Annons:
Etiketterövrigtproblemlösning-och-frågor
Läst 696 ggr
Rosen82
2020-02-23 15:56

Bananflugor

Får hela tiden bananflugor och jag går igenom hela lägenheten med klorin och massa medel. Häromdagen drack jag vin och den fina flaskan står på diskbänken i köket kan det vara det som drar till sig bananflugor denna gången? Tips på hur jag får bort för alltid

  • Redigerat 2020-09-14 12:00 av Niklas
Annons:
Vixxen
2020-02-23 16:48
#1

Vattenskål med lite diskmedel i.

Sindri
2020-02-23 17:15
#2

För alltid går tyvärr inte, de följer med frukt hem, de tar sig in genom fönster när det blir varmare.
Dammsugaren brukar jag köra då och då för att bli av med dem för ett tag. Om det är lite kyligt, öppna ett fönster i köket.

Att du städar med Klorin har absolut ingen betydelse. Det är bara att överanvända kemi. Har du krukväxter så trivs de i jorden där också, jag brukar peta ner tändstickor med svavlet neråt, det gör att de trivs lite mindre.

[Tante Aubergine]
2020-02-23 18:03
#3

De gånger jag får in sådana så gör jag i ordning ett glas med vatten och äppelcidervinäger som jag har lite diskmedel i.

Tar inte lång tid innan ohyran är borta.

Bjallstal
2020-02-23 20:14
#4

Vi har haft problem med blomflugor. Provat precis allt och har nu köpt Nemablom i blomsterbutik

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

oh-la
2020-02-25 09:26
#5

Man får göra skillnad på blomflugor, bananflugor, vattenflugor och sorgmyggor. De två senaste kan finnas i blomkrukor. Sorgmyggans larver kan skada växter och bekämpas bäst med nematoder. Blomflugor är de biliknande flugor man ser ute på sommaren. Dom är duktiga pollinerare och inte skadedjur. Bananflugor lever bland frukt och köksavfall. Dom dras till doften av gammal frukt, därav tipset om ättika, vatten och diskmedel. Det funkar inte på någon av de andra. Bananflugan lever inte bland blommor mer än att de skulle kunna mellanlanda där. Bästa tipset är att täcka sina sopor med lock, ställa undan frukt i exempelvis kylskåp och ställa fram ett glas med vinäger, vatten och diskmedel. Vi sätter alltid gladpack över glaset och gör ett hål med en tandpetare. Hålet behöver inte vara stort! Bananflugor hittar och tar sig ner, men dom hittar inte hålet ut. På så vis får vi även dom som klättrar ner i glaset och sätter sig på kanterna. Vinflaskor som står framme drar också till sig flugorna. Vissa tipsar om att hälla kokande vatten i diskhon ner i vattenlåset eftersom dom kan föröka sig där. Vet inte om det ligger någon sanning i det, men antar att det verkligen inte skadar att hälla kokande vatten för att vara säker. Vattenlåset mår bra av det också 😊 viktigast är att begränsa tillgång till platser där dom förökar sig, alltså frukt och avfall.

S.L
2020-03-01 19:32
#6

Bananflugor är mer tjocka rundare små medans blomflugor är mindre smalare små flugor. Jag har köpt blommor/växter och fått med mig hem på så vis sorgmyggor eländige att bli av med. Tips har redan tagits upp själv får jag bara bananflugor slutet av sommaren. Då kör jag med koka vatten o häller i avloppen samt vinäger diskmedel o vatten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: