Tvätt & disk luktar illa
När vi flyttade hit för fem år sedan upptäckte vi ganska fort att kläderna vi tvättade började lukta illa. Efter en tids försök med rengöringar av maskinen köpte vi en ny. Stor besvikelse när vi körde första maskinen och tvätten luktade fortfarande illa!
På senare tid har jag även lagt märke till att disken luktar, speciellt besticken. Diskmaskinen köpte vi för kanske två år sedan.
Jag rengör och har försökt med olika "husknep" som tex ättika.
Kan detta bero på vattnet? Vad gör man då? Jag vet inte vart jag ska vända mig, håller på att bli tokig och överväger att flytta.
Där vi bor är en vattenförening som hela byn får vatten ifrån, har inte en aning vilka som är med i den föreningen ens.
- Redigerat 2022-05-03 09:21 av Niklas
T ex här
Om hela byn får vatten från föreningen så är väl alla med. Det borde bara vara att prata med några ni känner och fråga om de upplever samma sak.
Absolut jag kan höra mig för.
Tänker om någon varit med om liknande eller har någon idé.
Jag vet inte om det är pga vattnet det är bara min fundering. Om det ens är möjligt det kan bero på vattnet att det luktar illa.
Kanske är pga något helt annat.
rören kan lukta illa invändigt eller så kan dom vara brutna någonstans och dra med sej förruttnelse i vattnet, det kan också vara felkopplat så att t ex dagvatten kommer in i dricksvattnet eller något annat
Kommunen brukar kunna ta vattenprover.
Det är kanske bra att ta vattenprov och ev installera ett vattenfilter. Sedan kan det vara svårt att bli av med lukt i kläder och andra textilier. Ett sätt att få bukt med dålig lukt i kläder är att torka dem utomhus och att vädra andra textilier utomhus.
/Désirée
Är avloppen rengjorda ordentligt? Vet att obehaglig lukt kan komma upp från avloppen. Kolla det först.

Har du kollat med de andra om de har problem med lukt?
Stolt ägare till tre La permer
Smakar vattnet bra? Har det någon lukt? Vattenprov låter som det första att testa.
Jag har beställt ett vattenprov nu och hoppas att det kan säga något.
Nästa steg får bli att kolla rören tror jag, om inte proverna säger något :)
Kan vara skit i rören.
Det luktade så här med. Inte om tvätt eller disk men när man spolade i handfatet på toan så kom det en konstig unken lukt.
HV såg nyss till att spola rören och nu är den lukten borta.
#11: Var det inkommande vatten?
#12: Inte en susning.
#11: Hoppas det är något sånt "enkelt". 😊 hur kunde du konstatera att det var skit I dem? Mitt vatten kan lukta illa ibland i vissa perioder men har inte tänkt på när.
Känner att jag vill också prova spola rören nu, ska se om det finns någon som kan göra det 😅

Har ni fått ordning på lukten?
Nej inte än tyvärr. Jag har lämnat in ett vattenprov men inte fått svar än 😅

#16 Hoppas att svaret kommer snart.
Jag fick svar från vattenprovet nu och allt ligger inom gränsvärdena 😥
Jag får ringa någon rörmockare som kan spola rören 😅

#18 Men då har du ju en plan ialla fall.
Ja tack vare er 😁
Jag har haft jättesvårt att ta tag I det. Har inte orkat att börja felsöka, inte vetat var man ska börja.
#0: Hej,
Har samma problem och efter letande på nätet hittade jag ditt inlägg. Hur har det gått?
Vi har rensat alla rör och kopplingar, bytt diskmaskin, spolat alla rör och stammar i huset men det luktar fortfarande.
#21: Spolade ni de inkommande rören eller avloppen?
#22: Vi har kommunalt vatten och spolade bara avloppen. Skulle vi även spola inkommande rör?
Tacksam för alla tankar och tips!
#23: Jag tänker att om disk luktar illa är det knappast avloppsvattnet som orsakar det. Det kommer inte in i diskmaskinen (ja, det har varit där, men det har sitt ursprung i inkommande vatten).
Om du kör diskmaskinen tom, utan diskmedel, och avbryter mitt i, luktar det om vattnet i den då? Hur är det med tvättmaskinen om du gör likadant?
Har du kört trumrengöring i tvättmaskinen? Är filter och silar i diskmaskinen rensade?
#24: Invattnet låter logiskt då vi har provat med allt annat. Diskmaskinen är endast en vecka gammal och det är den som luktar nu (likadant som den gamla gjorde och som vi därför gjorde oss av med). Tvättmaskinen är det inga problem med.
Efter detektivarbete och dina tips tror vi nu att det är något med varmvattnet? Kan det vara något mellan blandaren och diskmaskinen? Tillslangen är ny så den är det inte. Vi inser att de saker som vi endast har haft kallt vatten i inte luktar illa men så fort vattnet är minsta ljummet börjar disk och -maskin lukta.
/Trevlig kväll ☀️
#21: jag har tyvärr inte löst problemet än. Jag kontaktade en firma som säljer vattenfilter, dem bad mig skicka en vatten-analys och sa att dem skulle höra av sig. När jag kontaktade dem någon vecka senare eftersom jag inte hört något viste dem inte vem jag var… så jag gav upp för stunden😅
#26: Förstår att du gav upp. Känns som om att vi håller på att bli helt tokiga då vi springer runt och luktar på allt glas och porslin 😂🤯
Imorgon kommer kommunen hit för att ta vattenprov fastän de ställer sig lika frågande som vi. En gissning de har är att det eventuellt kan röra sig om mikrosvamp. Jag har inte så höga förhoppningar men vi utesluter en sak i taget.
Trägen vinner…..
#25: Bakterier trivs bättre i värme så det är logiskt. Har ni luktat på det vatten som kommer in i diskmaskinen? Är det någon skillnad om ni luktar igen när maskinen har värmt upp det?
#28: Lukten har tyvärr blivit värre då det nu också luktar illa om vi handdiskar och oavsett om det är i kök, badrum eller tvättstuga. Som du sa så måste det vara något med invattnet. Kommunen har varit och tagit vattenprover nu och vi inväntar svar om ca 10 dagar. Förhoppningsvis hittar de något som också kan åtgärdas.
Trevlig helg!
#29: Berätta gärna när du får svaret. Det kan hjälpa fler med samma problem.
#0: Idag kom provsvaret på en utökad vattenanalys som inte påvisar något avvikande. Det luktar fortfarande lika illa som tidigare både när det gäller disk och tvätt så tyvärr verkar det som att vi får lära oss att leva med detta :-(
Små skålar med ättikssprit i köksskåpen gör att lukten minskar något.
Jag har kämpat länge med tvätt som luktar illa hur man än tvättar enligt konstens alla regler, speciellt sportkläder med mycket syntet/plast. Ättikssprit är ingen hit, då luktar ju kläderna just.. ättika. :-( Men det här fungerar:
Fyll en hink till hälften med varmt vatten och häll i en kapsyl Y3 maskintvätt och en kapsyl ICA sporttvätt. Släng i kläderna och låt de ligga där ett dygn, tvätta i maskin som vanligt sen. Voilá, luktar ingenting. Närapå magi :-)
Svavelföreningar kan tydligen binda till rostfritt stål, det är därför det kan lukta illa i diskmaskinen långt efter att man diskat tallrikarna från fiskmiddagen. I övrigt har jag ingen bra förklaring. https://www.nyteknik.se/popularteknik/sa-tar-staltvalen-bort-fisk-och-loklukt-6369984
#32: Hur gör du för att få kläderna att lukta ättika?
#33 Det undrar jag också, haha.
Jag använder ättika i tvättmaskinen hela tiden, i stort sett vid varje tvätt. Lärde mig det knepet när min förra hunds kläder (han var nakenhund) luktade spya även när de var nytvättade och hade fått torka i solen.
Det fungerar även perfekt till mina andra "djurtextiler" (ex. hundfiltar, mattor till kaninerna, råtthängmattor osv.) samt även till gymkläder och bara för att få tvätten lite mjukare och för att fräscha upp lite.
Dock luktar tvätten aldrig ättika för mig, utan bara nytvättat.
#32 Hur mycket ättika använder du? Jag brukar ha i ca 1-2 kapsyler 24%-ig ättika (kan ta i lite extra om jag vet att det luktar lite extra om tvätten ex. om något djur kissat på det eller så) men oavsett så luktar det inte ättika om tvätten.
#34 Häller du ättikan i sköljmedelsfacket?
/Maria
#34: Jag brukar ta en kvarts deciliter.