Hitta ny bostad
Jag måste hitta en ny bostad, det är ingen akut panik eftersom jag kan flytta in till min mamma tillfälligt men det är inte hållbart i längden. Hur sjutton får man tag i en hyreslägenhet, mindre stuga eller liknande?! Att köpa är inte ett alternativ tyvärr. Bostadsmarknaden känns rätt hopplös, det är många års väntetid hos de flesta lite större hyresvärdar i alla fall. För närvarande bor jag i en grannkommun till Göteborg och det är ett önskemål i fortsättningen också, ungefär max 5 mil från GBG och då är det banne mig inte lätt! 😲
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Och köpa är inget alternativ?
Bostadsbyte med någon? Det finns bostadsbytarsajter och grupper på Facebook. Svårt om du bor hemma hos mamma dock och inte har en lägenhet att byta med.
#1, Nej tyvärr, har inte ekonomi till det. #2, Kan dessvärre inte byta nuvarande bostad mot annan. Funderar på att försöka få hyreskontrakt till en lägenhet i ett mindre populärt område (även om det också är i princip omöjligt) och sen försöka "byta upp mig efterhand" men det funkar nog inte heller. Jag är inte kräsen men vissa områden vill jag helt enkelt inte bo i. Säljs det droger öppet på gatan och polisen inte ens åker dit så nej tack!
#3 Bor själv i Gbg-området och vet hur svårt det är. Det finns områden där jag inte skulle sätta min fot, än mindre bo. Det krävs så oerhört höga poäng i bostadskön för att få en bostad i bra område. Det finns dock en sajt där en del privata värdar, som valt att stå utanför Boplats, lägger ut lägenheter. De vill själv kunna välja hyresgäst, inte gå efter poäng som nu är ett måste på Boplats.
#4, Vilken sajt är det?🙂
#5 Homeq.se Jag vet dock tyvärr inte mycket om den, men några större bolag har lämnat Boplats till fördel för den.
Är Borås för långt bort? Annars är det ju ett alternativ där det kan vara lättare att hitta något vettigt?
#6, Tack!
#7, Jag går visserligen på behandling på SÄS i Borås så ur den synpunkten hade det varit perfekt men jag är på Hisingen några dagar i veckan och då blir det lite väl långt att åka, i synnerhet som man måste tråckla sig igenom stan till Tingstadstunneln. Ska nog kolla upp det i vilket fall, tack för tipset!
8 har du fb? Om du har det kanske slänga ut att du söker boende hur stort du vill bo. Har inte fb själv men känner några som fått sina boenden via fb anonnser kanske kanbfunka för dig med 😊
#9, Sorry att jag inte svarat tidigare! I nuläget är det lite halvofficiellt att jag söker ny bostad. Tänkte att när jag pratat ordnat upp ett par saker så går jag All in även på fejjan. Tack för tips!👍
Sen jag sålde mitt hus så har jag hittat lägenheter och även hus att hyra på blocket. Även på facebook finns det hyresmarknad. Sen är det bra att googla och läsa på om att hyra privat och vilka regler som gäller både för fastighetsägare och hyresgäst.
Jag har hyrt av otroligt trevliga och raka personer, dock har jag flyttat pga andra omständigheter, tex störande trafik, sista stugan jag hyrde skulle säljas och nu flyttar jag igen för att jag kör för mycket bil och har hittat ett boende som ligger bättre till både för jobb o vänner/fritid.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃