- Redigerat 2021-03-27 13:13 av Pyttelite
Det finns också portabla jordfelsbrytare eller förlängningssladdar med överspänningsskydd om du är orolig för att TVn ska gå sönder.
Troligtvis fungerar inte garantin om du använder ett ojordat uttag beroende på vad det är som inte fungerar.
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/jordfelsbrytare/jordfelsbrytare-2000030602
- Redigerat 2021-03-27 13:24 av Pyttelite
Intressant diskussion. En ojordad stickpropp kan väl inte dra nytta av jordningen i ett jordat uttag? Eller har jag fel?
#5: Det går inte fysiskt att få in en ojordad stickpropp i ett jordat uttag däremot kan du göra tvärt om.
Jordad kontakt i ett ojordat uttag.
Är det så att jag skrivit fel ovan?
- Redigerat 2021-03-27 14:16 av Pyttelite
#6: En skyddsisolerad stickkontakt är väl inte jordad men går att sätta i jordat uttag?
”En skyddsisolerad apparat har utöver den vanliga grundisoleringen en tilläggsisolering. Tilläggsisoleringens uppgift är att förhindra att apparatens yttre skal blir spänningsförande om grundisoleringen av någon orsak tar skada. Apparatens yttre skal består av plast eller något annat isolermaterial. En skyddsisolerad apparat har platt stickpropp och den kan anslutas både till ett vanligt och till ett skyddsjordat eluttag.”
#7: Det är skillnad på skyddsisolerad apparat och jordad kontakt.
Jag utgår som jag skrev tidigare att det inte är en säkerhetsrisk att koppla in TVn i ett ojordat uttag.
Varför tillverkaren skrivit så är för att de inte vill ta hand om eventuella skador som kan uppkomma. Elektriska komponenter är känsliga men skador kan ske även om det är ett jordat uttag.
- Redigerat 2021-03-27 14:31 av Pyttelite
Här om stickkontakter allmänt:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stickkontakt
Här om den platta kontakten:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Europlug
Här om den jordade kontakten:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Schuko
- Redigerat 2021-03-27 14:35 av Pyttelite
#8: Det är det jag menar. Skyddsisolerad är inte jordad men passar i jordade uttag.
#10: Ok då är vi på samma linje.
TS skrev ju att tillverkaren angav att TVn bara fick anslutas till ett jordat uttag och jag utgår ifrån att tillverkaren skriver så för att slippa vissa garantiärenden.
Vill man kan man använda en portabel jordfelsbrytare att sätta emellan.
- Redigerat 2021-03-27 14:54 av Pyttelite
Är en tv gjord för att vara jordad sitter det garanterat kondensatorer mellan inkommande fas och jord som är samma som gnd (chassi i kontakter) i kontakterna till hdmi och liknande hvilket kan medföra att det blir en spänning på upp till 230V mellan jord eller nolla och metall höljet beroende på om det sitter en eller två kondingar, sitter bar en kan det bli 230V eller 0V beroende på vilket håll stickproppen sätts i, det går ju inte någon nämnvärd ström så det är inte farligt men obehagligt att få stöt av det, men det är tillräckligt för att skada elektronik om man får den urladdningen fel.
Det kan gå att använda TV utan problem men anslut alla andra kablar först och strömmen sist för att inte ladda ur kondingen genom något känsligt.
#12: Det går också att koppla in en portabel jordfelsbrytare för att slippa att elektroniken ska drabbas.
#13: En jordfelsbrytare bryter ju bara om felströmmen ör större än utlösningsströmmen på jordfelsbrytaren vanligen 30mA, i och med att jorden fortfarande saknas laddas kondensatorerna upp och kan skada elektroniken.
Jordfelsbrytare är ett personskydd och är för trög för att skydda elektroniken, då måste det till snabba transientskyddsdioder som regerar på nS en bra jordfelsbrytare ligger på 10-20mS.
Inte ens säkringar skyddar elektroniken, en säkrings uppgift är att skydda mot brand inget annat.
Som elektroniker brukar skämta om att halvledaren gav upp för att skydda säkringen 😄
Man kan använda överspänningsskydd som dels finns lösa och dels inbyggda i många grenuttag.

Dom flesta tänker på elsäkerhet när det gäller jordning, men det finns en annan aspekt också. Om du har en jordad anslutning för ex.vis datorn så blir den driftsäkrare. Jorden är kopplad till det avskärmande metallskalet i datorn och det innebär att avskärmningen fungerar om man har en jordad anslutning d.v.s störningar avskärmas.
Att vi har en idiotisk kontakt för jordning här i Sverige är en annan historia. Man kan stoppa en jordad stickkontakt i såväl en jordad som ojordad väggkontakt. I många länder exempelvis England har man istället en jordad stickkontakt som inte går att stoppa i en ojordad väggkontakt, precis som det skall vara!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus